Gigabyte AORUS GeForce RTX 3080 Master 10G (rev. 1.0)

Niet beschikbaar
Specificaties Max. 1,845GHz • 10GB GDDR6X • 3x DP, 3x HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte AORUS GeForce RTX 3080 Master 10G (rev. 1.0) Review

Aimussage 12 maart 2021, 1.235 views Product gekocht

Gigabyte AORUS GeForce RTX 3080 Master 10G (rev. 1.0)

Een kaart met enorme potentie die tekort wordt gedaan door de keuze van Gigabyte om de slechtste thermal pads ter wereld te gebruiken. Lees de uitgebreide review waarin ik mijn ervaring met de kaart beschrijf en hoe ik de problemen uiteindelijk eenvoudig heb opgelost.

Pluspunten

• Snel!
  • Potentieel een van de koelste kaarten
  • Potentieel een van de stilste kaarten
  • Ruime garantie periode
  • Dual Bios

Minpunten

• Thermal Pads
  • Memory junction temperature
  • RGB Fusion software

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Ervaringsverslag RTX 3080 Master (rev 1.0)

Dit relaas had ik oorspronkelijk geplaatst in het Ervaringen topic voor de 3000 series van Nvidia maar ik wil het ook graag hier delen in de hoop dat als men ooit weer deze kaart kan kopen, je weet waar je aan begint.

Ik ben sinds november 2020 de troste eigenaar van een Aorus Master RTX 3080 en was initieel erg tevreden over de kaart die ik strak kon laten draaien op een mooie undervolt.
  • Core: 1965mhz
  • Voltage: 0.913v
  • Mem: +0
  • Custom Fancurve met GPU stable op ong. 70 graden tijdens Port Royal stress test)
Thermal issues
Na ongeveer een maand kreeg ik mijn eerste crash. Ik merkte dat de kaart ineens minder stabiel werd met mijn custom settings van MSI afterburner met hier en daar een crash tijdens gamen. Dat werd steeds wat erger en hwInfo gaf regelmatig aan tegen thermal trottling aan te lopen.

Eind december kon ik niet eens meer de port royal stresstest volledig doorlopen zonder een crash. Daardoor moest ik de custom fan curve laten gaan en het voltage verhogen naar 0.925. De GPU toonde een lagere temperatuur (+/- 61 graden) maar de fans werden wel hoorbaar en draaiden flink sneller.

Waar kwam die thermal throttling vandaan? 70 graden was ver onder de toegestane temperaturen. Eerst wist ik niet waardoor dat kwam, maar toen de memory junction temperature beschikbaar kwam in hwInfo64 bleek deze tijdens mijn custom curve hoog op te lopen tijdens gamen, vaak tot boven de 100 graden en bij 110 graden dus met thermal throttling tot gevolg. Niet iets waar ik blij van word.

Normaal zou ik voor mijn kaart een RMA overwegen, maar dan zou ik de kaart ook langdurig kwijt zijn, de huidige markt is helemaal geschift en het is maar de vraag of ik er ooit een zou krijgen. Bovendien kan ik de kaart eigenlijk niet missen aangezien ik niet direct een vervanging beschikbaar heb en is het maar de vraag of een vervanging het onderliggende probleem oplost.
De oplossing: Thermal Pads
Na wat onderzoek op het internet vind ik vooral veel info van miners waaruit blijkt dat de kaarten van Gigabyte verschrikkelijk slechte thermal pads hebben waardoor de VRAM temps zo hoog worden. Ze boasten tot wel 20 graden lagere temperaturen met hun replacement pads EN daarbij een lagere fan speed. Skeptisch als ik ben nam ik die claims met een korreltje zout, maar zou al tevreden zijn met 10 graden minder. Ik besluit zelf te gaan knutselen en de pads op het geheugen te vervangen. Hieronder before en after data van de maximale temperatuur als delta van de kamer temperatuur (~20 graden). Ik heb de 3dMark Port Royal stress test uitgevoerd en Furmark 10 minuten laten draaien, beide op 1440p.

Zoals je kan zien dus een enorm verschil in junction temperatures! Furmark max temp was eerst boven de 100 graden zelfs met de default fan curve. Daarna met exact de zelfde auto fan curve werd het net 82 graden. Het duurt ook veel langer tot de stabiele temperatuur wordt bereikt, waar de max eerst na 2 minuten al was bereikt, duurde het 5 minuten tot de temps stabiliseerden na de upgrade.

