Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2

€ 165,-
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD B550 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2 Review

klijntecNewbie 14 maart 2021, 300 views Product gekocht

Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2

Voor m'n zoons verjaardag een nieuwe zelfbouw (game)computer gekocht. Dit moederbord heeft WiFi aan boord en kon overweg met de processor die op dat moment goed verkrijgbaar was: AMD Ryzen 5 5600X.

Pluspunten

• Voelt degelijk aan
  • Duidelijke website met drivers en pdf

Minpunten

• BIOS updaten, daarna pas vlekkeloos

BIOS updaten!
Toen we 's avonds alles in elkaar gezet hadden, hebben we geprobeerd het systeem op te starten met zijn oude harddisk erin. Dat lukte niet. Het Windows 10 logo verscheen wel op het scherm, maar bleef daarop hangen. Lang verhaal kort: de BIOS die meegeleverd was, is versie 2. Op de website van Gigabyte was versie 13 al beschikbaar. Die heb ik toen gedownload m.b.v. een andere PC. Het .zip bestandje uitgepakt naar een USB stickje. En toen de nieuwe PC opgestart, direct naar het BIOS menu gegaan. Vanuit daar kon je gelukkig heel gemakkelijk het bestandje op de USB selecteren en zo de BIOS updaten.

Nieuwe W10 licentie melding
Ik had ook zo'n nieuwe M.2 harddisk (Samsung) voor m'n zoon erbij gekocht. Met de copieer software die je kunt downloaden van de Samsung website, kon hij zelf alle gegevens overzetten van zijn oude SATA SSD schijf. Dit verliep vlekkeloos. Daarna de oude harddisk met quick-format geleegd. Zo heeft hij weer voldoende schijfruimte vrij. Alleen krijgt hij nu een melding van Windows, dat hij een nieuwe Windows licentie nodig heeft. Begrijpelijk, want de hele PC is natuurlijk anders geworden. Misschien had Windows niet om een nieuwe licentie gevraagd als hij gewoon zijn oude harddisk was blijven gebruiken als systeem schijf.

Blij
Hij heeft het systeem nog maar een dag, WiFi nog niet geprobeerd, tot nu toe zeer in zijn nopjes.

Heb jij ook een Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2?

Dit is geen review.
Meer een verhaaltje over een PC die je hebt gebouwd voor je zoon.
En dat je voor de nieuwste Ryzen 5600X de bios moet update, dat is logisch.
Ok, het is handig om te weten dat je dit gelukt is zonder een oude processor hoeft te gebruiken...
Maar dat is zo ongeveer het enige wat er is vermeld over dit moederbord...
Klopt, ik wilde alleen mijn verhaaltje delen in de hoop dat ik beginners (zoals ik) tijd kan besparen met het stukje over de bios.
Ik ben het ermee eens dat dit geen full fletched review (a la Foritain ofzo) is, dat is overduidelijk niet het doel of de ambitie van klijntec.

Echter, ik stel deze bijdrage wel op prijs: voor minder ervaren pc bouwers is het soms fijn om te lezen waar anderen tegen aan lopen, zélfs al zijn het simpele dingen die meer ervaren mensen al lang weten. We zijn allemaal ooit ergens begonnen en je kan nooit overal meteen goed in zijn.
Dit moederbord zal vast ook andere reviews zal krijgen van mensen die daar wel hun hobby/werk van hebben gemaakt, daar kan men dan verder ingaan op de details.

p.s. Proficiat met je zoon!