Sony NEX-5D + 16mm f/2.8 Pancake Lens + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zilver Review

b_van_vugt 13 augustus 2010, 3.296 views

Sony NEX-5D + 16mm f/2.8 Pancake Lens + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zilver

Pluspunten

• fraaie body, solide en mooi afgewerkt
  • helder, kantelbaar scherm
  • zeldzame kwaliteit opnamen in een 'compacte' camera
  • in tegenstelling tot de diverse reviews stoor ik me geenszins aan de menustructuur.

Minpunten

• (nog) weinig accessoires verkrijgbaar.
  • Dure lenzen, de telelens kost 800 euro!

Snelheid en automatiek Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 3
Beste Tweakeraars,

Besteld bij cameranu.nl voor 749,- en de volgende dag in huis. Deze camera is nu 2 dagen in mijn bezit en hij maakt tot zover alle verwachtingen waar. De handleiding was al lang niet meer nodig want na alle reviews kende ik de hele menustructuur reeds van buiten. Dat was volgens eerdergenoemden het grootste manco van deze camera.
Daar begrijp ik niets van. Met behulp van het scroll-wiel en de drie knoppen wijst alles zich eigenlijk vanzelf. het kost inderdaad 5 klicks eer je de iso waarde hebt aangepast maar dat is in een paar seconden gebeurt. Vreselijk, volgens de reviewers, ik heb er echter geen problemen mee. De handmatige instelling van het diafragma en sluitertijd gaat eigenlijk net zo als bij een DSLR.

De body van de nex5 heeft een magnesium legering en voelt extreem solide aan. De sluiterknop is bij de nex5 schuin naar voren geplaatst in tegenstelling tot de nex3 en dit schiet wel een stuk beter. De grip is ook wat meer gepronceerd dan die van de nex3 en ligt daardoor een stuk beter in de hand.
Het kantelbare scherm is perfect voor het 'uit de heup schieten' of boven je hoofd en is een variatie op mijn oude f717 waar ik deze feature ook erg kon waarderen.
De lenzen kunnen maar op een manier worden bevestigd en ook dit voelt solide, zonder enige speling. De lenzen zelf zijn dankzij de metalen ringen overigens ook prachtig om te zien.

Het opstarten kost even en die ene foto die je net in een split second had willen maken zit er niet in.
Wat betreft de prestaties kun je beter de meer professionele reviews lezen. In vergelijking met mijn compacte dsc N1 en de F717 is het in elk geval een enorme vooruitgang. Het touch screen van de N1 in combinatie met deze camera had ik ook nog wel mooi gevonden..

Nog enkele aanbevelingen:

De nex 5 is wat betreft de ergonomie echt te prefereren boven de nex 3. Tel daarbij op de video in 1080p en de mogelijkheid voor het gebruik van een infra-rood afstandsbediening lijkt me die 100 euro verschil wel te overzien. Ik begrijp het bestaansrecht van de nex3 daarmee eigenlijk niet.

Ik zou zeker de kit met de 2 lenzen aanbevelen. De pancake is natuurlijk mooi plat zoals zijn naam reeds doet vermoeden maar is voor het schieten van personen door zijn groothoek en vervorming aan de rand minder geschikt. Met de kit heb je voor 150 euro wel een hele mooie 18-55mm erbij of als je eerst alleen aan deze lens dacht heb je er voor 100 euro een mooie pancake bij.

Heb jij ook een Sony NEX-5D + 16mm f/2.8 Pancake Lens + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zilver?

Leuk om te horen dat het toestel bevalt. Ik heb de NEX-5 zelf ook overwogen, maar met name omdat ik zelf al Sony Alpha (compatible) lenzen bezit. Wellicht is het het overwegen waard om de Alpha converter (ik meen een prijs te herinneren van $199) aan te schaffen en op zoek te gaan naar een paar mooie tweede hands Minolta / Sigma / Sony lenzen i.p.v. 800 eu uit te geven voor een NEX telelens? Mits je een extra lens aan het overwegen was... ;)
van 18mm naar 55mm is ongeveer x3. digitaal zoomen kan die van mij niet tenzij je de manuele focus bedoelt (haalt het beeld even sterk naar voren om manueel te focussen) of de digitale zoom in de afspeelmodus..
Fijn dat het toestel je bevalt maar ik zou het geen review willen noemen.
Mogen best wat foto'tjes bij, van het toestel zelf en ook door het toestel geschoten lijkt me. Even de specificaties simpel vermelden is ook nog altijd netter (zoals aantal fps in burst, en je noemt de 1080p mode, in welk bestandsformaat en welke framerate is dat dan? En kan je ondertussen blijven scherpstellen en zo?). Ja, dat is ook na te lezen in in-depth reviews, maar gewoon vermelden 'lees dat maar anders' zonder ook maar een linkje is wel heel simpel.

