TP-Link Archer AX6000

€ 229,75
Specificaties WiFi-ax • 9-poorts switch (max 2.5Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link Archer AX6000 Review

Tostie1987 8 maart 2021, laatste update op 8 maart 2021, 1.440 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Tostie1987 schreef afgelopen jaar 4 reviews, waarvan 50% gesponsord.

TP-Link Archer AX6000

Deze router is zeer goed in wat hij doet! Hij blinkt met name uit in gebruiksgemak. De interface is simpelweg fantastisch!

Pluspunten

• Interface/gebruiksgemak
  • Snelheid bekabeld
  • Veel is makkelijk en goed aan te passen
  • 8 lan poorten!
  • Mesh mogelijkheden
  • Mooie unboxing experience
  • Cool gamer design

Minpunten

• WiFi met 1 router kan beter
  • De utp kabels in de bovenste poorten moeilijk te verwijderen

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3

TP-Link Archer AX6000 review

- Inleiding

TP-Link is een bedrijf dat zich richt op netwerkapparatuur, zo ook dus routers. De afgelopen tijd heb ik de TP-Link Archer AX6000 mogen testen en vandaag ga ik in de review in op hoe deze over het algeheel presteert. Tipje van de sluier... goed!

- Uitpakken, bouw en features

Net als Netgear besteed TP-Link aandacht aan de verpakking en de "unboxing experience". De router wordt dan ook geleverd in een mooie doos met een duidelijke afbeelding van de router op de voorkant. De attributen waar de router goed op moet scoren als "WiFi 6", "Quad core" en "2.5 Gbps WAN Port" worden lekker uitvergroot op de voorkant van de doos. Het gaf mij in ieder geval het gevoel dat je waar krijgt voor je geld.

Op de achterkant van de staat nog duidelijker uitgelegd wat de router precies kan en hoe deze router het allemaal doet. Wederom gaf het mij het gevoel dat je een goed product in handen hebt.

In de doos zitten de volgende onderdelen:

De router zelf, de voeding met stroomkabel, de instructieboekjes en een cat5e kabel. Persoonlijk ben ik altijd erg blij als er bij apparaten als router of NAS systemen een internetkabeltje zit. Niet dat je het echt nodig hebt, maar het geeft wel aan dat de fabrikant niet te karig is om er een simpel kabeltje bij te doen, wat sommige mensen toch nodig zullen hebben.

De afmetingen van de router zijn als volgt:

Maximale breedte: 25 cm
Maximale diepte: 25 cm
Maximale hoogte: 12 cm

De schroefgaten aan de onderkant zitten op 11.5 cm van elkaar vandaan.

Aan de achterkant/zijkant van de router zitten in totaal 9 poorten waar een utp kabel in kan. Eén van deze poorten is de 2.5 Gigabit WAN poort, de andere 8 poorten zijn elk 1 Gigabit LAN poorten. Hierbij zijn, vrij gemakkelijk, LAN poort 2 en 3 met elkaar te "verbinden" via Link Aggregation om zo een verdubbeling in doorvoersnelheid te creëren.

Verder heb je op de achterkant/zijkant nog een Aan/Uit-knop, een gaatje voor de stroomkabel en een gaatje met daarachter de reset-knop.

Aan de andere achterkant/zijkant zit een USB (A) 3.2 (Gen 1, 5Gb/s) aansluiten en een USB (C) 3.2 (Gen 1, 5Gb/s) aansluiting.

Aan de voorkant zitten drie knoppen. Van links naar rechts de WPS knop, de Wi-Fi knop en de LED knop.

De WPS knop zorgt ervoor dat wanneer je een apparaat hebt dat WiFi nodig heeft, je deze gemakkelijk van WiFi kunt voorzien. Geef op het apparaat aan dat je WiFi wilt verbinden via WPS. Klik op de WPS knop op de router en klaar.
De Wi-Fi knop schakelt de WiFi in zijn geheel uit. Houd de knop enkele seconden ingedrukt en op de router kleurt het vierkante lampje oranje. Vanaf dat moment is de WiFi uitgeschakeld.
De LED knop zorgt ervoor dat alle LED lampjes zijn uitgeschakeld.

- Specificaties

De Archer AX6000 beschikt over een krachtige quad-core processor die is geklokt op 1.8 Ghz. Het besturingssysteem is 64-bit. Verder beschikt de router over één 2.5 Gbit WAN poort om zo snelle doorvoersnelheden tot bijvoorbeeld NAS systemen mogelijk te maken en acht 1 Gbit poorten. Van deze gigabit poorten zijn poort 2 en 3 met elkaar te verbinden via Link Aggregation.

