Dynabook Portégé X30W-J-10C

€ 1.995,90
Specificaties 13,3" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Dynabook Portégé X30W-J-10C Review

iantje31Testpanel 10 maart 2021, laatste update op 10 maart 2021, 1.830 views Testpanel

Dynabook Portégé X30W-J-10C

Mooie, lichte en dunne laptop die geschikt is voor mensen die veel onderweg zijn. Uitstekende prestaties en veel mooie features. De bouwkwaliteit is echter minder goed dan je mag verwachten voor de prijs die je voor de laptop betaald. Ook de toetsenbord indeling is erg vreemd en lastig te gebruiken.

Pluspunten

• Prestaties
  • Gewicht
  • Dikte
  • Robuustheid scharnier
  • Accuduur

Minpunten

• Ondanks magnesium legering voelt de laptop goedkoop aan
  • Toetsenbord indeling

Voor mijn werk heb ik vaak te maken met verschillende soorten zakelijke laptops. Toen ik werd uitgenodigd om voor Tweakers een laptop te reviewen werd ik daarom meteen enthousiast. De laptop die werd toegestuurd om te reviewen is de Dynabook Portégé X30W-J-10C. Persoonlijk had ik nog nooit van Dynabook gehoord. Dynabook blijkt de nieuwe naam te zijn van Toshiba Business laptops. Ik had zelf nog nooit met laptops van Toshiba gewerkt. Daarom was ik benieuwd wat deze laptop te bieden had.

De laptop werd bezorgd in een goede kartonnen verpakking.

Wanneer je de doos opent, vindt je de instructies voor de laptop en een stylus voor het Touch Screen van de laptop.

Hieronder vindt je de laptop, die veilig in plastic verpakt zit. Links naast de laptop vind je de voeding, die met een USB C stekker op de laptop aangesloten wordt.

Algemene beoordeling

De Dynabook ziet er strak uit en is super licht. Ook heeft de laptop een scharnier dat ervoor zorgt dat het scherm van de laptop 360 graden om te kantelen is. Deze feature in combinatie met het gewicht en de bijgevoegde stylus maken het erg aantrekkelijk om deze laptop ook als een Tablet te gebruiken.

Voor een laptop van dit formaat biedt de Dynabook erg goede performance. De laptop start supersnel op en komt ook vrijwel meteen uit slaapstand. Mogelijk komt dit door de Intel Evo technologie die in de laptop verwerkt zit. Door de toevoeging van zowel een vingerafdruk scanner en een webcam met Windows Hello gezichtsherkenning sta je op het bureaublad voordat je het door hebt. Ik merkte dat ik hierdoor veel vaker dan normaal geneigd was om de laptop even te pakken om bijvoorbeeld iets op Google op te zoeken.

De laptop is echter gericht op de zakelijke markt, mede door de prijs ben ik van mening dat deze laptop niet snel aantrekkelijk is voor consumenten. Voor de zakelijke markt is de laptop echter goed geschikt. Bijvoorbeeld voor een medewerker die vaak naar overleggen moet en dus veel onderweg is. Door de goede prestaties is de laptop echter ook geschikt voor zwaardere taken, zoals het uitvoeren van rapportages en misschien zelfs lichte videobewerking.

Featureset

Voor een 13 inch convertible is de Dynabook goed uitgerust. Aan de linkerkant van de laptop vind je een aansluiting voor een Kensington/Noble slot, 2 USB C 3.1 Gen 2 poorten met Thunderbolt 4, een HDMI poort en een 3.5 mm jack. Met name de toevoeging van Thunderbolt 4 is fijn, omdat dit veel hogere snelheden mogelijk maakt (tot 40Gb/s).

Aan de rechterkant vind je een USB A 3.1 poort, de aan knop en een Micro SD kaartlezer. De laptop mist helaas een Ethernet aansluiting. Dit is logisch vanwege de dikte van de laptop, maar dit zorgt er wel voor dat je gebruik moet maken van een dongle als je deze laptop via een netwerk wilt inrichten.

Aan de achterkant van de laptop bevinden zich drie roostertjes voor de koeling, twee hiervan zijn verborgen achter de scharnieren, dit zorgt ervoor dat deze nauwelijks tot niet zichtbaar zijn. Het derde roostertje bevindt zich in het midden van de laptop.

