ASUS ROG Keris Wireless

€ 68,89
Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting Bluetooth muis en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Keris Wireless Review

pclinde 5 maart 2021, 476 views

ASUS ROG Keris Wireless

De ROG Keris Wireless is een veelzijdige draadloze lichtgewicht gamingmuis. Het lichtgewicht ontwerp was niet direct één van de focuspunten, gezien het feit dat overige features veel interessanter zijn.

Pluspunten

• PixArt PAW-3335 levert solide prestaties.
  • PBT-afwerking op de linker- en rechtermuisknop.
  • Comfortabel (klauwgreep).
  • Tri-mode: bekabeld, 2.4GHz en Bluetooth.
  • Stevig ontwerp.
  • ROG push-fit switch socket-ontwerp: eenvoudig microschakelaars verwisselen.
  • Verwisselbare duimknoppen (magnetisch).
  • Betrouwbare batterijduur.

Minpunten

• Inzage lift-off-distance mag specifieker in de software.

Review: Asus ROG Keris Wireless

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- Software
- In de praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Asus ROG Keris Wireless productpagina

De ROG Keris Wireless is, hoe de naam het al doet vermoeden, een draadloze gamingmuis. Met een gewicht van 79 gram classificeert Asus de muis als een lichtgewicht gamingmuis. Hier ben ik zelf wat kritischer, omdat ik lichtgewicht gamingmuizen van onder de 60 gram in handen heb gehad. Wel waren dit bedrade lichtgewicht gamingmuizen, waar de ROG Keris nog een ingebouwde accu met zich meedraagt.

Interessanter vind ik het terugkerende ROG push-fit switch socket-ontwerp. Hiermee is het mogelijk om microschakelaars (switches) te verwisselen op de linker- en rechtermuisknop. Gesproken over deze twee knoppen; beiden zijn met PBT afgewerkt voor extra duurzaamheid. Meer over de specificaties lees je in het opvolgende hoofdstuk. Op het moment van schrijven kost de Asus ROG Keris Wireless circa € 99,90.

Een overzicht van de specificaties:

De basis van iedere muis bestaat wat mij betreft uit de sensor. De ROG Keris heeft een PixArt PAW-3335 optische sensor. Deze optische sensor kwam ik vrij recentelijk ook tegen op de HyperX Pulsefire Haste-gamingmuis. Over de verschillen tussen PixArt PMW- en PAW-sensoren heerst wat onduidelijkheid. De PMW-sensoren zouden door het R&D team van PixArt (Maleisië) ontwikkeld worden waar de PAW-sensoren ontwikkeld worden door het R&D team van Avago. Ongeveer zeven jaar geleden is Avago onder de hoeden van PixArt gekomen.

Ik heb zelf het gevoel dat de Avago, ofwel de PAW-sensoren zich voornamelijk richten op energiezuinigheid. Dit verklaart direct waarom de PAW-sensoren vandaag de dag vaker te vinden zijn op draadloze gaming muizen. De PAW-3335 optische sensor deed mij veel denken aan de PMW-3389 optische sensor, wat geen straf is. Terugkeer van het ROG push-fit socket-ontwerp is iets wat ik toejuich. Ik vind het verwisselen en experimenteren met microschakelaars heerlijk. Op AliExpress kan je microschakelaars kopen van diverse merken, waaronder ook de gerenommeerde naam Omron.

De ROG Keris is een tri-mode gamingmuis die bekabeld te gebruiken is, draadloos middels Bluetooth en draadloos middels 2.4GHz (RF). Het 2.4GHz-signaal is voor o.a. gaming waar het Bluetooth eindsignaal inspeelt op een langere batterijduur. De ingebouwde batterij (accu) heeft een vermogen van 500 mAh. De ROG Keris is uitsluitend bedoeld voor rechtshandig gebruik.

De muis komt in een verzorgde verpakking. De inhoud bestaat uit een handleiding, twee ROG-stickers, een 2,0 meter Type-C (muis) naar Type-A (USB), twee losse Omron-microschakelaars, een extra setje PFTE-voetjes (teflon) en extra duimknoppen.

