Transcend JetFlash 600 16GB Zwart Review

R3veNG 12 augustus 2010, 1.228 views

Transcend JetFlash 600 16GB Zwart

Pluspunten

• Beste keuze uit de beschikbare JetFlash 600's indien naar prijs / GB en prijs / performance gekeken wordt.
  • Read speed is met een kleine 30MBps zeer behoorlijk tot goed te noemen. Snellere drives kosten al vaak wat meer.
  • Flauwe blauwe activity LED die de groene plastic rand van de drive wat oplicht in het donker.
  • Drive is van mooi zwart glimmend plastic gemaakt en is daardoor erg licht, zeker in vergelijking met m'n oude OCZ ATV, die van dik rubber gemaakt was.

Minpunten

• Kras- en vingerafdrukgevoelig, dankzij de zwarte glimmende plastic.
  • Dopje kan wel eens verloren gaan indien de drive in gebruik is; een houdertje (opklikbaarheid op de achterzijde van de drive) ofzo zou hier welkom zijn.
  • De schrijfsnelheid van de drive laat zich kennen: van de beloofde 18MBps wordt er maar een 13MBps geleverd. Dit is op zich geen slecht resultaat, maar het wordt zo wel ervaren, gegeven de specificaties.

Mijn eerste review, mensen, dus graag constructieve reacties :-).

Intro

Sinds een kleine week is mijn OCZ ATV 4G overleden. Na enkele weken van sporadisch gebruik geeft die geen kik meer, dus weg ermee. Zeker als je weet dat dit reeds mijn 4e ATV is die ik van OCZ als RMA heb gekregen nadat vorige ATV's telkens opnieuw stuk gingen. Heel vreemd, ik weet het, maar ik kan er weinig aan doen.

Een kleine week lang dus zonder USB-stickje door het leven en dan voel je af en toe toch dat je dat mist als je het niet voorhanden hebt. Even snel door de Pricewatch gescand en mijn oog viel op deze "JetFlash 600" van Transcend. God weet waarom ze zo'n stofzuigerachtige naam gekozen hebben voor dit apparaatje.

Varianten

Het was even afwegen welke geheugengrootte de beste hoeveel/prijs-ratio bezit en daarbij komt ook nog eens dat er een verschil zit in de transfer speed van de JetFlash 600's:
  • 8GB voor ¤18 => 32 / 12 (read / write)
  • 16GB voor ¤32 => 32 / 18
  • 32GB voor ¤68 => 32 / 18
Mijn keuze is dus gevallen op de 16GB-variant, omdat 'ie de best haalbare prestatie combineert met de beste prijs / GB. Merk op dat in het bovenstaand lijstje de 4GB-variant niet is opgenomen. Twee redenen hiervoor: 1) mijn oude OCZ ATV was 4GB en dat was vaak een limiterende factor als er bvb. eens een groter bestand uitgewisseld moest worden en 2) de snelheid van die variant is inferieur ten opzichte van de bovenstaande drie.

Indruk: stevigheid en looks

De Transcend JetFlash 600 is allesbehalve een blitse flash drive. Mijn oude OCZ ATV was zeer robuust: schokabsorberend, waterdicht (aldus de verpakking) en volledig krasvrij, zelfs op lange termijn, dankzij een dikke laag stevig rubber rondom het geheugen. Het had zelfs een rubberen elementje om het dopje op te schuiven indien de drive in gebruik was om dat dopje niet te verliezen. De JetFlash is op zijn beurt zeer alledaags: een plastic covertje dat relatief stevig aanvoelt, maar wel erg krasgevoelig is. De cover is overigens met zwarte, glimmende lak afgewerkt. Dit zorgt voor een bescheiden coolness-factor, maar ook voor een perfecte vingerafdrukmagneet. Aan die vingerafdrukken stoor ik me niet echt, maar ik kan me inbeelden dat voor sommigen dit een belangrijk element kan zijn.
Voorts is er ook nog een gekleurd randje voorzien (zie de productafbeelding van de Pricewatch zelf) die per capaciteit verschilt. Mijn 16GB-drive heeft dus een groen (plastic) boordje. Puur ornament, want het heeft weinig nut. De activity LED van de drive is overigens blauw en zit op 1cm van die groene rand, waardoor wat weerkaatsing van het licht van die LED het spannendste is wat er door naar te kijken, te beleven valt :-P.
Als laatste nog even iets over het dopje, want dat klikt namelijk vrij stevig vast, tegen die groene rand aan. Eens het vastzit, is het geen millimeter te herdraaien of los te maken zonder dat er wat gezonde kracht bij te pas komt. Het dopje is van hetzelfde plastic vervaardigd en heeft dezelfde kleur als de basis van de drive.