De WiFi mogelijkheden van de router zijn interessant. Zo beschikt de router over zowel b/g/n/ac WiFi als ook WiFi AX. De instellingen die ik uiteindelijk het fijnst vond werken waren de volgende:

Het gaat dan met name om de "mode". Deze kun je instellen op 802.11AX only, 802.11 b/g/n mixed en 802.11 b/g/n/ax mixed. Met de laatste modus 801.11 b/g/n/ax mixed haalde ik zowel de hoogste draadloze snelheden als het grootste bereik van de router. Ook heb ik gekeken naar de security en dan met name naar de versie waarin deze beschermt. Ook hier heb ik gemerkt dat WPA-PSK/WPA2-PSK het beste voor mij werkte. Met de andere modus had bijvoorbeeld mijn IPhone moeite met contact te leggen met de router, ik ben er uiteindelijk niet achter gekomen hoe dit kon. Maar in de modus die te zien is op bovenstaande afbeelding was dus de snelheid prima en het bereik goed.
In hetzelfde menu zit ook "smart connect". Bij het aanklikken van smart connect vervallen enkele functies. Onder andere channel width, channel power, transmit power en airtime fairness features vallen weg. Ook kun je niet meer kiezen of je twee verschillende WiFi signalen uit wilt stralen. Persoonlijk ben ik nooit een groot fan van deze functie en gelukkig staat deze optie dan ook standaard uit. Ook hier bleek dat mijn downloadsnelheid flink omlaag ging zodra ik dit aanzette. Wat mij betreft is het echt een functie voor degene die gewoon heel makkelijk overal WiFi wil hebben en niet te veel let op de snelheid.

Uiteraard beschikt de router ook over OFDMA. Deze functie komt bij de WiFi 6 standaard en is niet te overschatten. Vooral in huizen (netwerken) met veel apparaten zorgt het ervoor in de praktijk (bij mij dan) vooral voor dat apparaat meer "snappy" aanvoelen. Apparaten lijken sneller te reageren op mijn input. Denk hierbij aan het scrollen door een YouTube filmpje. Waar het voorheen wellicht 0.5 seconden duurde voordat de video weer verder speelde is dat nu 0.25 seconden. Neem deze getallen met een korrel zout, deze getallen zijn ter illustratie. Het geeft mij vooral het gevoel dat alles sneller reageert. Toch erg fijn dat deze functie erop zit. Ook deze functie staat standaard aan.

Er is een Wireless Schedule aan te maken in de router. Deze optie staat uiteraard standaard uit. Vul simpelweg in tussen welke tijden je de WiFi uitgeschakeld wilt hebben, klik op save en klaar. De WiFi zal zichzelf uitschakelen op die tijden. Erg handig als bepaalde tiener tot laat op de WiFi zitten en eigenlijk zouden moeten slapen. Ook deze functie was verbazingwekkend makkelijk in te stellen. De router kenmerkt zich in het algeheel als makkelijk in te stellen en duidelijk.

Wat ook een erg interessante optie is, is de OneMesh functie. Deze optie staat standaard aan. Waar dit voor zorgt is dat een apparaat automatisch verbinding zoekt met de sterkste router. Waar gewoonlijk (bijvoorbeeld een mobiele telefoon) contact zoekt met de eerste de beste router die het tegenkomt en deze hiermee altijd verbonden zal blijven (zelfs als je in verhouding veel dichter bij een andere router bent), zal een goed Mesh netwerk er voor zorgen dat de mobiele telefoon "wordt overgedragen" richting de andere router. Op deze manier houdt de mobiele telefoon zijn snelheid en wordt dus wezenlijk het WiFi bereik van het netwerk aanzienlijk vergroot. Hiervoor heb je uiteraard wel twee routers nodig (of in ieder geval één router en minimaal één ander acces point/node). Ook in dit menu staan twee kleine filmpjes klaar die heel duidelijk uitleggen wat OneMesh doet. Dus zelfs als je weinig verstand hebt van thuis netwerken of netwerken in het algeheel, dan is deze router ontzettend duidelijk.

- Basic mode en installatie

De basic mode van deze router is fantastisch. Ik kan er niks anders over zeggen. Het doet precies wat het moet doen.

Ook het instructieboekje is gewoon duidelijk.

Zelfs voor de leek is dit goed te doen. Haal het modem eruit, doe de internetkabel vanuit het modem in poort WAN, zet het modem aan en wacht twee minuten, zet de router aan en kijk of het lampje blauw of rood wordt. Het lijkt misschien weinig, maar deze kleine dingen zoals een goede, simpele handleiding leiden tot groot gebruiksgemak en weinig frustratie (omdat het wellicht niet werkt).

