Renkforce M618X

€ 20,99
Specificaties Bluetooth muis en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Renkforce M618X Review

Paul C 5 maart 2021, laatste update op 8 maart 2021, 2.757 views Product gekocht

Renkforce M618X

Niet geschikt om vanuit je vingers mee te muizen. Verder krijg je wel veel muis voor je geld, qua features en bouwkwaliteit i.v.t. de prijs. Daar heb je niet zoveel aan als je de muis niet effectief kunt gebruiken en ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt.

Pluspunten

• Verticaal is fijn
  • Scrolwiel

Minpunten

• Plateau onder je hand
  • Daardoor niet vanuit de vingers te gebruiken
  • En slechte precisie

Het verticaal muizen is fijn, maar deze muis is niet geschikt om vanuit je vingers mee te muizen. Door het plateau waar je hand op ligt kun je de muis alleen vanuit je volledige arm bedienen en dit werkt voor mij niet. Ik gebruik mijn arm alleen voor grove positionering en mijn vingers voor de fijne bijstelling. Als ik deze muis probeer te gebruiken dan mis ik steeds doel. Dat zorgt ervoor dat ik de muis juist heel verkrampt ga gebruiken en het helemaal niet fijn is. Ondanks dat het verticaal muizen fijn is, is deze muis voor mij ergonomisch waardeloos. Slechter dan de cheapo plastic Dell muis. Bedenk dus goed of je wel vanuit je arm muist.

Hoe ik normaal een muis vasthoud.

En als ik hetzelfde met deze muis probeer:
Als ik de zijkant van mijn hand op het bureau laat rusten kom ik niet verder dan dit.

Hier zie je hoe het plateau van deze muis mijn hele hand afdekt als ik de muis goed vasthoud.

Verder krijg je wel veel muis voor je geld. Letterlijk, want hij is groot, maar ook qua features en bouwkwaliteit. Let wel, de muis kost slechts €20 bij Conrad.

De positie en grootte van het scrolwiel bevallen me ook goed.

Het klikgeluid is hard en klinkt erg plastic. Dit is vergeleken met een el-cheapo Dell muis en al helemaal vergeleken met mijn 10jr oude Logitech MX Revolution.

Het verstellen van de hoek is een leuke gimmick imho, maar ik heb hem de eerste keer meteen op minimaal gezet en niet meer aan gedacht. Het stelbereik is wat minimaal en het verstellen gaat wat stroef. Hier is duidelijk op bespaard.

De muis is heel groot. En zoals je ziet begint het plastic met het weinige gebruik (want niet fijn) nu al vies eruit te zien.

Heb jij ook een Renkforce M618X?

Is het niet juist de bedoeling dat je vanuit je arm muist om zo RSI te voorkomen?
Misschien voor sommigen, maar ik heb het naar aanleiding van jouw opmerking nog even geprobeerd en voor mij werkt dat echt niet.

Probeer eens iets waarbij je de muis heel precies moet positioneren zoals in Excel een cel sleep kopiëren (zodat je dat zwarte kruisje in de rechter onderhoek van een cel moet raken). Ik heb al moeite om 1 specifieke cel te klikken (denk ~50% miss rate), laat staan exact het hoekje van de cel.
Ja ik snap dat het niet fijn werkt. Ik dacht dat je vroeger toen RSI opeens een ding was wel een soort verticale muizen had. Leek wat op een joystick met ook een gedeelte waar de rest van je hand op ruste. En het argument was toen wel dat het zou helpen tegen RSI omdat je met je hele arm moest muizen.

Kan mij ook voorstellen dat zoiets wel went als je het een tijdje gebruikt. Beetje als de trackpoint op een thinkpad. Kost echt wel tijd om er gewoon aan te raken. Maar eenmaal gewend werkt het heel fijn.
Gewoon een Logitec MX Vertical kopen - is misschien paar keer zo duur, maar m.i. is een muis niet iets waar je op zou moeten bezuinigen...
Nu kan ik ook alleen maar mn eigen kant van deze ervaring vertellen.
De reguliere muis vind ik voor het meeste werk en games gewoon prima.
Ik heb 1 trackball (TrackMan Marble FX ) en deze vind ik voor een beetje browsen fijn, maar zoals Paul C. ook aangeeft, voor het nauwkeurige werk in bv excel kwam het bij mij niet over als acceptabel. Ik kreeg er juist weer last van met dat milimeter werk.

In de werkomgeving heb ik meerdere trackballs geprobeerd, die TrackMan Marble FX was veruit het beste in mijn optiek.
Maar ik kom uiteindelijk toch weer gewoon uit bij de reguliere muis.

Ik heb RSI opgelost, ruim 20 jaar geleden, door mn eigen werkhouding te veranderen.
Omdat ik vaak haast had met werken, werkte ik krampachtig.
Na een aantal bezoeken aan fysiotherapeut en zelf besluiten dat "niet alles vandaag af moet" heb ik er al 20 jaar geen last meer van.
En dan te bedenken dat ik 2 jaar geleden nog voor het kickstarter project te veel heb betaald voor deze muis...

Persoonlijk gebruik ik 'm als afwisseling met de Logitech Ergo. Door de afwisseling heb ik een stuk minder last van m'n RSI.
Zelf gebruik ik al heel lang vertikale muizen.
Idd, na een "spontane aanval" van RSI; een hand die helemaal vast zat.
Het platform eronder lijkt mij ook overkill; da's lastig sturen.

Enkele muizen die ik thuis gebruik:
EZ-Mouse (linkshandige versie)
Perixx

Ik heb ook ooit zo'n soort van platform-muis gekocht, kreng kostte me 150€, geloof ik.
Handshoe mouse
Echter, de combinatie van minder vertikaal en platform maakt dat ie uiteindelijk in de kast ligt weg te stoffen. Dus ik geef de reviewer hierin gelijk; platform-muizen zijn m.i. niet ideaal.