1 review

Samson Go Mic Connect

Samson Go Mic Connect Review

Rimboeloper 9 maart 2021, laatste update op 22 juni 2021, 200 views Product gekocht

Samson Go Mic Connect

Een gebruiksvriendelijke USB stereomicrofoon die betaalbaar is. De microfoon kan zowel op de Macintosh als op je iPhone of iPad met een Apple camera connection kit aangesloten worden. Daarnaast werkt deze microfoon ook plug and play op een PC.

Pluspunten

• Omnidirectioneel
  • Stevig en compact gebouwd
  • Ingebouwde ruisonderdrukking
  • Fysieke muteknop
  • Geen drivers nodig
  • Werkt zowel in Windows 10 als op MacOS 11 Big Sur
  • Via adapter aan te sluiten op iPhone en iPad

Minpunten

• Micro USB i.p.v. USB-C
  • Meegeleverd USB-snoertje aan de korte kant
  • Zware bassen neemt de microfoon wat vlakjes op

Geluidskwaliteit Score: 3
Waarom een USB microfoon
Nadat ik enkele weken geleden mijn Mac Pro uit 2013 update van MacOS 10.15 Catalina naar MacOS 11 Big Sur, functioneerde de ingebouwde microfoon van mijn externe iSight camera niet meer. Na een korte zoektocht op Google kwam ik er achter dat Big Sur andere (of minder) firewire sounddrivers ondersteund. Dat schijnt wel te verhelpen te zijn door in de audiomap in de Bibliotheek handmatig wat (audio)drivers toe te voegen. Aangezien ik een leek ben en daardoor niet in de systeembibliotheek wil rommelen, kocht ik online voor een zevental tientjes een eenvoudige USB microfoon bij Bax Music.

Opname kwaliteit
Omdat ik de microfoon voornamelijk voor Microsoft Teams en Zoom meetings gebruik stelde ik niet zulke hoge eisen aan de geluidskwaliteit. De uitstraling van de microfoon vond ik belangrijker. De vormgeving van de microfoon past perfect bij mijn aluminiumkleurige 30-Inch Cinema Display van Apple. Mede omdat de microfoon de zelfde kleur heeft als de monitor. In combinatie met het zwartkleurige microfoonraster, dat eveneens van aluminium gemaakt is, lijkt het alsof ze voor elkaar gemaakt zijn. Ik heb de microfoon bovenop de externe DVD speler van Apple, die op de monitorvoet ligt, geplaatst. Wat de geluidsopnamekwaliteit betreft, die is boven verwachting. Bij online vergaderingen hoor ik van mijn collega's dat ik veel beter verstaanbaar ben. Daarnaast gaat het opnemen van audiopodcasts mij met deze microfoon beter af. Dat komt vermoedelijk door de ingebouwde ruisonderdrukker. Op de internetsite van Samson staat beschreven dat die microfoon gebruik maakt van beam-arrey technologie waarmee de geluidsbron geïsoleerd en de achtergrondgeluiden onderdrukt worden. Verder is de microfoon omnidirectioneel, wat betekend dat de microfoon zowel voor als achter opneemt. Dat is handig als je hem aan je iPhone koppelt en daarmee iemand wilt interviewen. Hierdoor komt je eigen stem als de stem van de geïnterviewde er goed op. Bij het opnemen van muziekpartijen waarin veel bassen zitten zoals bij hardcore house lijken de lage tonen wat vlakker opgenomen te worden ondanks het frequentiebereik van de microfoon dat loopt van 20 tot 18000 hertz. Omdat ik daarvoor deze microfoon niet heb gekocht, vind ik dat niet zo erg. Mede omdat het audiotechnisch een hele stap omhoog is als je het vergelijkt met de interne microfoon van mijn externe iSight camera.

Algehele indruk
Zoals eerder in dit review beschreven, is de algehele indruk zeer positief. Via een (te) kort USB kabeltje sloot ik de microfoon op een van de USB poorten achterop mijn monitor aan. Helaas heeft de fabrikant er voor gekozen om de microfoon uit te rusten met Micro USB i.p.v. USB-C zodat gebruikers van de nieuwste MacBooks altijd met een adapter moeten werken als ze de microfoon daarop willen aansluiten. Eenmaal ingeplugd functioneert de microfoon gelijk. Dus echt "plug and play", ook voor Windows 10 gebruikers. Een goede microfoon hoeft niet duur te zijn. Sterker nog, als ik dit geweten had, had ik veel eerder een externe USB microfoon gekocht. Dit omdat bij de meeste webcams de microfoon bijzaak is omdat de nadruk te veel ligt op de camera. Bij nagenoeg alle online vergaderingen heb ik mijn webcam gewoon uit en de microfoon aan staan omdat mijn bewegend hoofd alleen maar afleidt. Als ik de Samson Go Mic Connect vergelijk met andere microfoons in de prijsklasse van vijftig tot honderd euro, springt hij er echt uit. Natuurlijk zijn er betere microfoons te krijgen maar dan zit je ook gelijk weer heel ver ten noorden van honderd euro. Daarnaast zijn die microfoons groot en lomp zodat je een externe beweegbare arm nodig hebt om het een en ander netjes weg te werken. Aangezien mijn thuiswerkplek vrij klein bemeten is, was dat geen optie.

Aanvullende vermeldingen
Wat ook nog leuk is om te vermelden is dat deze microfoon voorzien is van een fysieke muteknop. Dat kan handig zijn als een van mijn familieleden mijn thuiskantoortje komt binnenstormen als ik midden in een online vergadering zit. Met één druk op die mute knop schakelt de microfoon zichzelf aan en uit zodat mijn collega's van die tumult niets meekrijgen. Verder heeft de microfoon ook nog een hoofdtelefooningang zodat via een koptelefoon ook online vergaderingen in roeterige ruimtes bijgewoond kunnen worden. De microfoon wordt geleverd met een korte USB kabeltje i.c.m. een stoffen tasje waarin je de microfoon na gebruik kunt opbergen. Aan de microfoon zit ook nog een flexibel scharnierend zwart langwerpig plastic voetje zodat je de microfoon heel makkelijk bovenop je monitor of laptopscherm kunt vastmaken. Het voetje kan ook helemaal ingevouwen worden zodat je hem heel makkelijk op een handige plaats op je bureau kunt neerleggen. Wat ook leuk is om te vermelden is dat midden op de microfoon een piepklein blauw ledlampje zit waardoor je in een oogopslag kunt zien of de microfoon aan of uitgeschakeld is. Tot slot zit er ook nog twee jaar fabrieksgarantie op het product zodat je de komende twee jaar in ieder geval verzekerd bent van een goed werkende microfoon. De Samson Go Mic Connect is de ideale microfoon als je voor weinig geld een goede microfoon zoekt die gemakkelijk in je computersetup weg te werken is.

Heb jij ook een Samson Go Mic Connect?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.