PenClic KB3 Review

inquestos 11 maart 2021, 406 views Product gekocht

PenClic KB3

Degelijk gebouwd, mooi en compact toetsenbord dat de ondersteuning geeft voor meerdere apparaten via bluetooth en bovendien via USB is te verbinden.

Pluspunten

• Design
  • Zowel bedraad als draadloos te gebruiken
  • 2 verschillende bluetooth devices koppelen
  • lange accuduur

Minpunten

• Printscreen, Home, End, Page up en Page down enkel met toetsencombo

Dit toetsenbord deed na een lange zoektocht aan mijn eisen. Inmiddels heb ik het 2,5 jaar in gebruik, en heeft deze de verwachting meer dan waargemaakt.

Om dat ik voor mijn werk op meerdere locaties werk zocht ik een compact toetsenbord dat zowel draadloos als bedraad is te gebruiken. Waar sommigen de voorkeur hebben aan mechanische toetsenborden heeft een laptopachtige scissor-switch toetsenbord duidelijk mijn voorkeur.

Ergonomie

De PenClic KB3 is compact. Dat maakt het niet alleen fijn om mee te nemen, het is ook ergonomischer aangezien je hand waar mee je je computermuis bedient daardoor beter gepositioneerd kan worden. De aanslag van de KB3 is licht, maar de 'travel' is zeker aanwezig voldoende.

Aangezien het een compact toetsenbord zijn er wel wat toetsen weggelaten. De Printscreen, Home, End, Page up en Page down hebben geen eigen knop. Daarnaast zijn de pijltjestoetsen voor boven en onder ook maar half zo groot als andere toetsen. Ik had zelf liever voor een iets andere layout gekozen. De tweede Alt en Ctrl-toets en alle F1 t/m F12 toetsen zitten er namelijk wel op.

Connectiviteit

Met een toetsenbord combinatie (Fn-toets + 1,2 of 3) wissel je snel tussen bluetooth device 1, 2 en de USB aansluiting. Dit gaat probleemloos. De initiele koppeling gaat ook simpel, al is het wel anders dan in de handleiding staat omschreven (namelijk door simpelweg Fn-toets + 1 of 2 langer ingedrukt te houden). Het is in het verleden wel voorgekomen dat de koppeling niet meer werd gemaakt. Ik moest op mijn laptop dan de koppeling verwijderen en opnieuw koppelen.

Bouwkaliteit

De bouw is erg degelijk. De toetsen hebben na 2,5 jaar intensief gebruik nog niets afgedaan. Wel heb ik een keer mijn laptop hardhandig in mijn laptoptas geduwd terwijl het toetsenbord er nog in zat. Hierdoor brak een toets doormidden. Een eerder toetsenbord heb ik hierdoor ook vernield, dus dit reken ik de Penclic KB3 niet aan. Bovendien kon ik het weer lijmen.

Accu

De KB3 beschikt over een aan/uit switch. Dat lijkt onbelangrijk, maar er zijn ook toetsenborden die in zijn geheel niet uit kunnen. De accuduur is tevens erg goed. Het is me nog niet overkomen dat deze leeg raakt, ik laad hem meestal 1 x per maand op, bij een gebruik van 60+ uur per week. Mocht deze leegraken dan is deze bovendien nog te verbinden met USB terwijl deze tegelijktijd ook oplaad.

Heb jij ook een PenClic KB3?

Kort maar krachtige review. Tof dat je na zoveel jaar gebruik nog even de tijd neemt om te reviewen!
Bedankt. Sommige producten zijn na een aantal jaar gedateerd. Ik was benieuwd of er in de tussentijd al concurrenten waren bijgekomen voor dit toetsenbord (hoge kwaliteit, compact en meerdere bluetooth devices). Aangezien dit nog steeds het toestenbord zou zijn waar ik zelf voor zou kiezen dacht ik: dan moet hier ook een review voor komen :)