Popcorn Hour A-200 Review

Aramius 13 augustus 2010, laatste update op 18 augustus 2010, 3.460 views

Popcorn Hour A-200

Pluspunten

• Beeld & geluid kwaliteit.
  • Snel en doeltreffend menu.
  • Speelt alle bestanden die ik heb getest.
  • Knopjes op de afstandsbediening geven licht.

Minpunten

• Geluidsproductie in stand by stand.
  • Goedkoop uiterlijk speler & afstandsbediening.
  • Gebruikersnaam & wachtwoord nergens te vinden in de handleiding.

Geluidskwaliteit Score: 5
Dit is mijn eerste review op Tweakers.nl
Hoop dat jullie er wat van vinden en er wat aan hebben.

Popcorn Hour A-200
Na wat rond te hebben gekeken op internet heb ik besloten een Popcorn Hour A-200 aan te schaffen. Mede door de goede reviews, goed prijs en het advies van een kennis van me. Ik heb de Popcorn gekocht inclusief een Samsung harde schijf van 1 TB. Deze werd door de winkel er netjes ingebouwd en geformatteerd.

Verpakking
De verpakking vindt ik niet mooi, heel simpel wit/zwart. Hier had van mij wel iets meer aandacht aan besteed mogen worden. In Principe maakt het natuurlijk niet uit maar een mooie doos om een nieuw apparaat vindt ik toch wel aardig.

Inhoud
De afstandsbediening, een HDMI kabel, USB kabel, een netwerkkabel, een stroomkabel met externe adapter, de speler zelf en de handleiding.

Alles wat ik verwacht had dus. Wat me wel opviel was doe goede kwaliteit van de HDMI kabel. Meestal geven ze bij apparaten een goedkope kabel (of helemaal geen zoals bij de PS3).

Uiterlijk
De eerste indruk van het uiterlijk is redelijk. Het is geen lelijk apparaat maar ook zeker geen mooie. Hij heeft wat mij betreft een beetje een goedkope look. Hij is wel klein, dat vindt ik van weer een pluspunt.

Aansluiten op netwerk
Ik heb de popcorn aangesloten op mijn thuisnetwerk, dit via de bijgeleverde netwerkkabel. Hij werd meteen gevonden door mij Windows 7 pc. Wat ik vreemd vond is dat je een gebruikersnaam &wachtwoord dient in te voeren als je de speler voor het eerst wilt benaderen. Nu is dat niet het probleem maar dan moet je dat wel in de handleiding vermelden! Of is dit standaard bij alle media spelers? Ik wist het niet en heb het op internet moeten opzoeken. Ik kwam erachter dat je moet inloggen met: Gebruikersnaam: nmt, Wachtwoord: 1234.

De draadloze verbinding heb ik niet gecheckt dus daar kan ik niks over zeggen. De speler staat onder mijn tv en heel dicht bij mijn pc dus ik heb hem altijd aangesloten met een netwerkkabel op een switch naast mijn pc.

Aansluiten op de tv
Ik heb de speler aangesloten op mijn tv (Sony Bravia KDL-37S5500) via de bijgeleverde HDMI kabel. Dit gaat zoals verwacht makkelijk. Wat me als eerste opvalt is de opstart tijd, die vind ik aardig lang. Ik denk ongeveer een 45 seconden tot een minuut.

Afstandsbediening
De afstandbediening vind ik niet mooi. Hij is grijs terwijl de speler zwart is. Vindt hem er goedkoop uitzien. Wel ligt hij fijn in de hand en geven de knopjes licht, handig!

Menu en snelheid
Na de voor mij wat lange opstarttijd komt een simpel maar doeltreffend menu te voorschijn dat ook erg snel werkt. Ik was na de lange opstarttijd even bang dat het navigeren door het menu ook langzaam zou zijn maar dit is niet het geval.

Beeld & geluid kwaliteit
Ik heb er een aantal verschillende bestanden opgezet. Een aantal iso's, een aantal dvd's met menu's en een aantal avi bestanden. De beeldkwaliteit is echt heel erg goed. Bij alle bestanden die ik afspeel. Het zijn dan ook films van tussen de 4 & 10 GB in Full HD kwaliteit, maar het is gewoon echt net zo scherp als een Blu Ray uit de winkel.

Het geluid is prima te noemen met de boxen die ik aangesloten heb op mijn tv. Naar wat ik kan horen net zo goed als met mijn PS3.

Muziek afspelen
Hier heb ik het apparaat niet voor gekocht en dat is maar goed ook. Je kan geen afspeellijsten maken of een makkelijk door cd's navigeren. Als je dit belangrijk vindt voor een mediaspeler dan zou ik deze niet nemen.

Afspeelmogelijkheden
Ik heb niet heel veel verschillende soorten bestanden afgespeeld maar ik heb geen bestand gevonden die het apparaat niet kan afspelen.