Vervolgens ga je via je browser naar http://tplinkwifi.net of 192.168.0.1 en je komt bij (ook hier weer) een zeer duidelijk menu. Dit menu vergt weinig uitleg van mij. Na het instellen van het menu kom je in het dashboard:

Het geeft een vrij globaal overzicht over of het internet het doet en welke apparaten er aangesloten zijn met bijbehorende IP- en Mac adressen.

In de basis modus is de WiFi setup verder nog interessant. Hierin kun je simpelweg instellen wat de naam van het WiFi netwerk is en welk wachtwoord je wilt en klaar.

Uiteraard zijn er nog meer dingen in te stellen als het gastnetwerk of de OneMesh functie, maar deze vind ik niet noemenswaardig voor de basic mode.

Eén van de weinige echte minpunten aan deze router zijn de bovenste vier LAN poorten. Ik merkte dat als ik een utp kabel in één van de vier bovenste poorten stak, ik deze er moeilijk uit kreeg. Aan de bovenkant zit namelijk een randje wat het moeilijk maakt om het clipje in te drukken en weer naar achteren te trekken.

- Advanced mode

In de advanced mode valt veer meer in te schakelen. Waar deze router echt op uitblinkt zijn alle verschillende opties die zijn in te schakelen terwijl het toch duidelijk en overzichtelijk blijft.

Het dashboard in de advanced mode ziet er als volgt uit:

Zoals op bovenstaande te zien is, zijn er meer dingen zichtbaar. Zo is precies te zien welk IP-adres en Mac adres de router heeft, welke WiFi instellingen aan staan, wat de LAN adressen zijn, of het gastnetwerk aan staat, welke USB apparaten verbonden zijn, hoe de CPU en het RAM geheugen het doen, en welke apparaten er via WiFi en de kabel verbonden zijn.

Als je op network klikt dan krijg je precies te zien welke apparaten er verbonden zijn met welk IP- en MAC adres.

Als je vervolgens op alle afzonderlijke tabbladen klikt dan krijg je hier uiteraard ook meer mogelijkheden tot instellen. Deze variëren van meer mogelijkheden tot instellen van de channel width tot het instellen van de QoS.

De QoS is wat dat betreft een interessante om te beschrijven. Hierin kun je aangeven welke applicatie prioriteit heeft. Er valt te kiezen uit: standard, gaming, streaming, surfing, chatting en custom. Vervolgens kun je ook nog aangeven welke afzonderlijke apparaten prioriteit krijgen. In mijn geval heb ik gaming op prioriteit gezet en mijn eigen computer ook. Of ik er in de praktijk verschil in merk? Nee, dat denk ik niet. Maar ik neem dan ook 500 Mbit af bij Ziggo en heb één vriendin in huis die tegelijkertijd dingen doet tijdens mijn game sessies. Ik kan mij voorstellen dat het bij kleinere data-abonnementen en meerdere personen in huis wel voor een bottleneck kan zorgen. Dan is het fijn dat deze functie beschikbaar is.

Verder zijn er in de router ook mogelijkheden tot beveiliging vanaf de router zelf. Ook was het instellen van het doorsturen van poorten ook erg gemakkelijk in te stellen. Verder is er de mogelijkheid om een VPN server te draaien van de router en heeft de router zelfs de mogelijkheid om deze te koppelen aan een Alexa gerelateerd apparaat. Zo zou je het spraakcommando: "Alexa, zet de WiFi uit" kunnen geven om zo de kinderen naar beneden te laten stuiven.

- Testmethode

De router staat op zolder. Ik woon in een tussenwoning met betonnen vloeren en als ik op een WiFi netwerk zoek, dan vind ik minstens 20 apparaten die een WiFi signaal uitzenden. Vele kanalen zijn "bezet" of in ieder geval overbevolkt.
Het modem staat in de meterkast. Deze is ongeveer 10 meter van van de router verwijderd. Echter loopt er een cat6a kabel van ongeveer 30 meter door de plafonds naar boven toe.
De router zit vervolgens aangesloten op de Netgear Pro Gaming SX10 netwerk switch. In deze switch zit dan weer mijn computer waarvandaan ik alle bekabelde tests heb gedaan.
De NAS die ik op dit moment gebruik is de QNAP TS-H973AX (10 Gbit NAS). In mijn computer zit ook een 10 Gbit netwerk adapter en alle kabels in huis zijn minimaal cat6 of hoger.

