Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys WRT320N Review

PSV_Supporter 12 augustus 2010, laatste update op 12 augustus 2010, 621 views

Linksys WRT320N

Pluspunten

• Mooi apparaat
  • Prima te configureren via web interface

Minpunten

• Automatische installatie liep vast
  • 802.1 N verbindingssnelheid is niet goed (maar kan ook aan de laptop liggen)

Beheerbaarheid Score: 5
HP PC 100 mbit
WD TV Live Media Player 100 Mbit
Synology DS210J 1 Gbit

Installatie
De bekabelde installatie was een fluitje van een cent. De draadloze installatie bleek echter niet goed te gaan.
Ik had een Linksys WRT54G router in het netwerk hangen en de installatiesoftware probeerde daarvan de configuratie over te nemen op deze WRT320. Maar na een paar keer proberen en enige wachttijd (paar keer 10 minuten) heb ik deze installatie afgebroken. Middels de web interface de juiste instellingen ingesteld en daarna ging het als een trein.
Nadeel vond ik overigens ook dat er ongevraagd een netwerk analyse tool wordt geÔnstalleerd. Deze heb ik direct verwijderd. (trial-software)

Prestaties
De prestaties zijn in drie categorieŽn op te delen:
Dekking/bereikbaarheid: Prima in orde. Zeker ten opzichte van de WRT54G, die nog wel eens een steekje liet vallen en zeker in afstand en signaalsterkte veel minder was. De WRT320G heeft geen problemen om de 2e verdieping te bereiken in een goede signaalsterkte onze nieuwbouwwoning, daar waar de WRT54G met een uitermate slechte signaal nauwelijks waarneembaar was.
Bedrade snelheid: Dik in orde. Zowel 100Mbit als 1000Gbit
Draadloze snelheid: G: Prima. N: nog niet de helft van de praktische haalbare snelheid.
Dit laatste kan uiteraard ook aan de Acer laptop liggen. Ik heb geen 2e N-router of pc/laptop met een N-verbinding.

Heb jij ook een Linksys WRT320N?

Voor de volle draadloze snelheid van de router heb je volgens mij een Dual-Band N ontvanger nodig. Hiernaast moet je voor 802.11n WPA2 i.p.v. WPA ingesteld hebben.
Dual-band-N Ga ik uitzoeken. Volgens mij heb ik wel WPA2 ingesteld staan.
Thanks voor de tip. Misschien dat ik deze voor de HP laptop aanschaf. (hoewel ik die laptop niet veel gebruik)
300N is full duplex, 150 enkele reis is dus maximaal. 140 is dus best wel goed!