Synthetische benchmarks

Ik heb met HD_Speed een eerste benchmark uitgevoerd: zie de eerste afbeelding onderaan voor de setup van de test en de resultaten.
Vervolgens een gelijkaardige test met het populairdere HD Tune v2.55. Zie de tweede afbeelding voor de resultaten van die test.
Dus de JetFlash 600 (blijf het nog steeds een stofzuigernaam vinden) haalt eigenlijk zijn beloofde leesprestatie van 32MBps niet.. In HD Tune komt de drive met een maximum van 30,6MB wel wat in de buurt, maar toch. Als zo'n verschil te rechtvaardigen valt door het testplatform (in mijn geval een HP Compaq NC8430 laptop met een Intel T7200 @2.0GHz aan boord), dan slik ik mijn woorden in.
De schrijfprestatie zou ik ook graag willen toetsen aan een synthetische benchmark, maar HD_Speed, noch HD Tune bieden mij die mogelijkheid. Merk op dat HD_Speed wel degelijk een write-test heeft ingebouwd, maar de applicatie crasht nogal keihard indien ik die test start. Suggesties voor andere gratis en veilige tooltjes zijn welkom.

Real-world prestaties

Synthetische benchmarks zijn niet altijd even representatief en daarom dat ik ook enkele alledaagse situaties loslaat op de flash drive. Merk op dat de drive geformatteerd is als NTFS met een 4KB-sectorgrootte.
Een eerste test bestaat uit het kopiëren van één relatief groot bestand (732MB)vanaf mijn interne HDD. Deze HDD heeft een leessnelheid van een kleine 50MBps en vormt dus zeker geen bottleneck voor deze test.
Mijn laptop doet er exact 57 seconden over (met stopwatch gemeten) om dit bestand naar de JetFlash 600 weg te schrijven. <Enkele niet-zo-spannende wiskundige berekeningen later.> Dit is omgerekend een kleine 13MBps. Dit is dus geen al te beste prestatie, gegeven de beloofde 18MBps write speed. Het is zelfs ronduit slecht te noemen.
Deel twee van deze test is het kopiëren van dit 732MB grote bestand naar mijn interne HDD. Deze taak werd voltooid in een 27 seconden. Omgerekend levert dit een dikke 27MBps op en dat ligt perfect in lijn met de synthetische benchmarks hierboven.

Wel, de vraag is hier volgens mij niet: "Is deze drive zijn ¤32 waard?", maar wel: "Wil iemand die op zoek is naar een nieuwe flash drive ¤32 euro geven voor dit opslagapparaatje?". Het antwoord is volgens mij wel degelijk "ja". Ondanks dat de JetFlash 600 zijn beloofde prestaties niet helemaal inlost, lijkt een kleine 30MBps read en 13MBps write speed voor iets meer dan ¤30 nog steeds geen gekke deal. De OCZ ATV haalde indertijd wel hogere speeds, maar kostte dan ook een tientje meer. De behuizing van de JetFlash 600 is niet al te spannend: glimmend zwarte plastic die kras- en vingerafdrukgevoelig is, maar toch een voorzichtig trendy uitzicht heeft. Al bij al geen slechte deal, al zeg ik het zelf.

Heb jij ook een Transcend JetFlash 600 16GB Zwart?

Die 30MBps read is gewoon een beperking van je USB-poort. Veel sneller zal het niet worden met USB2.0, dan moet je naar USB3.0 of eSATA.
Op dezelfde laptop heb ik ruwweg een jaar geleden 34MBps gemeten voor m'n OCZ ATV. Dus, inderdaad, er is een fysische beperking, maar die ligt volgens mij niet op 30,6MBps, maar eerder richting de 35 à 37MBps..
Op de website staat overigens:

Read up to 32 MByte/s, Write up to 7 MByte/s (4GB);
Read up to 32 MByte/s, Write up to 12 MByte/s (8~32GB);
Read up to 32 MByte/s, Write up to 18 MByte/s (64GB)

Misschien was dat toen niet zo maar het rechtvaardigt wel de snelheid die je aangeeft in je review.

Wellicht een late reactie maar voor toekomstige kopers handig om te weten! :)