AVerMedia SonicBlast GS331

Specificaties Soundbar - Bekijk alle specificaties

AVerMedia SonicBlast GS331 Review

Disaster-Master 5 maart 2021, laatste update op 5 maart 2021, 90 views Product gekocht

AVerMedia SonicBlast GS331

Zie uitgebreid.

Pluspunten

• Mooi geluid
  • Voldoende bass voor een 2.0 speaker

Minpunten

• White noise (ruis) wanneer ingeschakeld
  • Naast de ruis ook een zoem te horen
  • DC stekker vonkt bij het insteken

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik wilde graag een eigen aanvulling/review schrijven over deze speaker ondanks de zeer uitgebreide review van pclinde. De review van pclinde spant de kroon maar ik heb helaas wat negatieve ervaring met deze speaker die ik wil delen met potentiële kopers.

Ik heb nu (via Amazon) deze speaker 2x thuis mogen ontvangen, en 2x is deze retour gegaan. Jammer. Want het geluid uit de speaker is best goed. Of het het predicaat Gaming Soundbar verdiend: dat denk ik niet. Tenminste; niet zonder de beschikbare subwoofer die men kan kopen.

Er zitten 2x2 full-range drivers in de speaker en daarnaast 2 passieve radiatoren die voor meer bass reflex moeten zorgen. En dat werkt wel, maar een actieve sub geeft toch net ff wat meer boost. Maar daar moet ik bij vermelden: voor een 2.0 soundbar komt hier echt wel een een goed geluid uit. Nadat ik mijn Denver DSB-2010 had terug gestuurd en ik deze AverMedia had aangesloten was de eerste gedachte wel van: zoo. Dat is wel even beter. En (als je mijn andere review over de Denver leest) geen opstartgeluid van de speaker! dus ik was blij verrast. Hij klinkt best goed.

Maar toch moest ook deze speaker retour.
Had een aantal redenen: de speaker was 105 euro bij aanschaf, daar verwacht ik een speaker voor die onbeschadigd uit de doos komt. Deze had (net als de Denver trouwens) een aantal krasjes op de bovenkant, ook hoorde ik in de speaker als ik hem kantelde iets (ik vermoed plastic) heen en weer vallen binnenin de behuizing. De doos had ook een flinke buts op 1 van de hoeken. Het moet haast wel zo zijn dat iemand hem heeft laten vallen want de speaker heeft gewoon schade opgelopen. En dan was er een derde punt: op het moment dat hij op mute staat is de speaker volledig stil. Maar zet je het volume op standje 1 of hoger dan hoor ik een zoem geluid op de achtergrond met daarbij een constante ruis. En het is niet zo dat je deze ruis alleen hoort wanneer er geen audio wordt afgespeeld. Ook bij het afspelen van muziek is de ruis er doorheen constant hoorbaar. Natuurlijk overstemd de muziek dan de ruis en dan valt het niet op. Maar als je aan het thuiswerken bent en het is stil in huis en de speaker staat aan: ja dan hoor je die echt wel.

En dan is er nog een kleine vlamboog die overspringt op het moment dat de poweradapter in het stopcontact zit en je de DC stekker in de speaker steekt: als je goed kijkt zie je de vonk overspringen. Dit zijn allemaal puntjes waarvan je kunt denken dat dat niet zou moeten voor een speaker van over de 100 euro.

Ik had het vermoede dat het door het transport zou komen. in de zeer uitgebreide review van pclinde werd immers niets gemeld over ruis. Dus ik besloot de speaker te retourneren en te vervangen voor eenzelfde model.

De tweede speaker in de herkansing:
Tja. Eigenlijk zelfde punt voor wat betreft de zoem en de ruis en het vonken van de DC stekker. En dat had ik stiekem een beetje verwacht maar ik hoopte van niet. Binnen 5 minuten had ik het bekeken: bij het aansluiten van de voeding wederom een vonk die overspringt en bij het inschakelen van het volume was direct dezelfde zoem en dezelfde ruistoon te horen. Het zit blijkbaar in het model. Jammer.

Daarom krijgt deze speaker wat mij betreft op het punt van bouwkwaliteit de beoordeling "slecht".
Het zou gewoon allemaal niet moeten. Ik ken speakersets met een verkoopprijs van nog geen 15 euro die niet ruisen als je het volume omhoog draait. Een speaker van een dergelijke prijs moet voldoende filtering hebben om de ruis die waarschijnlijk van eindversterker afkomstig is niet door te laten naar de luidsprekers. En dan heb je nog bovenop de ruis de lichte zoemtoon die hoorbaar is. Ik vermoed dat die juist afkomstig is van de voorversterker. Gezien de DC plug ook vonkt tijdens het insteken verwacht ik dat er een niet al te beste constructie is gebruikt voor de stoomvoorziening. De AC-DC adapter heb ik uitgesloten: ik heb hier een lineaire lab voeding staan, daar komt een keurige rimpelloze DC spanning uit en ook met deze voeding is de zoem hoorbaar.

Al met al voldoet deze speaker niet aan de verwachtingen en ging dus ook deze retour. En dat is echt jammer want het geluid was zeker wel goed genoeg. Maar die ruis en die zoemtoon is echt een dealbreaker.

Heb jij ook een AVerMedia SonicBlast GS331?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.