Aan de onderkant zijn vier roostertjes te zien voor de ventilatie. Aan de onderkant zie je de twee speakers, deze zijn in samenwerking met Harman Kardon ontworpen. Het geluid is echter zoals je van een zakelijke laptop gewend bent, goed voor meetings, maar niet spectaculair voor het afspelen van muziek.

De Dynabook is voorzien van een 13,3 inch Full HD scherm. Het scherm is ontspiegeld, waardoor de laptop prima te maken is in zonlicht. Het scherm is verder ook gemaakt van Corning Gorilla Glass, waardoor er minder krassen op het scherm komen.

Boven het scherm vind je een webcam met een ingebouwd privacy schuifje. De webcam is van prima kwaliteit voor meetings.

Het toetsenbord typt fijn en is voorzien van mooie verlichting. Boven het toetsenbord is een tweede webcam aanwezig. Wanneer je het scherm 360 graden draait, dient deze webcam als camera aan de achterkant van de laptop. Een mooie toevoeging, maar ik vraag me af hoe vaak je dit in de praktijk gebruikt. Op de touchpad is een vingerafdruk scanner te vinden die verrassend snel werkt voor het unlocken van de laptop.

De Dynabook wordt standaard geleverd met Windows 10 Professional. Ik vond echter dat er nogal wat bloatware op stond, VPN software die zelfs popup advertenties liet zien en shortcuts naar bijvoorbeeld Amazon en Booking.com. Persoonlijk snap ik niet helemaal waarom je dat op een zakelijke laptop zou doen.

Voor zakelijke klanten heeft de laptop ook een TPM 2.0 chip, waardoor zaken als Bitlocker worden mogelijk gemaakt. Helaas beschikt de processor niet over vPro ondersteuning.

Ergonomie

Over het algemeen is de ergonomie niet het sterkste punt van 13 inch laptops, maar ik moet zeggen dat er prima te werken is op de Dynabook. Ook omdat de laptop zo licht en dun is, is het gemakkelijk om de laptop in één hand te dragen.

De touchpad vind ik echter klein, deze had best iets breder gemaakt mogen worden. Ook voelen de linker en rechter muisklik een beetje goedkoop aan.

Wanneer je de laptop helemaal omklapt, kun je de bijgevoegde stylus gebruiken, deze ligt fijn in de hand en werkt erg goed. De stylus was vanaf het uitpakken zonder enige setup meteen te gebruiken. Een probleem is echter de opbergmogelijkheden voor de stylus. Er wordt een sticker met daaraan een lusje bijgeleverd. Deze sticker dien je op de zijkant van je scherm te plakken. Voor een laptop die meer van 1700 euro kost, vind ik dit geen goede oplossing.

Ik vind de indeling van het toetsenbord wel erg raar, vooral aan de rechterkant zijn de toetsen erg raar ingedeeld. Tussen de rechter control en alt zit een toets die ik er echt totaal niet verwacht, ook zitten de page up en down toetsen tussen de pijltjes toetsen en de enter toets. Deze rare indeling maakt de typ ervaring wel een stuk minder.

Prestaties

De Dynabook is uitgerust met een Intel Core i7-1165G7 processor. Deze processor uit de nieuwe 11e generatie Tiger Lake processors heeft me erg positief verrast. Ik heb met erg veel laptops met U processoren gewerkt die maar maximaal 15 watt verbruiken. Deze chips kunnen niet echt de prestaties leveren die je verwacht. De nieuwe G processor kan echter veel meer vermogen gebruiken (tot 28 watt), dit zorgt voor veel betere prestaties. Tijdens het draaien van Benchmarks merkte ik zelfs dat de processor 40 watt kon gebruiken, dit komt in de buurt van de prestaties van Intel H processoren, erg indrukwekkend.

De laptop is ook voorzien van een Evo certificering vanuit Intel, dit is een nieuwe verzameling aan performance en kwaliteitseisen waaraan een fabrikant moet voldoen om deze certificering te kunnen halen. Onderdelen van deze certificering zijn bijvoorbeeld batterijduur, prestaties en wake-up tijden van de laptop. De laptop ontwaakt in minder dan een seconde uit de slaapstand en start ook zonder slaapstand supersnel op.