De WiFi test ik met zowel een IPhone SE (nieuwste model) als een Galaxy Tab S6. Ik test naast de router, op de middelste verdieping en beneden in de woonkamer. Mijn huis heeft betonnen vloeren. Hierdoor neemt over het algemeen het WiFi bereik (en daardoor de snelheid) snel af.

- Prestaties

De bekabelde prestaties van de router zijn prima.

Dit is mijn bekabelde snelheid getest via www.speedtest.net. Ik neem 500 Mbit download en 40 Mbit upload af. Hier ga ik dus ruim overheen.
De bekabelde snelheid richting mijn NAS is ook prima. Deze overstijgen de 1 Gbit verbinding. Het kan nog sneller, maar dit ligt aan de instellingen van mijn NAS. Deze moet ik nog iets anders instellen om nog hogere snelheden te kunnen behalen. Hieruit blijkt wel dat de router prima in staat is om tot hoge bekabelde snelheden te komen.

Alle WiFi tests zijn gedraaid met de instellingen zoals hierboven geschreven.
De WiFi snelheden zijn als volgt:

Wifi op 2.4 Ghz:
- Naast de router - 137 Mbit download, 40 Mbit upload
- Op de middelste verdieping - 66 Mbit download, 25 Mbit upload
- In de woonkamer - 35 Mbit download, 15 Mbit upload

WiFi op 5.0 Ghz
- Naast de router - 511 Mbit download, 41 Mbit upload
- Op de middelste verdieping - 229 Mbit download, 41 Mbit upload
- In de woonkamer - 106 Mbit download, 37 Mbit upload

Van de WiFi snelheden op de 2.4 Ghz was ik niet onder de indruk, aangezien deze wat aan de lage kant waren. Echter, van de WiFi snelheden (en het bereik) op de 5.0 Ghz was ik meer onder de indruk. Dat de router toch tot in de woonkamer kwam met WiFi en dan ook nog tot 106 Mbit download kan komen is licht indrukwekkend.

Om tot een echt goede WiFi dekking en snelheid te komen is het wellicht aan te raden om er nog een router of acces point/node bij te kopen. Uiteraard moet deze een Mesh functie hebben. Op deze manier vergroot je simpelweg het netwerk en behoud je in je gehele huis een goede dekking en top snelheden.

- Conclusie

De TP-Link Archer AX6000 is simpelweg een fantastische router. Hij tikt alle boxen aan. Van goede snelheden, tot een fantastische gebruiksgemak. Van vele LAN poorten tot het toevoegen van een Mesh netwerk. Deze router kan het.

Wat ik niet genoeg kan benadrukken is hoe fijn deze router werkt. Wat ik weinig mee maak is dat routers, ook via een mobiele telefoon, goed in te stellen zijn. Zo benaderde ik de router via mijn mobiele telefoon en kreeg ik een mobiele interface. Hierdoor was het ook zeer makkelijk om de router in te stellen via een touch screen apparaat.

Op dit moment is de laagste prijs voor de router bij meerdere winkels €219. Hiervoor koop je erg veel router! De prijs/prestatie verhouding is wat dat betreft dan ook meer dan prima.

Doordat de router zo makkelijk in gebruik is en makkelijk is in te stellen, is deze voor elke consument gewoon goed. En ik raad de TP-Link Archer AX6000 dan ook aan iedereen aan. Van gamers tot gewoon mensen die lekker willen Netflixen, deze router kan het allemaal. Doordat deze router over WiFi 6 beschikt en uitgebreid kan worden met verschillende nodes, ben je ook nog eens op de toekomst voorbereid.

Heb jij ook een TP-Link Archer AX6000?

Mooie review!

Ik ben wel nieuwsgierig wat deze router doet bij de speedtest van dslreports (http://www.dslreports.com/speedtest). Die kijkt namelijk ook naar bufferbloat. Wat voor score krijg je daar?
Hallo Meller2012,

Ik heb de test meerdere keren gedraaid. Zowel op de TP-Link Archer AX6000 als op mijn (huidige) Netgear RAX200 router. Bij beide komen uit verschillende tests uit dat de algehele kwaliteit van het netwerk op A+ komt en de bloat buffer op D.

