Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2472HDD-B1 Zwart Review

2Hans 10 september 2010, laatste update op 12 september 2010, 3.693 views

Iiyama ProLite E2472HDD-B1 Zwart

Pluspunten

• De bediening aan de voorkant. De kleurweergave, zwart is echt zwart en het contrast is erg goed. Het energieverbruik is de helft van een "gewone" LCD monitor.
  • Strak uiterlijk. Een eenvoudige beugel in de voet zorgt er voor dat je de kabels wat bij elkaar kunt houden

Minpunten

• De prijs is iets hoger. Het uiterlijk is wat saai te noemen. De voet is niet in de hoogte verstelbaar. Er zit standaard geen HDMI aansluiting op. Dan moet je een ander productnummer kiezen: de Prolite E2472 E2472HD-1 Die heeft dan ook speakers aan boord, dus weer duurder en wordt bij weinig winkels aangeboden. Er zijn geen USB poorten.

Inleiding.
De reden tot aanschaf van deze monitor is het defect raken van mijn LG W2261-VP monitor binnen 14 maanden Dus op internet gekeken en gezocht naar een energiezuinige monitor. Er komen steeds meer LED monitoren, echter maken de berichten over defecte pixels bij de goedkopere monitoren mij huiverig. Dus gezocht naar iets beters. Ik heb geen behoefte aan het slechte geluid van ingebouwde speakertjes en USB poorten heb ik ook genoeg.

Kwaliteit:
De monitor voelt degelijk aan. Het uiterlijk is glanzend en strak. Het beeld blijft, ook na langdurig gebruik rustig voor de ogen ondanks het glanzende scherm, de spiegeling waar sommige mensen over klagen heb ik totaal geen last van. Het beeld van een glanzend scherm oogt scherper. De monitor is netjes afgewerkt.en oogt stabiel voor een 24 "grote monitor. Het scherm is full HD en heeft LED backlight en is dus energiezuinig. In de standby modus slechts 1 Watt en aktief slechts 24 Watt. Vanwege de LED verlichting is zwart ook erg zwart. De helderheid heb ik ina calibratie met Spyder 3 Pro iet teruggezet. Ik gebruik de monitor vooral voor fotobewerking dus is een juiste kleurweergave voor mij belangrijk. Je kan verschillende kleurtemperaturen instellen: 6500K; 7500K en 9300K. Standaard is 6500K. Je kan de monitor ook automatische de instellingen laten bepalen. Het dynamische contrast is bij LED backlight is 5.000.000. : 1. Dat haal je niet met een gewone "buisjes" monitor. Na 4 weken dagelijks gebruik ben ik nog steeds tevreden over de kwaliteit.

Ghosting:
Ik speel geen spelletjes maar ik verwacht geen ghosting vanwege de responsietijd van 2 ms. Pixeldefecten heb ik nog niet gezien.

Features en vormgeving:
De vormgeving is een beetje saai maar wel functioneel: De bediening zit aan de voorkant waardoor de onderrand wat breder is. Je ziet direct welke schakelaar je moet hebben. Je krijgt een OSD met de bekende meest voorkomende mogelijkheden. B.v. de scherpte van het beeld kun je variŽren.
Hiervoor had ik een LG W2261-VP :) waar de bediening aan de zijkant zit. Daardoor oogt dat slanker. :*) Echter ging die LG al na 14 maanden kapot. :( Garantie, maar toch en na 4 weken nog steeds geen andere monitor!!

Prijs:
De prijs van Iiyama is hoger dan van LG en Samsung, vergelijkbaar met Philips. Ik hoop daardoor op een betere kwaliteit. Ik lees op internet veel over storingen, pixeldefecten etc. bij de goedkopere merken en heb nu maar voor iets duurders, hopelijk beter, gekozen. Ik heb hem nu een paar weken en het oogt goed. ;) 24" W is erg lekker werken. Ook met Outlook en Excel omdat je gemakkelijk 2 documenten naast elkaar open kan hebben. Ik heb deze monitor gekozen vanwege de beeldkwaliteit. De aansluitngen zijn slechts VGA(D-Sub) en DVI-D dus geen USB poort en geen audio. Ook ontbreekt een HDMI aansluiting. Dat is dus vrij sober. Wil je wel HDMI dan is er een versie met HDMI en speakertjes. Daardoor is die uitvoering iets duurder.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2472HDD-B1 Zwart?

Hoi, heeft deze LED-monitor een vesa bevestiging aan de achterkant?En zo ja, 100 x 100 of 75 x 75?
Hoi,dit scherm heeft geen vesa bevestiging.
Mijn 100 jaar oude iiYama 4821DT TFT monitor die ik indertijd voor 1100 guldens kocht begaf het na een vruchtbaar leven. Dus een nieuwe gekocht, ProLite E2472HD-B1 - die eigenlijk hetzelfde beeld geeft als de beschreven HDD, echter op tweakers.net wat beter uit de test komt. (extra uitgang voor geluid en nog meer?)
De beschreven monitor 2472 geeft teveel verschil in kleurweergave op verschillende plaatsen van het scherm.
Als voorbeeld, een foto bovenin het scherm heeft andere kleuren dan dezelfde foto onderaan het scherm. Monitor is daarom ongeschikt voor fotobewerking en geeft de werkelijkheid niet weer. Inderdaad, wit is wit en zwart is zwart en rood is rood...etc.. (Outlook Express) overal hetzelfde op dit scherm. Echter er is meer contrast tussen zwartwit kleurenhemel en aarde, als er tinten worden gebruikt is er veel verschil te zien in tint op verschillende plaatsen van het scherm.
Dit is een groot probleem, ik kan deze monitor echt niet gebruiken.
Eigenlijk de omgekeerde wereld dat mijn 100 HZ Samsung LCD TV de kleuren van websites beter en realistischer weergeeft dan deze iiYama monitor die overal de hemel wordt ingeprezen. Zie bijvoorbeeld Marktplaats, de kleur geel is op de TV overal hetzelfde maar op deze monitor zie je verschillende tinten aan boven- en onderkant van het scherm. Ik gebruikte vele jaren iiYama monitoren, inclusief de beroemde 22" CRT Vision Master 510? maar deze ProLite E2472 monitor is een afgang vergeleken met de monitoren die opa en papa Jap maakten.
Misschien kan ik - om foto's te bewerken - beter een erg goede tv kopen van niet al te groot formaat...?..plasma?...

[Reactie gewijzigd door puter op 11 december 2010 00:13]

Misschien moet jij het scherm eens calibreren of anders als je foto's bewerkt een scherm kopen met een PVA/IPS/S-IPS paneel erin. Deze hebben een veel realistische kleuren weergave, maar zijn ook duurder.