Het heeft me nog geen 20 euro en een uurtje werk gekost. De Thermal pads die ik heb gebruikt zijn 2mm Gelid Extreme, en hebben me ongeveer 11 euro gekost. Voor de GPU heb ik Thermal Grizzly Kryonaut gebruikt, omdat ik die nog had liggen, al zal mx-4 bijvoorbeeld ook prima werken.

Het is me een raadsel waarom Gigabyte hun topmodellen zo’n slechte service verleend, Wat heb je aan een dikke heatsink als je ertussen de slechtste pads die je kan bedenken stopt. Ik zal binnenkort ook mijn oude settings eens proberen met de custom curve om te zien wat dan het resultaat is.

De kaart zou een perfect 5/5 voor mij zijn geweest als er niet van die slechte pads op zaten. Helaas is het een dergelijk zorgelijk issue out of the box, dat ik niet anders kan doen dan een eindoordeel te geven van een 3/5, krap voldoende.

Heb jij ook een Gigabyte AORUS GeForce RTX 3080 Master 10G (rev. 1.0)?

Bedankt voor de review! Zeker iets waar ik ook even op ga monitoren met mijn kaart (zei het dat het een 3090 is maar daar is VRam temp natuurlijk nog een puntje ernstiger).

Blijft verder natuurlijk schandalig dat de software die Gigabyte meelevert ook nogal rampzalig is, en ook een impact kan hebben op de performance van een kaart.
Klopt, RGB fusion werkt nu prima bij mij maar het blijft een vervelend stukje software met kuren, in het begin vergat het soms spontaan de settings en dan vloog er ineens unicorn op een regenboog door de case. Nu gelukkig geen last meer van. De overclock software van Gigabyte heb ik niet geprobeerd, is die echt zo slecht dat het de performance negatief beïnvloed?
Beiden. De overclock software heeft minder functionaliteit dan afterburner wat ook werkt, maar de videobios update tool is er aan gekoppeld, dus écht zonder kan niet (en het conflicteert wel met andere software).

RGBFusion veroorzaakt microstutters, en heeft bovendien óók conflicten met andere RGB software (ik heb een Asus moederbord, en ik stuur via dat/OpenRGB m'n RAM aan, maar RGBFusion vind dat zij de baas zijn).

Ik heb op m'n AORUS GeForce RTX 3090 Xtreme Waterforce de RGB maar uitgezet dus, en de software verwijderd. Mocht ik de videobios willen updaten (wat dus écht niet op een andere manier kan...) dan zoek ik het wel weer op...
Goed punt nu je het zegt rinkelt er een belletje. Ik heb het inderdaad gebruikt om de Bios een update te geven en daarna gelijk weer eraf gegooid.

Wat betreft de microstutters, daar heb ik nog niets van gemerkt maar een goede tip! Ik zal het er eens vanaf gooien om te kijken of het verschil maakt.
Goeie review! Ik lees veelal dat mensen een combinatie van 1.5mm en 2mm thermal pads gebruiken, heb je zelf alleen 2mm gebruikt?

Heb je zelf enig idee hoe het zit met de garantie? Kwam je een sticker tegen?

[Reactie gewijzigd door Evernote op 9 april 2021 08:40]

Alleen 2mm pads voor het geheugen aan de voorkant. Sommigen doen ook nog pads aan de achterkant om maximale koeling eruit te krijgen. (2,5 - 3mm). Het is wel een beetje afhankelijk welk type thermal pad je gebruikt maar volgens mij gevoel is 2mm perfect voor het geheugen aan de voorkant. Heb je echt heel stevige pads dan kan je misschien met 1,5mm uit aan de voorkant.

Ik ben geen 'warranty void if removed' sticker of iets dergelijks tegen gekomen.
Dank voor je snelle reactie! Ik ga er ook maar eens mee aan de slag want het is enorm zonde dat deze monster kaart door die VRAM koeling gewoon niet tot haar recht komt!
Goede review,
Zelf heb ik ook deze kaart maar dan de rev3.0
Deze hebben wel goede thermal pads.