Denon AVR-X1600H

€ 539,-
Specificaties 7.2-kanaals met 80W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Denon AVR-X1600H Review

Alara78 7 maart 2021, laatste update op 7 maart 2021, 1.695 views Product gekocht

Denon AVR-X1600H

Geweldige receiver voor het geld. Zie uitgebreide toelichting voor meer info

Pluspunten

• Aansluitingen
  • Geluidskwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • Prijs/Kwaliteit
  • Dolby Atmos/DTS-X
  • Connectiviteit mobile devices

Minpunten

• Afstandsbedediening

Geluidskwaliteit Score: 5
Na een lange zoekactie uiteindelijk bij deze AVR uitgekomen.
Voor dit geld is er bijna geen betere receiver te koop mijns inziens.
Uiteraard zou je voor de X-2700 of hoger kunnen gaan, maar voor mijn behoeften past deze perfect.

Initiele set-up was makkelijk en dankzij Audyssey calibratie klinkt deze al meteen behoorlijk goed.
Heb wel het e.e.a. moeten tweaken maar dat is iets wat ik met plezier doe en heeft te maken met het soort speakers wat je gebruikt en de kamer waarin deze staan.
Ik gebruik de receiver icm een 5.1.2 set-up met Jamo speakers. Hoewel deze speakers verre van high-end zijn produceren deze een beduidend beter geluid dan voorheen met mijn oude Sony receiver.

Standaard kabel tv heb ik niet dus gebruik de receiver alleen voor films, series, games en muziek.

Ook las is dat sommige wat HDMI issues hadden met dit model, maar daar heb ik tot dusver niets van gemerkt. Wellicht moest de firmware nog ge-update worden bij diegene?
HDMI passthrough werkt perfect en dankzij eArc pikt ie moeiteloos het Dolby Atmos of DTS-X signaal op.
Wel is het jammer dat de USB ingang aan de voorkant alleen voor muziek gebruikt kan worden.

Wel is het aan te raden de receiver niet in een gesloten kastje te zetten aangezien deze aardig warm kan worden na een tijdje.

Als ik dan toch een minpuntje moet aangeven dan is het de afstandbediening, de bouwkwaliteit daarvan voelt wat magertjes aan, is wat licht.

Al met al is dit een geweldig product, en voor mij de definitie van "Waar voor je geld".

Heb jij ook een Denon AVR-X1600H?

Vraag & Aanbod

Wat bedoel je precies met 'Wel is het jammer dat de USB ingang aan de voorkant alleen voor muziek gebruikt kan worden' ? Wil je er een telefoon mee opladen? Of?

Ik heb in mijn Denon (2400H) een mini usb-stick van 128GB er in met heel veel muziek erop.
Dat werkt voor mij prima, en ik zou niet echt weten wat ik anders met die USB ingang zou willen doen.
Mijn, totaal legaal gedownloade... Ahum, 4K films er direct vanaf spelen.
Heb momenteel nog geen goed stream apparaat dus nu gebruik ik de USB ingang op m'n TV om deze films af te spelen 😉
Ah...
Dan vrees ik dat je iets wilt wat de Denon Receivers helemaal niet ondersteunen.
Het is geen media-player die bijv. MP4 of MKV files kan afspelen, zelfs niet vanaf het netwerk.
Ze ondersteunen DNLA maar video kunnen ze (volgens mij) dan niet.
Zie bijv. https://www.avforums.com/...eo-files-via-usb.2218265/.

Zelfs voor muziek-files geldt een beperking.
Vanaf USB (of netwerk) kan alleen stereo worden afgespeeld door de reveiver zelf.
Als je 5.1 of 7.1 wilt afspelen dan moet dit via een (bedrade) HDMI of optische ingang.
Ik heb geprobeerd 5.1 geluid af te spelen vanaf een door de Denon ondersteunt file-formaat maar
krijg alleen maar 'bad file' (of zoiets). En ook gevonden dat dit inderdaad niet ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door kh65 op 7 maart 2021 14:53]

Ah ok, duidelijk. Dan zal ik toch maar binnenkort een Nvidia Shield oid moeten aanschaffen. Thnx for the info!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.