De ROG Keris heeft een minimalistische, doch boeiende uitstraling – althans, als je het aan mij vraagt. Het van links naar rechts wijkende ontwerp naarmate je naar de voorzijde gaat, trekt vooral mijn aandacht. De combinatie van PBT op de linker- en rechtermuisknop maken dit aspect compleet. Los van de features zoals de verwisselbare microschakelaars (switches) en duimknoppen, ben ik vooral gevallen voor het ontwerp van deze muis. Toevoeging daarop is mijn interesse in het comfortniveau, iets wat ik in het praktijkgedeelte van deze review verder toelicht.

De ROG Keris heeft zeven knoppen, waarvan vijf bovenop de muis, bestaande uit twee duimknoppen, de linker- en rechtermuisknop (L/R) en het scrollwiel. De DPI en koppelknop voor de draadloze verbinding bevinden zich onderop de muis. Aanvullend is er nog een schuifknop voor het eindsignaal; hier kan je kiezen tussen uit 2,4 GHz en Bluetooth.

Links loopt het ontwerp lichtjes naar binnen gebogen wat naarmate richting de linkermuisknop weer verdwijnt. Hetzelfde geldt voor de rechterzijde; lichtelijk gebogen in de vorm van een buitenwaartse kromming, waarna deze recht trekt ter hoogte van de rechtermuisknop.

Aan de voorzijde siert de USB Type-C aansluiting. De ROG Keris heeft een fors scrollwiel die wanneer ingeschakeld RGB-verlichting doorlaat. Het ROG-logo op het handpalmgedeelte laat ook RGB-verlichting door. Op de zijkanten siert een gladde afwerking samen met matte afwerking voor grip. De matte afwerking is niet vergelijkbaar aan dat van de PBT-afwerking op de linker- en rechtermuisknop; deze is ruwer (grovere korrels).

De PFTE-voetjes (teflon) zijn circa 0,6 mm in dikte. De onderzijde heeft een uitsparing voor de USB-dongle. Verder zijn er nog twee rubberen dopjes te vinden met daaronder een schroef. Met het verwijderen van de twee schroeven is het mogelijk om de ROG Keris te demonteren.

Ik vind het tof dat Asus heeft gekozen voor vormgeving op het PCB (printplaat). Een combinatie van zwart met wit en subtiele teksten zoals “dare 2 play” vielen mij direct op. Ook de #1 en #2-tags voor het push-fit socket principe van deze muis valt goed op. Standaard is de ROG Keris uitgerust met de ROG-micro-switch. Deze heeft een verwachte levensduur- klikratio van 70 miljoen kliks. Vermoedelijk is dit een Kailh-microschakelaar (switch) met een ROG-sausje. Overigens zijn de duimknoppen Kailh-microschakelaars. De twee meegeleverde losse microschakelaars zijn van Omron, dit betreffen de D2F-01F microschakelaars. Verwisselen van de microschakelaars is kinderspel: plug (pull), plaats en play.

Het ontwerp (de behuizing) van de muis heeft een geperforeerde binnenkant voor de nodige gewichtsbesparing. Omschrijvend is de ROG Keris met 118 mm lengte bij 62 mm breedte en 39 mm hoogte relatief compact. De 500 mAh is hier ook zichtbaar, deze kan eventueel vervangen worden zonder al te veel moeite.

De duimknoppen hebben een magnetische socket. Ook hier geldt eenvoudige demontage en montage. De ROG Keris krijgt die smaken mee die onderling niet verschillen, enkel de kleur. Met de rood-rozige kleur steel je al snel de show.

De ROG Keris is opgenomen in het softwarematige ecosysteem van ROG via Armoury Crate. Indien je in het bezit bent van meerdere apparaten en hardware van ROG komt alles hier samen. In veel opzichten heb ik ervaren dat dit plezierig werkt, vooral voor software en firmware-updates. Ook brengt dit een beperking met zich mee, want niet alle hardware en/of randapparatuur is altijd even stabiel – vooral met nieuwere hardware komt dit nog wel eens voor. Dit kan het totaalbeheer lastiger maken, wegens stabiliteitsproblemen. Daarbij moet ik wel toevoegen dat Armoury Crate veel stabieler is geworden dan dat het voorheen was.

In het knoppen scherm krijgen we een overzicht van de knoppen met behorende key bindings. Je kan dit geheel naar eigen smaak instellen. Vier van de vijf knoppen aan de bovenzijde zijn te wijzigen in functie. Deze functies bestaan o.a. uit het opstarten van een programma, snelkoppeling, macro’s en mediaknoppen.

