1 review

Eizo EV2495-BK Zwart

€ 574,-
Specificaties 24,1" • 1920x1200 (WUXGA) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Eizo EV2495-BK Zwart Review

wilcovanlier 14 maart 2021, laatste update op 28 augustus 2021, 401 views Product gekocht

Eizo EV2495-BK Zwart

Zeer fijn scherm, met name de beeldkwaliteit, de vele aansluitmogelijkheden en geintegreerde KVM switch waren voor mij beslissend. Tot nu toe geen moment spijt gehad van deze aankoop.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Vele aansluitmogelijkheden
  • KVM switch
  • Instelbaarheid standaard

Minpunten

• Diepe standaard
  • Alleen voeding en USB-C kabel meegeleverd

EV2495-BK FlexScan

Eerste aanschaf maart 2021
Na ruim 10 jaar een Iyama PL2209 (22") gebruikt te hebben en het vele thuiswerken, was ik op op zoek naar een wat groter scherm, maar ook niet al te groot wegens beschikbare ruimte buro. Vanwege de leesbaarheid (leeftijd, bril) wilde ik niet een scherm met een al te hoge dpi. Uiteindelijk kwam ik in C'T magazine (dec. 2020) een artikel tegen waarin dit scherm aangekondigd werd.

Het scherm voldoet goed aan de eisen die ik had:
  • Een niet al hoge dpi (wil niet met scaling aan de slag)
  • Wat meer scherm real estate, met name in de hoogte (documenten, email, foto bewerking)
  • Gebruik in combinatie met desktop en laptop.
  • Geintegreerde KVM switch om met 1 toetsenbord en muis te kunnen werken zonder allerlei kabels om te steken
  • USB-c aansluiting tbv laptop
  • Gerenomeerd merk
Uiteindelijk dit scherm online gekocht bij Aces Direct voor € 557,81.
Uiteindelijk na 3 weken werd het scherm thuis afgeleverd.
De 22" Iyama is doorgeschoven naar mijn dochter zodat die ook een betere thuis werkplek heeft

De installatie is zoals met de meeste monitoren erg eenvoudig, hier de setup die ik nu in gebruik heb:
Desktop (prive):
  • Core i3
  • Asus GT1030-2G-BRK
  • Displayport
  • USB 3
Laptop (werk):
  • Dell lattitude 5580
  • USB-C, 1 kabel voor beeld, ethernet, usb en voeding laptop
De laptop wordt alleen via de USB-C kabel aangesloten, en gebruikt de netwerkaansluiting, usb hub (toetsenbord en muis) en voeding van de monitor. Uiteraard wordt via dezelfde kabel het beeld doorgegeven aan de monitor. Heb een schema bijgevoegd waarin de volledige opstelling is uitgewerkt.
Update tweede aanschaf augustus 2021
Nu het deels thuiswerken toch wat structureler van aard wordt, besloten om een 2e scherm in te gaan zetten, en na wat onderzoek besloten om exact hetzelfde scherm aan te schaffen. Dit in combinatie met een nieuw zit sta buro om wat meer werkruimte te creeren.
De prijs was ondertussen wat gunstiger: € 452,54 bij dezelfde leverancier.
Via de USB-C interface kan middels daisy chain het display port signaal doorgelust worden. Volgens de handleiding van de monitor zou dit tot 4 schermen mogelijk moeten zijn. Was niet geheel duidelijk of mijn videokaart van mijn desktop dit zou ondersteunen, maar toch maar de gok genomen. Gelukkig bleek dit feilloos te werken na het aanpassen van de instelling "Daisy Chain" in de monitor zelf. Voordeel is dat er ook gelijk een extra usb hub aan de configuratie toegevoegd. Ook mijn werk laptop nam de configuratie feilloos over. Zie ook het bijgewerkte schema en de laatste foto.

Ervaringen

Ik heb nu enkele maanden deze opstelling in gebruik, en kan de volgende ervaringen delen:
  • Goede beeldkwaliteit, vele instelmogelijkheden
  • Aanpassing helderheid door lichtsensor (auto EcoView), functioneert goed onder verschillende licht omstandigheden
  • De KVM switch is handig, het switchen toetsenbord/muis kost wat tijd (1 a 2 sec.), maar werkt prima
  • Een vrij diepe standaard (scherm staat ong. 15 cm van muur), de vele verstelmogelijkheden en stabiele voet is een pluspunt
  • Doorlussen meerdere schermen

Heb jij ook een Eizo EV2495-BK Zwart?