Tijdens licht gebruik zie ik de processor vaker tot boven de 4,00 GHz kloksnelheid komen, erg indrukwekkend voor een laptop van dit formaat. Ook tijdens een Cinebench Single Core benchmark bleef de kloksnelheid lang constant op 4 GHz draaien. Tijdens een Multi Core benchmark blijven de 4 fysieke cores stabiel op 3 GHz draaien. De Multi Core score was 4468 en de Single Core score was 1342. Net iets onder het gemiddelde van systemen die gebruik maken van deze specifieke processor.

De i7-1165G7 wordt gecombineerd met een Intel Iris Xe Graphics GPU. De prestaties van deze integrated GPU zijn erg verbeterd ten opzichte van de 10e generatie processoren. Zelfs tijdens het spelen van games biedt de laptop prima performance. In 3DMark Night Raid haalt de laptop een prima score van 16177 punten.

In PCMark, een productiveits benchmark die veel representatiever is dan 3DMark, haalt de laptop een prima score van 4744 punten, veel beter dan gemiddelde zakelijke laptops.

De laptop is verder ook voorzien van 16 GB aan LPDDR4X geheugen, meer dan genoeg voor dagelijkse werkzaamheden en zelfs voor gaming en lichte videobewerking.

De WiFi 6 netwerkkaart in de Dynabook zorgde voor een stabiele en snelle WiFi verbinding door het hele huis.

De SSD is een 500 GB M.2 NMVE model van Samsung. De lees en schrijfsnelheden zijn prima te noemen voor een laptop van dit formaat en zorgen ervoor dat de laptop erg snel aanvoelt en ook snel opstart.

Warmte- en geluidsproductie

Voor deze prestaties in een dusdanig klein formaat is nogal wat koeling nodig, en dat merk je ook. Aan de onderkant wordt de lucht door twee ventilatoren aangezogen en langs twee heatpipes geleid. De warme lucht wordt daarna door de drie roosters aan de achterkant uitgeblazen. Zolang je de laptop normaal gebruikt (browsen, werken aan documenten), hoor je de fans helemaal niet en blijft de laptop lekker koel. Hierdoor is de laptop ook prima op je schoot te gebruiken. Idle wordt de processor ongeveer tussen de 50 en 60 graden.

Zodra je de laptop echter zwaarder gaat belasten, wordt de laptop snel warm en is de fan toch erg hoorbaar. Een laptop ventilator heeft altijd een redelijk hoog geluid en dit is ook bij deze laptop aanwezig. Dit kan voor sommige mensen vervelend zijn, ik merk echter in de praktijk vrij weinig van het geluid omdat ik meestal een koptelefoon op heb.

Onder een Multi Core benchmark werd de laptop toch ongeveer 98 graden en tijdens een Single Core benchmark werd één core zelfs 100 graden. Dit is precies het limiet vanuit Intel waarop de processor begint te throttlen. Als de laptop dusdanig warm wordt, is het niet meer comfortabel om de laptop op je schoot te gebruiken. Door de plaatsing van de ventilatie roosters merk je vooral tijdens het gebruik als tablet dat de laptop warm wordt, omdat je de laptop vaak precies op die plek vast hebt.

Wat ik verder ook vreemd vond, is dat er eigenlijk geen fan profile aanwezig lijkt te zijn. De fan verhoogt niet geleidelijk aan het aantal RPM naar mate de laptop warm wordt. Vanaf een bepaalde temperatuur lijkt de fan van helemaal uit naar het hoogste toerental dat mogelijk is te springen. Met een beter fan profile vermoed ik dat de laptop een stuk langer koel blijft en ook langer stil blijft.

Beeldkwaliteit

De Dynabook is voorzien van een 1080p ontspiegeld scherm van Sharp. Het scherm ziet er goed uit en is ook heel goed in de zon te gebruiken. Het ontspiegelen van het scherm zorgt naar mijn mening wel dat de weergave van het scherm iets achteruit gaat ten opzichte van een niet ontspiegeld scherm. De kleurweergave is verder gewoon prima. Ook de kijkhoeken zijn goed, dit is belangrijk voor een laptop met een 360 graden scharnier.