Je vermeld dure lenzen bij de minpunten. Ik had begrepen dat er een (ik neem aan redelijk goedkope) alpha-lens converter te krijgen was? Juist daardoor kunnen alle alpha-mount en minolta-mount lenzen er op, ook al zie ik het nut niet van ee nex3 / nex5 om er vervolgens een grote 300mm telelens op de gooien, maar goed :).

Iets anders: De 'review' van dit toestel hier op tweakers vond ik nergens op slaan, omdat ze alleen de JPG stand hadden gebruikt. Hij heeft toch wel gewoon een RAW stand?
Ik zou zelf voor een kit (indien beschikbaar) met pancake en 18-200 gaan voor die prijs, maar vind dat soort camera's nu te klein na van een DSC-H5 naar een Alpha 350 te zijn overgestapt bijna 2 jaar terug. Kijk nu uit naar de opvolger van de 700.
Foto een stukje afsnijden aan de eindje doe ik liever dan onderbelichte/bewogen beelden proberen te corrigeren.De pancake 16 2.8 lens is juist fijn voor foto's van een groep vrienden op een avondje uit, waar ook de grootte van de camera wel weer tot z'n recht komt. nex 3 of 5, tja zou zelf ook voor de 5 gaan. Bij Sony heb je wat meer keus voor je budget 230, 380, 450, 500, 550 is bij de alpha's geloof ik nu de keuze voor slecht kleine verschillen in de body prijs.
Ik begrijp de aanschaf van de 16 mm en de 18 mm lenzen niet helemaal.

Waarom de keuze voor alle twee de lensen en niet het pakket: Nex 5 en 18-55mm lens?
De 18mm lens lijkt me een stuk beter dan de 16 mm, oftewel als je de 18mm in je bezit heb, zie ik geen situaties wanneer je de 16mm gebruikt.

Of denk ik nu fout??
Ik heb zelf een NEX-5 met 18-55 kitlens. De tonvormige vertekeningen in de groothoekstand is naar mijn idee zeer duidelijk aanwezig. Van een goedkoop lensje mag je niet teveel verwachten maar ik hoop wel dat de 16mm pancake minder vervorming heeft. De 18-55 is voor groothoekgebruik niet echt bevredigend.
Zitten bij deze kit wel lensdoppen? Deze zitten nl. niet bij de gewone kits.
ja lensdoppen zijn aanwezig. voor voor en achterkant.

de pancake levert wel degelijk iets extra's. voor landschappen en stadsfotografie ed. de groothoek van de 16mm pancake is echt wel anders dan de "groothoekstand" van de 18-55mm
Beste b_van_vugt,

Ik ben sinds gisteren ook de trotste bezitter van de Sony Nex met 18mm en 16mm lens en ik moet je helemaal gelijk geven dat de 18-55 mm voor stadsfotografie en landschap foto's niet helemaal top is.
De 16 mm daarin tegen doet het op dat vlak een stuk beter en levert inderdaad iets extra's ten opzichte van de 18-55mm.
Ik moet zeggen dit is mijn eerste digitale camera is en ik wilde iets meer dan een compacte camera en ook weer niet zo'n groot geval.
Vandaar misschien die domme vraag over waarom nu de 16mm en de 18mm lens.

Maar dat zoombereik op de 18-55mm lens, damn dat had ik niet verwacht daar sta ik echt van te kijken!
Daarom ben ik ook blij dat ik afgelopen week die vraag heb gesteld, want los de 16 mm erbij kopen kost toch weer duurder.

Daarin tegen, de Sony nex 5 met alleen een 16mm lijkt mij snel saai worden, dat zoomen is en blijft leuk.

Weet je trouwens hoeveel het totale zoombereik is als je de zoom van de 18-55mm lens maximaal gebruikt (optische zoom) en vervolgens de digitale zoom op de camera maximaal??