Op de prestaties pagina is het mogelijk om vier DPI-niveaus te beheren oplopend tot maximaal 16.000 DPI. Het uitschakelen van DPI-niveaus (profielen) is niet mogelijk, zodat je het kan beperken tot één of twee DPI-niveaus. Dit is overigens een kleine zorg, gezien het feit dat de DPI-knop op de ROG Keris aan de onderzijde zit. Dit verlangt al een extra handeling en maakt deze eigenschap minder relevant. De pollingsnelheid is instelbaar tot 1.000.

De verlichting pagina bestaat uit het RGB-circus va deze muis. De verlichtingseffecten ogen zeer degelijk en met Aura Creator kan je aangepaste verlichtingseffecten maken. In Armoury Crate geldt het zo dat alle aangesloten ROG-apparatuur gebruik kan maken van de aangemaakte ROG Creator-verlichtingseffecten. Per apparaat is het mogelijk om verlichtingseffecten te gebruiken, al vind ik het persoonlijk mooier om één thema te hebben, want dit gaat eenvoudig met de ‘Aura Sync All’-knop in de software.

De lift-off-distance (LOD) instellingen zijn te vinden op een aparte kalibratie pagina. Wat mij betreft een beetje overkill, deze had ook prima samengegaan op de prestaties pagina. De LOD-instellingen zijn vrij weinig zeggend met laag en hoog. De laatste twee menu’s bestaan uit batterijpercentage en de firmwareversie. Batterijpercentage is zichtbaar in stappen van 10, 20, 30 procent en zo verder. De muis kan een verlichtingsmelding weergeven wanneer het batterijpercentage onder de 50 procent komt. De melding is in het rood. Bij inactiviteit bespaart de muis door de verlichting uit te schakelen.

Comfort
Bouwkwaliteit en comfort gaan goed samen op de ROG Keris. De muis voelt comfortabel aan. Ik durf te stellen dat dit de fijnste ROG-muis is die ik tot zoverre in handen heb gehad. Naar inschatting zijn dat nu totaal zes á zeven ROG-muizen met de Keris erbij. Bouwkwaliteit is solide ook de combinatie van de met PBT afgewerkte linker- en rechtermuisknop maken een verschil. Het voelt solide en gecontroleerd, iets waar ik wel aan kan wennen.

De ROG Keris klauwt kostelijk vast. Ik doel hiermee op de manier van hanteren, de klauwgreep voelt aangenaam aan. Er zit relatief veel ruimte tussen de achterkant van de ROG Keris en mijn handpalm. De zijkanten kan en mag ik lichtjes forceren tussen mijn duim, ringvinger en pink. Op deze wijze slinger ik de muis comfortabel over de muismat.

Het scrollwiel heeft een relatief lichte weerstand. Dankzij de breedte van het scrollwiel voelt het wel gecontroleerd. De Omron- en Kailh-schakelaars klinken stevig in feedback. De linker- en rechtermuisknop hebben een redelijke reistijd tot de bodem. In de tussentijd heeft de registratie al plaatsgevonden.

Sensor
De ROG Keris is uitgerust met een PixArt PAW-3335 optische sensor. Deze heeft een maximaal DPI-niveau van 16.000 met een maximale volgsnelheid van 400 IPS (instructies per seconde). Het voorbestaan van deze optische sensor is vooral gebaseerd op zijn energiezuinige karakter. Wederom kan ik concluderen dat de PAW-3335 een vergelijkbare ervaring als de legendarische PMW-3389 neerzet, maar dan met een lager stroomverbruik. Hier zien we wederom de PAW-3335 deel uitmaken van een draadloze gamingmuis.

