Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6GII Review

DickCAH 2 februari 2007, 1.228 views

Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6GII

Pluspunten

• Goede prijs kwaliteit verhouding.

Minpunten

• Het zoombereik is voor mijn toepassingsgebied veel te klein.
  • De scherpstelring is nogal smal en loopt te makkelijk voor manueel scheprstellen.

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 3
Vervorming Score: 3
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 3
Ik heb de lens gekocht bij een Nikon D50 als complete kit. Ik gebruik de lens niet opvallend veel, want ik fotografeer veel onderwerpen die wat verder weg zijn, zoals bijvoorbeeld spelende honden. Mijn favoriete zoombereik is dan ook rond de 60-90 mm.

Ik heb toch redelijk wat foto's met de lens geschoten, vooral omdat het binnenshuis een prettige lens is, bijvoorbeeld om mensen en hun omgeving op de plaat te zetten.
Daarnaast zit de lens standaard in mijn tas om bijvoorbeeld een keer een landschapje te fotograferen.

Je zult zien dat in mijn survey, ik een aantal zaken niet heb beoordeeld. Persoonlijk vind ik het maken van testopnamen niet zo heel erg boeiend. Ik kijk vooral naar de plaatjes die ik schiet. Als daar iets niet lekker mee zit, dan ga ik eens verder kijken en dat soort platen schieten.
Aan de andere kant, met een lens waar ik heel veel mee schiet, doe ik dat ook. Maar tja, deze lens valt in geen van deze categoriŽn.

Het slechtste punt van deze lens in het dagelijks gebruik, is wellicht dat de scherpstelring van de lens nogal smal is en erg makkelijk loopt. Het gevolg is dat als je manueel scherp stellen niet makkelijk is, zeker omdat de draaihoek erg klein is.
Daar staat tegenover dat dit duidelijk een instap lens is en die is vooral bedoeld om gebruikt te worden in combinatie met autofocus.

Om het kort samen te vatten: De lens kost ongeveer 100 euro. De kwaliteit die je daarvoor krijgt is opvallend goed, maar dat maakt deze lens geen aanrader voor mensen die al een paar lenzen hebben liggen.
Voor de beginnende fotograaf is dit een goede keus, om eens te kijken wat spiegelrefelex fotografie nu inhoud.
Voor de gevordered spiegelreflex fotograaf is dit een leuke lens als je het bereik weinig gebruikt en toch graag een redelijke lens in dit bereik wenst.
Voor de gevorderde veeleisende fotograaf voldoet deze lens zeker niet.

n.b. In december heb ik een D80 met 18-70 lens gekocht. De lens wordt nu (in combinatie met de D50 camera) driftig door mijn schoonvader gebruikt.

Heb jij ook een Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6GII?