ViewSonic VX2025wm Zwart Review

Lord_Nemesis 26 mei 2006, 2.852 views

ViewSonic VX2025wm Zwart

Pluspunten

• Overdrive MVA met ale voordelen die daar bijhoren
  • Erg leuk uiterlijk t.o.v. de meeste andere grote schermen

Minpunten

• Ingeboude speakers hadden ze best weg kunnen laten. Hoewel je ze niet ziet zijn ze een beetje nutteloos

Mijn vorige scherm
Mijn vorige scherm was een Iiyama LS702UT (VisionMaster 1402). Dit is een CRT monitor die ik heel wat jaartjes terug heb gekocht ik combinatie met mijn toen übersnelle AMD XP1900+.
Mijn eerst reactie toen ik de VX2025WM aanzette? Laten we zeggen dat de reactie vergelijkbaar was met "Iemand in het jaar 1284 die met pijl en boog de vijand te lijf gaat een M16 overhandigen"...

Ongelovelijk! Wat een scherm!

Het is echt niet te vergelijken met het oude beestje die ik jarenlang met plezier heb gebruikt.

Bijzonderheden
Omdat ik vandaag voor mijn werk in de buurt van Raalte moest zijn heb ik dit gecombineerd met het afhalen van de Viewsonic. Ik vroeg aan de vriendelijke verkoper van Salland Automatisering of ik het scherm eerst werkend kom zien zodat ik aanwezige dodepixels kon uitsluiten. Dit was totaal geen probleem. Er bleken geen dode, luie of bokkende subpixels aanwezig te zijn, dus dat was allemaal in orde.
Verder waren er de standaard DVI-D, D-SUB en audiokabel in de doos aanwezig. Onderin vond ik nog een korte handleiding en een driver cd.

Dit was een van de weinige schermen die voldeed aan de door mij gestelde eisen voor de aanschaf van een dergelijk groot en (voor een student) duur scherm:

- MVA paneel
Overdrive MVA paneel aanwezig
- Mooi design (naar mijn smaak dan...)
Ik vind de Viewsonic er erg goed uitzien. Van de voet had ik verwacht dat die redelijk lelijk zou zijn, maar nu het scherm voor mijn neus staat valt dat 100% mee en begin ik zelfs te denken dat een andere voet niet zou passen qua uiterlijk...
- Redelijke respons tijd
8 seconden gray to gray is goed genoeg voor mij. Ik ben, denk ik, een gemiddelde gamer, dus erg hoge eisen had ik kwa responstijd niet. Ik heb inmiddels al een uurtje Ghost Recon: Advanced Warfighter achter de rug en moet zeggen dat het scherm op geen enkel punt teleur stelt. Ik heb niet op 1680x1050 kunnen spelen door het ontbreken van deze resolutie in de opties van het spel, maar dat was totaal niet storend.

Verder dingen die ik niet belangrijk vond:
- In hoogte verstelbaar
Was geen vereiste. Nu ik het scherm voor me heb kan ik ook zeggen dat dit totaal niet nodig is. Het scherm is kantelbaar waarmee ik voldoende uit de voeten kan.
- Ingebouwde speakers
Ingeboude speakers maken een scherm in mijn ogen lelijk. Het gevolg van ingebouwde speakers is iig aan de onderkant een erg dikke rand om het scherm. Dit is iets wat ik absoluut niet wil. Nu zitten er in de Viewsonic wel speakers, maar die zitten in de onderkant van het scherm (naar beneden gericht) waardoor ze de rand niet zichtbaar dikker maken. Uiteraard ga ik deze speakers niet gebruiken. Dat zou zonde zijn van mijn Creative Labs MegaWorks 550 THX set...

Kleurweergave
Kwa kleuren kan ik kort zijn. Erg strak en natuurgetrouw. Echt heel mooi. Ik had verwacht dat ik na het jarenlang gebruik van een CRT dit wel zou merken, maar ik begin nu zelf te denken dat de kleuren alleen maar beter zijn.

Ghosting
Na het spelen van Ghost Recon: Advanced Warfighter kan ik zeggen dat ghosting mij niet is opgevallen. Ook het afspelen van DVD's gaat zonder (merkbare) ghosting. Zoals ik had verwacht is het scherm dus snel genoeg voor alles wat ik ermee doe.

Contrast & helderheid
Direct uit de doos eigenlijk al prima. Wel vond ik na een tijdje het scherm iets te fel bij het wit, dus heb ik de instellingen iets aangepast. Contrast en helderheid staan nu beide op 60. Op deze instellingen is het scherm nagenoeg perfect.

Uniformiteit van het scherm
Ik heb gebruik gemaakt van tfttester.exe die ik ergens op GOT vond en het beeld op zwart gezet. Echt heel diep zwart en voor zover ik kon beoordelen geen backlight leakage. Wit en de andere kleuren zijn ook perfect.

Kijkhoek
Overdrive MVA paneel, dus geweldige kijkhoek.

Bouwkwaliteit
Het scherm is erg netjes afgewerkt. Behuizing kraakt niet als ik hem optil, knopjes zitten lekker stevig en de voet is robuust genoeg.

Echt een heel verschil met mijn ouwe trouwe 17"CRT. Geweldig scherm en een echte aanrader! Naar mijn mening ook een van de weinige schermen die zijn design ook nog mee heeft (daar zal ziet iedereen zo over denken maar smaken verschillen nu eenmaal...).
Verder een heel nette prijs (~500 ¤) voor een dergelijk kwalitatief erg goed scherm.

Heb jij ook een ViewSonic VX2025wm Zwart?

Goede review...

Ik overweeg ook sterk om deze aan te schaffen en heb nu ook een 17" CRT.
Welke res draaide je op je CRT en vind je windowswerk op de viewsonic beter/minder goed leesbaar ?
Mijn 17" CRT deed zijn werk op 1024x768.
Windowswerk (office, visual studio, browsen, enz.) gaat echt geweldig goed op de Viewsonic. Door de hogere resolutie zijn de letters net wat kleiner dan bij een 17"CRT op 1024x768, iets wat ik zelf erg prettig vind.
En dan het verschil in werkbreedte, echt geweldig! Eerst had ik altijd te weinig ruimte in applicaties als Visual Studio e.d., nu heb ik eerder ruimte teveel...
Nice!

Kan je hem 90 graden draaien (pivoteren)? Dan is Visual Studio helemaal geweldig lijkt me; ik ben namelijk ook van plan binnenkort een breedbeeld TFT aan te schaffen en programmeren heeft baat bij véél verticale ruimte.
Zo niet dan moet ik hem op een zwenkarm met VESA-mounting monteren, ook geen probleem natuurlijk :Y)

Nog een kleine vraag, klopt het dat het ledje blauw is? Mijn hele systeem heeft dat al en ik wil de monitor niet laten vloeken hehe..!
Pivoteren is met de bijgelevere voet geen optie. Ik vind voor Visual Studio juist de breedte erg belangrijk (vandaar ook de keuze voor een breedbeeld scherm).
Monteren op een VESA mount moet geen probleem zijn.

Het ledje wordt voor zover ik heb gezien niet blauw. Groen bij aan en oranje bij standby.
Draai zelf mijn CRT (een VisionMaster 410 overigens) op 1152x864 dus dat zal wel niet veel schelen met de viewsonic. :)

Mocht je de monitor toch in hoogte willen verstellen of draaien, dan zijn er vervangende stands te koop.
De Neoflex 33-288-CBL schijnt goed met de vx2025wm te werken.
Deze vind ik zelf ook wel mooi... hebben ze bij o.a. Centralpoint.