Aan de zijkant van het scherm zijn de randen heel smal, aan de bovenkant zijn de randen net iets groter vanwege de webcam, dit is logisch. Ik vind echter dat de randen aan de onderkant kleiner hadden gekund. Hierdoor was de beeldverhouding ook beter geworden voor het lezen van documenten.

Mobiliteit en accuduur

Omdat de laptop zo dun, klein en licht is, is de mobiliteit van de laptop erg goed te noemen. De mobiliteit in combinatie met de performance zorgden er al snel voor dat de Dynabook al snel mijn iPad en Surface verving en ik merkte dat ik de laptop graag met me meenam. De laptop weegt ongeveer 980 gram, erg licht voor een laptop van dit formaat.

De accuduur van de laptop is wanneer je puur aan het browsen bent en in documenten aan het werken bent rond de 9,5 uur. Dit is prima om een werkdag mee door te komen. Wanneer je echter meer van de laptop gaat vragen, zakt de accuduur snel naar rond de 4 uur. Ik merkte ook dat de geschatte accuduur vaak versprong, naar 99% en 1 uur en 20 minuten te gaan naar 95% met 8 uur te gaan. Dit zorgde ervoor dat ik lastig kon inschatten hoe lang ik de laptop nog kon gebruiken. Toch lukte het me uiteindelijk prima om een dag zonder opladen te kunnen werken.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De bouwkwaliteit en robuustheid is vooral bij een zakelijke laptops van groot belang omdat deze laptops toch snel tussen de 3 en 5 jaar moeten meegaan met dagelijks gebruik. De Dynabook is zeker robuust te noemen, het scharnier is van goede kwaliteit en het scherm blijft stevig staan als je de laptop vast hebt en er flink mee beweegt. Toch hoef je nauwelijks kracht te gebruiken om het scherm open te klappen. Een erg fijn en robuust scharnier dus!

De bouwkwaliteit had voor een laptop in deze prijsklasse wel beter gemogen. Dynabook geeft aan dat de laptop gemaakt is van een magnesium legering. Dit materiaal zou steviger zijn als plastic terwijl het materiaal 20 tot 30 procent lichter is dan plastic. Ook zou het materiaal erg flexibel zijn. Voor mij voelt het echter toch echt alsof de laptop van plasic gemaakt is. Het scherm is erg makkelijk te buigen met twee handen en als je druk uitoefent op het toetsenbord buigt dit ook mee. Dit geeft toch een goedkoop gevoel.

In deze prijsklasse zijn laptops verkrijgbaar die voelbaar van luxere metalen gemaakt zijn en veel robuuster aan voelen.

Zakelijke laptops zijn meestal hoger geprijsd als laptops voor consumenten, vooral omdat deze laptops ook beveiligingsfeatures speciaal voor bedrijven bevatten.

De Dynabook biedt goede prestaties, ziet er mooi uit en is erg fijn om te gebruiken. Echter kost de laptop op het moment van schrijven 1719 euro. Als consument vind ik deze kosten veel te hoog voor wat je ervoor terug krijgt. Ook op de zakelijke markt is de prijs aan de hoge kant, maar je krijgt er wel een prima laptop voor terug.

De Dynabook is een mooie, lichte en dunne laptop die erg geschikt is voor mensen die veel onderweg zijn. Voor zijn formaat levert de laptop uitstekende prestaties en bezit de laptop veel mooie features die ervoor zorgen dat de laptop snel andere apparaten zoals tablets vervangt.

De bouwkwaliteit van de laptop is iets minder, waardoor de laptop toch goedkoop aanvoelt. Het grootste minpunt van de laptop vind ik echter de toetsenbord layout, die erg onpraktisch is ingedeeld.

De bouwkwaliteit zorgt er vooral voor dat ik de laptop persoonlijk niet zou overwegen als consument voor de prijs waarvoor de laptop wordt aangeboden. Op de zakelijke markt is de prijs wel competitief, maar dien je eerst bij jezelf na te gaan of je de bouwkwaliteit goed genoeg vindt en of je de toetsenbord layout niet te irritant vindt.

Heb jij ook een Dynabook Portégé X30W-J-10C?

Zeer nette review! Goed gedaan.
Had juist van Toshiba wel een uitklapbare ethernet port verwacht.
Had ik inderdaad ook verwacht, vooral voor een laptop die op de zakelijke markt gericht is. Maar helaas heb je toch een dongle nodig.