Apple Magic Keyboard met numeriek toetsenblok - Engels (VS) - Aluminium

Apple Magic Keyboard met numeriek toetsenblok - Engels (VS) - Aluminium Review

phubert 8 maart 2021, laatste update op 15 juni 2021, 676 views Product gekocht

Apple Magic Keyboard met numeriek toetsenblok - Engels (VS) - Aluminium

Toetsenbord zat bij de aanschaf van een iMac, keuze voor een versie met numeriek veld. Wat op het eerste oog een heerlijk licht typend toetsenbord leek blijkt van belabberde kwaliteit voor de hoofdprijs.

Pluspunten

• Lichte toetsaanslag
  • Lange accuduur
  • Numeriek veld
  • Stille toetsaanslag

Minpunten

• Niet verstelbaar
  • Na jaar beginnen toetsen te haperen
  • Niet te repareren
  • Toets(en) komen los
  • Apple support keert rug toe bij garantieclaim

Introductie
Als optie besteld bij aanschaf nieuwe iMac waar standaard een niet-numeriek veld toetsenbord bij zit met de NL indeling met een kleine shifttoets (links) welke ik verschrikkelijk irritant ervaar, en waar ik na ruim 10 jaar vanaf wilde. Dus bij de aanschaf een toetsenbord besteld met grote shift-toets links.

Eerst indruk
Bij de levering van de iMac was de accu (tegenwoordig geen batterijen meer) en voorheen had ik een bekabelde versie welke ik nog steeds heb en deze review mee heb moeten typen want binnen 1,5 jaar is het toetsenbord defect.

Met de opgeladen accu vanaf de fabriek heb ik ruim een maand kunnen werken voor ik deze op moest laden. Het opladen duurt een aantal uur.

Nieuwe design
In tegenstelling tot de versie met draad welke een helling heeft en ik (persoonlijk) een betere houding vind hebben is deze versie erg plat. Wel merk je enorm verschil in gevoeligheid. Deze versie typt vele malen lichter en je hebt het idee dat je een notebook hebt. Accu gaat enorm lang mee, 2-3 maanden is geen uitzondering kan me vaak niet eens herinneren wanneer ik hem voor het laatst op heb moeten laden.

Bouwkwaliteit & precisie
Het eerste jaar heb ik met enige gewenning met veel plezier gewerkt op het toetsenbord tot na een jaar ik merkte dat toetsen begonnen te weigeren, met name de spatiebalk begon als eerste met haperen met vervolgens de meest gebruikte toetsen als shift en return.

De klachten die je op internet veelal tegenkomt herken ik volledig. Het toetsenbord trekt krom of beter gezegd gaat doorhangen. Kan ik me dat ook goed voorstellen want ondanks dat er een accu in verwerkt zit weegt het toetsenbord bijna nix. Het aluminium is flinterdun en de onderzijde van plastic met de anti-slip patches vrijwel aan de zijkanten is de overspanning te groot voor de ondersteuning.

Het toppunt is het spontaan loskomen van een toets die ik voor mijn gevoel vrij weinig gebruik de rechter command-key.

Ga nog proberen te 'fixen' maar zoals vele op internet al schrijven 'forget it, broken stay's broken'. (suggesties altijd welkom).

Bij het bestellen van de iMac was er een 'meerprijs' voor deze versie omdat ik afweek van het standaard niet-numeriek toetsenbord met NL indeling; maar de prijs die ik nu moet betalen voor een vervangende versie heb kan ik niet de gepaste 'nette' woorden voor vinden. Nu weet ik dat Apple exorbitante prijzen rekent als het gaat om prijzen van accessoires dit slaat alles. 150 euro voor een toetsenbord wat ongeveer 1-2 jaar meegaat. Haperende toetsen is niet het enige probleem als ik de klachten op internet zo lees, ook de accu schijnt bij sommige modellen op te zwellen tijdens het opladen.

Voor het werk/hobby wat ik doe ben ik aangewezen op een Mac, naast het feit dat ik een enorme afkeer heb naar Windows en daarom geen PC heb staan. Linux is geen optie daarop kan ik niet werken met de software die ik nodig heb dus ja dan ben je overgeleverd aan Apple.

Apple klantenservice denkt in Europa zich te wanen in Amerika met 1 jaar garantie en 6 maanden op accessoires. Op het moment dat je aan de telefoon meldt recht te hebben op deugdelijk product heb je 'magisch' ineens 2 jaar, maar niet op accessoires. En als bonus krijg je nog eens te horen dat als je een AppleCare had gekocht voor 249 euro, ze wel een poging hadden ondernomen het toetsenbord te repareren.

Alternatieven
Satechi heeft een alternatief toetsenbord welke lijkt op die van Apple maar net even anders is. Ook is er een sterk lijkende versie van Macally. Beide worden minimaal tot niet verkocht in Nederland en ook niet al te best beoordeeld.
Bij deze ga opzoek naar alternatief.

Uiteindelijk heb ik, na prijsdaling bij Apple voor 119 euro, nog veel te veel geld maar een vervangende besteld nadat spontaan nog 2 toetsen het niet meer wilde doen; er was niet meer op te werken en moest wat anders. Tegen het doorhangen ga ik zelf extra siliconen druppels plaatsen want dit geintje wil ik niet nog een keer.

Oordeel wil ik niet aanpassen om reden dat ik 1,5 jaar veel te kort vindt voor de levensduur en met nadruk omdat Apple totaal niet genegen was enige coulance te geven.

Heb jij ook een Apple Magic Keyboard met numeriek toetsenblok - Engels (VS) - Aluminium?

Vraag & Aanbod