Persoonlijk zie ik weinig in bloat buffer, simpelweg omdat ik 500 Mbit download afneem bij Ziggo en 40 Mbit upload. Het moet wel heel gek lopen wil dit netwerk zijn volledige bandbreedte worden gebruikt.
Mocht je hier iets aan willen doen, dan is QoS (wat deze router ondersteund) een goede optie. Stel in dit geval de QoS in op 480 Mbit down en 38 Mbit up en je houdt altijd nog bandbreedte over voor online gaming. Je kunt zelfs gaming/mediastreaming of specifiek jouw pc voorrang geven als het gaat om versturen van de pakketjes. Ik heb gemerkt dat bijvoorbeeld in PUBG er ongeveer voor 11 KB (ja, echt zo laag) per seconde wordt verstuurd richting de server en dan ik ongeveer 8 KB per seconde ontvang. Dus online gaming vergt totaal geen bandbreedte, maar is natuurlijk wel gevoelig voor de prioriteit van pakketten. Daarvoor raad ik dus niet alleen QoS aan, maar ook prioritering van jouw eigen pc.
Hi Tostie1987,

Zelf vind ik bufferbloat ook belangrijk; nu hoef ik met mijn EdgeRouter X met OpenWRT en SQM me tijdens een meeting geen zorgen te maken dat een van mijn huisgenoten een spel (of iets anders) van enkele tientallen GB's gaat downloaden. De verbinding blijft dan gewoon stabiel en de ping tijden gaan dan met slechts 2 tot max 5 ms omhoog i.p.v. met 500 tot 600 ms. Ik krijg daardoor bij dslspeed 3x A+

Echter mijn EdgeRouter X gaat met SQM maar tot een kleine 200Mbps, want meer trekt de cpu niet. Vandaar dat ik wel nieuwsgierig ben naar routers die sneller kunnen en ook geen last hebben van bufferbloat.
Leuke gebruikersreview.

Bijzonder om te lezen dat de router op zolder staat. Het meeste wifi verkeer is denk ik toch op de begane grond. Of gebruik je dan de wifi van de modem in de meterkast?

Heb zelf een externe wifi mount gemaakt en met een 3 verlengkabels de antennes op 2 meter hoogte in de trapkast gehangen. Kom met moeite wel op +100Mbit op zolder maar dat is niet met 8 antenne's zoals bij jou.

Hoe heb je trouwens de wifi kwaliteit gemeten? Het valt mij op dat signaal met laptop veel sterker is dan met mobiel. Waarschijnlijk is de antenne van een laptop veel gevoeliger.
Mooie review inderdaad! Het signaal via een laptop is meestal sterker aangezien er veel betere antennes in een laptop zitten, een groot deel van het scherm wordt gebruikt voor de antennes, die ruimte heb je in een telefoon niet.
Hallo HKS-Skyline,

Wat je zegt ben ik met je eens. Ik heb sowieso beter bereik op mijn MacBook/Tabblet dan op mijn telefoon.

Overigs @Guusd , de kwaliteit "meet" ik niet echt, maar ik kijk vooral naar het aantal streepjes van het WiFi tekentje en de ping/jitter en signaalverlies via www.speedtest.net. Vooral het signaalverlies in % werd aanzienlijk meer hoe verder ik van de router af kwam. Dus neem het met een korrel zout, maar met de instellingen zoals beschreven in de review had ik goed bereik, minder signaalverlies en hogere snelheden.
Hallo Guusd,

Bedankt voor het compliment.

Dat klopt aan de ene kant wel, maar dit heb ik laatst omgedraaid omdat sinds kort al mijn NAS systemen boven mooi in een kast staan, dus ik dacht, waarom niet de hoofd router daarnaast.

Vanuit mijn hoofd router gaat er een lange kabel weer terug naar beneden naar de kast onder de trap. Daar staat een "oude" Netgear R7000 router in AP modus. Deze fungeert op die manier als switch, maar dus ook als draadloze hub. Op deze manier heb ik beneden draadloos internet via de R7000 router (en bedraad richting verschillende domme switces, Nvidia Shield, tv, etc). Boven heb ik dan draadloos internet via mijn hoofdrouter. Vanuit de hoofdrouter gaat er eigenlijk maar 1 cat6 kabel richting een 10Gbit switch. Deze zorgt weer voor verbinding met hoge snelheden richting allerlei apparaten op zolder (lees: mijn pc, pc vriendin, verschillende NAS systemen (waaronder de QNAP TS-H973AX, die review komt binnenkort ook online), tv boven, etc.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Kan je ook een span poort maken met deze router ?
Bedoel je of de router in acces point modus kan? In dat geval is het antwoord ja.
Hey,
Ik bedoel span port om port mirroring te doen. Dus alle pakketten van 1 interface worden raw doorgestuurd naar een andere interface. Een programma zoals securityonion kan dan analyse doen van de pakketten en zo malicious verkeer detecteren.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.