Sony HT-SF200 Zwart

€ 119,-
Specificaties Soundbar met subwoofer en 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony HT-SF200 Zwart Review

Disaster-Master 5 maart 2021, laatste update op 22 maart 2021, 1.467 views Product gekocht

Sony HT-SF200 Zwart

3x is scheepsrecht zegt men vaak, en dat is in mijn geval ook zo. Zie uitgebreid.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Mooi design en afwerking

Minpunten

• Jammer: geen analoge ingang

Geluidskwaliteit Score: 5
De Sony HT-SF200. Wat een fijne en goede luidspreker!

3x is scheepsrecht in mijn geval. Na de Denver DSB-2010 en de AverMedia GS331 (zie mijn reviews van beide) nu gekozen voor deze Sony. Je zou kunnen denken: had je meteen moeten doen en dat is dan ook gelijk mijn advies. Twijfel je tussen de Denver (pakweg 50 euro) of de AverMedia (pakweg 100 euro) of dan voor deze Sony (pakweg 140 euro) Pak de Sony. Echt. Ook al is deze een stuk duurder. Het geluid is echt goed.

Een fijne feature om te weten waar deze soundbar over beschikt is een "IR-Passthrough" functie. En dat houd in dat als je de soundbar voor je TV zet, en deze de onderkant van de TV blokkeert waardoor je afstandsbediening het niet zou doen (mits natuurlijk een IR afstandsbediening, bij een bluetooth AB is dit verhaal n.v.t.) het IR signaal van je AB door middel van een infrarood oog aan de achterkant van de speaker word doorgeven. Op die manier word een eventuele blokkade opgeven. Slim bedacht van Sony! Wat dan weer minder slim is is dat de speaker alleen een optische ingang heeft. Het zou fijn zijn geweest als deze stereo speaker over een analoge ingang zou beschikken.

Je zou denken als je zo de afbeeldingen ziet van de speaker dat de behuizing is voorzien van (kunst)leder. Dat is niet het geval: het is plastic en het ziet er door het patroontje wel uit als een lederlook. En dat is voor wat mij betreft prima. Voordeel van plastic is natuurlijk dat het niet onderhevig is aan slijtage door het aanraken van de touch gevoelige "toetsen".

Verder over de Sony.
Ik persoonlijk vindt het wel prettig, maar andere mensen juist weer niet: er zit geen display op.
De status van het volume en andere feedback vindt plaats via de 3 leds die aan de bovenkant in het midden van de soundbar zitten (TV, Bluetooth en USB) maar dat is vanaf een afstand niet te zien. Zo onder de monitor waar ik hem heb staan is dat prima. Wel is het zo dat het ingestelde volume niet zichtbaar blijft, uiteindelijk blijft alleen de led indicator branden van de gekozen input; wit voor TV (eigenlijk de optische ingang) en voor USB, blauw voor bluetooth. Deze lampjes zijn zeer zwak, dus dat is fijn.

De handleiding is behoorlijk uitgebreid en de afkorting RTFM is wel op zijn plaats.
Je kunt namelijk een aantal zaken via de afstandsbediening door een bepaalde toets lang ingedrukt te houden aan of uit zetten. Zo kun je de bluetooth uitzetten als je die niet gebruikt (zoals in mijn geval) of de automatische standby deactiveren en ook de LED's kun je helemaal uitschakelen als je dat wilt (ze lichten wel op op het moment dat je de AB gebruikt of toetsen op de soundbar "indrukt"

Over de toetsen op de soundbar: die werken prettig. Even een korte aanraking is voldoende om de soundbar te doen reageren. Als je de soundbar aan zet heb je geluid na ongeveer 7 seconden. Gaat de soundbar zelf in standby en zet je hem weer aan dan heb je met ongeveer 2 a 3 seconden geluid. Dat is bijvoorbeeld wel even anders bij de Philips TAPB400/10, die ik ook had overwogen maar volgens de reviewers bij coolblue duurt de opstart erg lang (47 sec!)

Over het geluid van de Sony ben ik erg goed te spreken. De bass kun je middels de afstandsbediening op 3 niveau's instellen. Middels een nachtstand knop is de sub volledig stil te houden. Er zitten een aantal presets op en het verschil hoor je direct (in tegenstelling tot de Denver) en het is even een kwestie van beluisteren van wat je zelf het prettigst vind. De ingebouwde sub is zeker een meerwaarde, de lage tonen komen echt goed tot zijn recht. Als ik het volume wat luider zet en ik met mijn ellebogen op het bureau leun voel ik de trilling van de sub door mn armen heen.

Ik heb wel een beetje twijfels of dit nou een speaker is die in je in de woonkamer onder de TV zou zetten. Dat denk ik toch van niet. Het is een zeer goede speaker voor onder een monitor zoals bij mij of bijvoorbeeld voor onder een TV in de slaapkamer. Maar qua formaat, en omdat het echt alleen maar een stereo speaker is, denk ik dat hij voor een soundbar in een woonkamer situatie wat te kort komt.

Heb jij ook een Sony HT-SF200 Zwart?