1 review

ASUS ROG Flow X13 GV301QH-K6034T-BE

Specificaties 13,4" • 1920x1200 • 512GB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Flow X13 GV301QH-K6034T-BE Review

Shaidar 8 maart 2021, 652 views Product gekocht

ASUS ROG Flow X13 GV301QH-K6034T-BE

Zonder de XG Mobile is de X13 Flow een deftige laptop die zijn geld waard is, door de mooie afwerking & functionaliteit. Voor betere game-performance is het wachten op de XG Mobile, de ingebouwde GTX1650 Max-Q trekt het wel, maar niet zo hoogstaand als een RTX kaart.

Pluspunten

• 120Hz 1920x1200 Touchscreen
  • Algemene afwerking
  • Prestaties CPU
  • Geluidsniveau aanvaardbaar bij gamen

Minpunten

• Fingerprint scanner iffy
  • Zonder XG Mobile weinig aansluitingen

Als ik in m'n fotoverzameling scroll, dan zie ik dat ik enkele game-laptops gehad heb rond de tijd dat Doom Eternal en Quake Champions uitkwamen, rond de zomer van 2016. Lang heeft dat game-laptop avontuur niet geduurd, omdat de game laptops van die tijd bakbeesten waren, met flinterdunne fans en een zeer onaangenaam geluid produceerde tijdens het gamen. Daarna dus via de Dan A4-SFX (3 versies) en de Louqe Ghost (4 versies) in gewone desktop game-rigs blijven hangen, met uiteraard AAA-onderdelen erin: GTX en RTX kaarten, PCIe SSD and all that stuff.

Maar met de komst van de Asus ROG X13 Flow laptop ga ik me toch terug wagen aan een laptop avontuur.

De laptop zelf is uitgerust met een AMD Ryzen 7 5800HS, en dit is ook de allereerste keer dat ik een AMD CPU heb ;-)
Verdere specificaties van de laptop zijn: GTX1650 max-Q met 4GB VRAM, 1920x1200 (16:10) Touchscreen aan 120Hz, PCIe SSD, en 16GB vastgesoldeerde RAM, en een 720p webcam waar niemand blij van wordt. De behuizing zelf uitgevoerd in plastiek met een relief op en is aangenaam om aan te raken. Het scherm kan 360° draaien en je kan de laptop zelf dus in elke denkbare en ondenkbare vorm plooien. Aansluitingen zijn eerder beperkt, schaamteloze copy/paste uit de specs: 1x 3.5mm Combo Audio Jack, 1x HDMI 2.0b, 1x USB 3.2 Gen 2 Type-A, 2x USB 3.2 Gen 2 Type-C support DisplayPort / power delivery, 1x ROG XG Mobile Interface. Als afsluiter zit er nog een fingerprint sensor in de powerknop. Deze laatste is wel gevoelig, en in vergelijking met de sensoren op iPhones vroeger werkt deze eigelijk bar slecht, je moet meer 2 keer scannen dan 1 keer, en als je teveel mist, dan moet je vooralsnog je pin code ingeven.

Maar wat deze laptop interessant maakt is de in het vet aangeduide aansluiting hierboven, de ROG XG Mobile Interface. Dit is een Asus-specifieke aansluiting voor een XG Mobile e-GPU met RTX3080 in: https://rog.asus.com/exte...2021-rog-xg-mobile-model/
De XG Mobile kan met die aansluiting verbonden worden met de X13 via een PCIE Gen3x8 aansluiting bovenop de USB Type-C stekker. Zonder deze specifieke PCIE aansluiting wordt een e-GPU namelijk wat gekortwiekt, er is gewoon niet genoeg bandbreedte voor de volledige kracht van de GPU te benutten.

Op de XG mobile is het nog wat wachten, want die is nog nergens beschikbaar, niet in de US en niet in de EU. Dus is het voorlopig nog even gamen op de GTX1650, en dat gaat zoals ik verwacht had wel "ok", maar to-taal niet te vergelijken met het RTX2080Ti in m'n SFF. Doom op 1920x1200 met alles op ultra, behalve de Texture pool size op high (because 4GB VRAM) en de schaduwen op low. Resolution scaling optie ook op dynamic, zodat de resolutie van 1920x1200 op drukke momenten beneden zakt, maar dat hij wel probeert van toch minstens 60 frames per second aan te houden. Het gaat, het is speelbaar, maar het is zeker niet dezelfde ervaring als op de RTX in de SFF. Quake Champions (met zijn idiote engine) is speelbaar met alles op low en geen AA, maar in superdrukke momenten is het hier niet haalbaar om op dezelfde manier te gamen.

Hier is een stukje gameplay dat ik zonet opgenomen heb met nVidia ShadowPlay, je kan de FPS en de belasting van de CPU en de GPU zien, en bij de "RS" grafiek zie je aan hoeveel % van 1920x1200 rendert.

Het is dus wachten op de XG Mobile, en vanaf dan vermoed ik dat ik op dezelfde manier zal kunnen gamen als op m'n SFF PC. Ik maak een vervolg-post met een nieuw gameplay-filmpje als ik de XG Mobile heb :-)

Heb jij ook een ASUS ROG Flow X13 GV301QH-K6034T-BE?

Hoi, bedankt voor je review, want dit lijkt mij ook een erg mooie laptop ja.
Hoe vind je de helderheid van het scherm? Op de specsheet staat 300 nits, is dat ok genoeg met het glanzende touchscreen (in normale omstandigheden)?
Geen opmerkingen over de helderheid van het scherm. Ik gebruik de laptop om op dode momenten (lees: middagpauze) een snel potje AFPS te spelen op het werk. Dat is dan doorgaans in goed verlichte kantoorruimtes en er valt me niets op aan de helderheid van het scherm: het is niet te laag en het is niet te hoog, net goed.
Thanks, na nog wat meer reviews gezien en gelezen te hebben kan ik niet anders dan hetzelfde concluderen.