Tegenstelling tot de recent geteste HyperX Pulsefire Haste heeft de ROG Keris wel lift-off-distance (LOD) instellingen. Deze mogen dan wel vaag omschrijven zijn als laag en hoog; de PAW3335DB-TZDU datasheet afkomstig van PixArt maakt duidelijk dat dit 1 en 2 mm is. Praktijkervaring bewijst dat de PAW-3335 een zeer capabele sensor is met de spierballen van een PMW-33389. Games zoals Valheim spelen plezierig, iets waar deze optische sensor wellicht wat overkill voor is. Toch ben ik van mening dat een solide optische sensor in geen enkel scenario kwaad kan. Daar zit je dan braaf Old School Runescape te spelen op een willekeurige dinsdagavond, al is het enkel voor de kekke in-game deuntjes. FPS-games staan op het moment niet zo hoog op de lijst. Stiekem hoop ik dat de volgende Battlefield een dikke game gaat worden, omdat ik het gevechtsveld soms wel mis. Overwatch vult deze leegte dan wel eens op met mijn standaard DPI-niveau van 800. Ook hier bewijst de ROG Keris een prima muis te zijn – consistent en accuraat.

Batterij
Met de ROG Keris 100% opgeladen is het goed mogelijk om 52 uur uit de batterij te persen met de RGB-verlichting ingeschakeld. Ik maak hier gebruik van het standaard profiel die na 3 minuten van inactiviteit de muis naar slaapmodi schakelt. Met de verlichting uitgeschakeld zou de ROG Keris maximaal 78 uur moeten meegaan, iets wat niet aan mij besteed is. Ik wil gebruik maken van de ROG Keris in zijn volle glorie. Volledig opladen duurt gemiddeld 2,5 uur. In een relatief korte tijd is het mogelijk om al een paar uur aan batterij erbij te snoepen.

De ROG Keris Wireless is een keurige draadloze lichtgewicht gamingmuis van Asus. Eerder had ik ROG-muizen zoals de ROG Gladius II Wireless, ROG Spatha en ROG Chakram in handen, nochtans lijkt de ROG Keris deze muizen allemaal te overtreffen.

In de basis is de ROG Keris met 79 gram zeker niet de aller lichtste gamingmuis op de markt. Het feit dat dit een draadloze gamingmuis is, maakt het gewicht in combinatie met de ingebouwde 500 mAh nog geen eens zo verkeerd. Ik heb eigenlijk vrij weinig fixatie gehad op het gewicht van deze muis. De vormgeving samen met het comfort is iets waar ik veel meer aandacht aan besteed heb. De muis ligt heerlijk in de hand, tilt eenvoudig op en levert wat extra’s met de PBT-afwerking op de linker- en rechtermuisknop. Het verandert mij niet van de één op andere dag van amateur naar pro-gamer, maar het verschil in controle mag er wezen.

Toevoegingen zoals het push-fit switch socket-ontwerp en de magnetische duimknoppen zijn prima features. De push-fit switch sockets gaan samen met een ruime diversiteit aan microschakelaars. Deze zijn via websites zoals AliExpress voor scherpe prijzen te verkrijgen, wat het experimenteren ook nog eens erg leuk maakt. Er zijn genoeg mooie Omron-microschakelaars te vinden, evenals Kailh-microschakelaars en overige tropische merken.

De PixArt PAW-3335 optische sensor staat garant voor een prima ervaring op de muismat. Overigens geldt dit voor een ruimte diversiteit aan ondergronden. Of het nu om low- of high-sense gaming gaat; de ROG Keris presteert. Het is een plezierige muis om mee te werken, dit op veel fronten. Het comfort, de betrouwbare batterijduur, solide bouwkwaliteit, een presterende sensor en dat alles in een stevige vormgeving… Ik kan wel wennen aan de ROG Keris. Ik herhaal mijzelf nogmaals: het is tot zover de fijnste ROG-gamingmuis die ik in handen heb gehad.

https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Keris/low1.JPEG https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Keris/low2.JPEGhttps://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Keris/low3.JPEG https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Keris/low4.JPEG

Heb jij ook een ASUS ROG Keris Wireless?

Leuke foto's! De hamvraag is echter, piept hij ook?
Thanks! Als je ‘m tegen de muur gooit waarschijnlijk wel. :p
Op de 1e foto lijkt ie scheef te zijn alsof het een linkshandige muis is. Nice review!!
Mooi muisje en een mooie review ervan. Fijn om meer lichtgewicht muizen te zien met een gesloten ontwerp. :)
Nice, goede review! Die muis ziet er goed uit.
Zeer uitgebreide review. Goede foto's ook. Ik laat mij deze mij voorbij gaan maar meer informatie had je er niet over kunnen geven. Chapeaux!
Bedankt! :) Ben erg tevreden met de muis t.o.v. van de ROG Spatha en Chakram.