De volgende bestanden heb ik getest en werkte dus allemaal:

ISO
Bluray
DVD
Avi
MPEG
WMA
MP3

Ook alle ondertitels werkte prima, en je kan ze ook nog van kleur veranderen als je dat leuk vindt.

Het enige probleem dat ik ervoer is dat ik bij de meeste films geen hoofdstukken kon skippen maar alleen doorspoelen.

Geluidsproductie apparaat
Het apparaat maakt door de actieve koeling een aardig geluid. Tijdens films kijken heb ik hier geen problemen mee omdat het niet zodanig is dat het de film overstemt, maar als het apparaat in stand by staat en je bent bijvoorbeeld aan het lezen in je kamer dan wordt het erg vervelend. Apparaat kan wel uitgezet worden door de aan/uit knop op de afstandsbediening heel lang ingedrukt houd.

Ik vindt het over het algemeen genomen een prima speler. Hij doet waar ik hem voor gekocht heb, en dat is films en series kijken in HD kwaliteit. Het beeld en geluid is uitstekend. Hij speelt al mijn bestandsformaten zonder problemen. Bestanden overzetten van de pc via het netwerk gaat makkelijk en snel. En ik vindt het menu aangenaam om te gebruiken.

Er zijn echter ook een aantal duidelijke minpunten. Het beetje goedkope uiterlijk van zowel de speler als van de afstandsbediening. De lange opstarttijd. Maar het grootste minpunt vindt ik de geluidsproductie in stand by stand. Apparaat kan wel uitgezet worden door de aan/uit knop op de afstandsbediening heel lang ingedrukt houd.

• Sony Bravia KDL-37S5500
  • Creative Gigaworks T40 Series II

Heb jij ook een Popcorn Hour A-200?

Goede revieuw:)
Je mist alleen het Bold van de lettertype bij beeld en geluid kwaliteit!
Lees prettig weg!( en heb het niet zo op lezen dus dat is een goed teken! :) )

Ben ook aan het kijken voor een media speler voor beneden, wordt gek van het aansluiten van mijn laptop omdat de ingang van de TV daar aan de onderkant zit en hij tegen de muur aan hangt. Waardoor vaak mijn knokkels open liggen....
Wel jammer van dat geluid dat je hoort tijdens stand by.. Betekend toch dat hij telkens ook stroom vreet dan. zal waarschijnlijk niet veel zijn in stand by maar toch.
Had idd simpel aangepast kunnen worden d.m.v. een aan en uit knop. of een passieve koeling.
Door de uitknop lang ingedrukt te houden zet je het apparaat compleet uit. Of je drukt op uit en direct erna op delete wat ik zelf de beste optie vind. Helaas heb je dan wel weer die lange opstarttijd, maar je bent wel van dat irritante geluid af.

Hoofdstukken skippen zal met bluray rips niet gaan omdat ze simpelweg niet in hoofstukken zijn ingedeeld. maar als je op 1 drukt ga je naar 10% van de film op 2 20% etc.
Of je drukt naar rechts met de ronde knop en dan kan je snel een bepaalde minuut opzoeken.
@ Sven Enthoven
Dank voor je compliment!

@macweeds
Dat wist ik niet! Als ik straks thuis ben ga ik het meteen proberen. Als het werkt zal ik dat minpunt uit mijn review halen. Dank voor de tip!
Apparaat kan inderdaad uitgezet worden door de aan/uit knop op de afstandsbediening heel lang ingedrukt te houden.

@macweeds: Dank scheelt weer de hele tijd de stekker eruit halen. En het grootste minpunt voor mij is verdwenen.
Je kunt de popcorn nog sneller helemaal uitzetten, door de aan/uit knop en de DELETE toets in te drukken.
(dit voorkomt kramp in de duim)

PS.
Gebruikersnaam van de A-200 = nmt
wachtwoord: 1234
Ik heb de Popcorn Hour A200 nu wat langer en vind het echt een top apparaat.

Zodra je de resolutie vast zet (bv op 1080p) en de HDMI kabel vervangt door een betere, merk je dat het apparaat nooit problemen geeft. Het ding werkt nu echt ideaal samen met mij Synology NAS en de iPod touch. Doordat ik op de iPod de Popcorn HR remote heb gezet, hoeft de TV niet meer aan om muziek te luisteren. Een ander ding wat ik heb gedaan is de fanless case voor de Popcorn Hour A200 bij Popcorn Hour France besteld. Hierdoor maakt het ding geen herrie meer en wordt ook nog beter gekoeld. Popcorn Hour France was trouwens ook super. Ik had een foutje gemaakt met het adres en dat hebben ze zonder zeuren binnen 2 minuten na emailen hersteld. De betaling heb ik via Paypal gedaan met een standaard bankrekening. Dit ging ook lekker simpel.

Bottomline: het kost even wat moeite op het ding helemaal optimaal te krijgen, maar zodra je er bent draait het erg soepel.