1 review

Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6800 16GB GDDR6

€ 732,85
Specificaties Max. 2,155GHz • GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6800 16GB GDDR6 Review

Magere Hein 13 maart 2021, laatste update op 15 maart 2021, 254 views Product gekocht

Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6800 16GB GDDR6

Gebouwd in de ncase M1 met nog 5mm speling en nog ruimte voor 2x 120x15 mm Noctua fans in de bodem. Daardoor wordt de Fighter bijna nooit warmer dan 60 graden en gaan de fans dus ook bijna nooit draaien: stilte :D

Pluspunten

• geheel stil, als je de airflow in de case redelijk opstelt
  • erg fijn geen RGB
  • geen enkel driver probleem in windows (zoals bij voorgaande generatie wel het geval was)

Minpunten

• ik vind het erg moeilijk om de driver goed te krijgen in Linux Mint 19 of 20 (of Ubuntu) of Fedora

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Gebouwd in de ncase M1 met nog 5mm speling in de lengte (zie 4 koperen puntjes op foto) en nog ruimte voor 2x NF-A12x15 Noctua fans in de bodem. Daardoor wordt de Fighter RX6800 vrijwel nooit warmer dan 60 graden en gaan de fans dus ook bijna nooit draaien - stilte :D
Furmark 1.25 levert 235 fps bij 1920x1080p en veroorzaakt volgens GPU-Z na enkele minuten circa 75 graden en 95 graden hotspot.
In combinatie met Gigabyte X570 itx pro wifi en Corsair SF600 platinum voeding en Ryzen 5 3600 en G.Skill 4000CL18 getimed op CL16 en de CPU undervolted op 0,85V. Draait goed op PCIe gen4 en OC-knopje bij rear io heeft weinig effect. Meer effect heeft de AMD tuning suite in Windows, voor boost boven 2300 MHz.
Verder een arsylid CPU cooler erop van aliexpress (EUR 17 incl shipping, zie foto) 6 koperen heatpipes in 2 towers en deze past prachtig in de ncase M1 (zie foto) met 1 NF-A9 (25mm) ertussen en nog 1 NF-A9 voor exhaust. Op deze manier wordt de CPU zelden 60 graden en de GPU alleen bij Furmark warmer dan 60 graden Celsius.
Let even op dat de pagefile.sys in Windows aanstaat want die had ik initieel uitstaan en daardoor crashte de videokaart telkens tijdens het laden van een spel. Blijkbaar gebruikt windows de pagefile als je slechts 16GB ram hebt en 16GB vram. Voorheen had ik 16GB ram en 2GB vram dus kon de pagefile gewoon uit.
Ik vind de kaart erg mooi no nonsense zonder unicorn vomit en prachtig om te zien dat het daardoor zo strak in de ncase past. Het is de versie met 3x DP en 1x HDMI. 2x 8 pin voeding (dus GPU zou max 75+2x150=375W kunnen trekken, maar dit gehele systeem trekt bij 100% belasting van GPU en CPU nooit meer dan 250W uit de muur dus ik overweeg om er alsnog de goedkopere Corsair SF450 platinum in te stoppen. Een 750W PSU is veel teveel.
Nu nog even wachten op de AGESA 1.2.0.1 waarmee ik ook voor mijn Ryzen 5 3600 CPU de resizable BAR kan aanzetten zoals bij de 5000 series AMD al het geval is.
Nog niet getest op een chipset slot PCIe 16x maar op de CPU slot PCIe 16x gen4 of gen3 werkt het perfect tot 554 GTexel/s

Heb jij ook een Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6800 16GB GDDR6?

Ziet er leuk uit, jammer dat je niet wat meer foto's heb van je gelenkast, als de buitenkant er op zit, mooi klein aluminium kastje heb je, ziet er heel strak uit, ook een van de rede dat ik voor de Raijintek Thetis Window (Zilver) ben gegaan, kon ik nog steeds waterkoeling doen en was hij steeds aardig compact.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.