Belinea 101920 Review

Shadow 24 mei 2006, laatste update op 24 mei 2006, 646 views

Belinea 101920

Pluspunten

• Geen ghosting
  • Hoge kleurweergave
  • Pivot functie
  • Redelijk goedkoop
  • Perfecte service van Belinea
  • Geen backlight leakage oid
  • Lekker grote tekst etc (1280x1024 op een 19" scherm)

Minpunten

• Niet echt een mooi design (persoonlijk)
  • Boxjes hadden weggelaten mogen worden
  • DVI niet werkend gekregen (kan aan kabel liggen)
  • 5:4 schermverhouding in plaats van 4:3

Ik heb deze monitor nu ongeveer een half jaar in gebruik. Na het lezen van het 19" TFT topic heb ik gekozen voor deze, voornamelijk omdat het een overdrive-MVA paneel is, en dus een hogere kleurweergave dan andere TFT schermen heeft en toch een lage responsetijd heeft. Ook was is hij redelijk betaalbaar. Een goede vervanger voor mijn oude CRT scherm dus.

Toen ik het scherm binnenkreeg heb ik gelijk gekeken naar dode pixels. Helaas had het scherm 4 dode pixels! Na het lezen van de garantievoorwaarden van Belinea was ik er achter gekomen dat er maximaal maar 3 dode pixels in een scherm mogen zitten. Gelijk naar de klantenservice gebeld, en 5 dagen later stond er een nieuw scherm aan de deur!! Perfecte service dus van Belinea. Het nieuwe scherm heeft na een half jaar draaien nog steeds geen dode pixels :)

Het scherm heeft een DVI en een Sub-D aansluiting, maar helaas wordt er alleen een Sub-D kabel megeleverd. Ik heb een DVI-D kabel gehaald maar deze heb ik tot nu toe niet werkend gekregen. (Met meerdere computers).
Hij zegt simpelweg dat er geen signaal is. Binnenkort zal ik eens een nieuwe kabel proberen.

De beeldverhouding is 5:4, wat anders is dan een CRT scherm (4:3)
De resolutie is 1280x1024, wat ik zelf wel lekker vind voor een 19" scherm, alle teksten etc zijn lekker groot en je hoeft dus niet zo te turen naar kleine lettertjes

Ghosting heb ik nog niet gezien. (Ik speel voornamelijk games als Battlefield2)

Het design is niet geweldig, gewoon vierkant grijs plastic, maar dit scherm is dan ook veel goedkoper dan schermen van andere merken die hetzelfde TFT-paneel gebruiken maar misschien een iets mooier design hebben.

Na mijn aanraden heeft ook een kameraad van me dit scherm aangekocht, en die is er ook erg tevreden mee. Hij heeft ook geen last van dode pixels of ghosting.

Voor mij persoonlijk is dit een van de beste aankopen die ik ooit gedaan heb op PC-gebied

Heb jij ook een Belinea 101920?

Kun je je DVI aansluiting niet bij je vriend testen?