Phottix TC-501 Review

marcel87 17 december 2012, laatste update op 16 augustus 2014, 1.886 views

Phottix TC-501

Een fijne third party ontspanner, welke met de juiste gekozen kabel voor vrijwel alle dSLR's geschikt is. Met de afstandbediening zijn tevens veel mogelijkheden aanwezig. Voor instap-dSLR's ben je bij merkeigen veelal beperkt, maar met deze kom je voor geringe prijs toch aan je trekken. Helaas wel slecht verkrijgbaar.

Pluspunten

• Groot aantal functies
  • Veel combinaties mogelijk
  • Voor veel dSLR's beschikbaar
  • Ziet er mooi uit en werkt goed
  • Prijs is naar verhouding prima

Minpunten

• Best licht t.o.v. hoe hij er uit ziet
  • Toetsen zijn niet verlicht

Logo

Review Phottix Nikos Digital Timer Remote TC-501

Apparaat F8
Een eigen foto van de draadontspanner.

0. Updates
12-08-10 Eerste opzet review
07-10-11 Eindelijk tijd en zin gevonden om het af te maken
15-10-11 Toevoeging verwijzingen

1. Algemeen

1.1 Inleiding
In deze review zal ik in gaan op de eigenschappen en mogelijkheden van dit product en tevens mijn ervaringen met enkele voorbeelden proberen te verduidelijken. Mijn doel daarbij is om de lezer een duidelijk beeld te geven van dit product en dat ik hiermee kan laten zien dat een third party product net zo goed of beter kan zijn dan het originele merk.

Inmiddels heb ik het apparaat sinds 10 juni 2010 in gebruik en ik zal op basis van mijn opgedane ervaringen met het apparaat een review beschrijven. Feedback is altijd welkom en zal ik zonodig later verwerken.

1.2 Waarom heb ik gekozen voor dit product?
Zelf heb ik een Canon EOS 500D en daarbij wilde ik graag een afstandbediening aanschaffen (bedraad) voor het maken van een timelapse en het bedienen van de BULB of B-stand van de dSLR. Vanuit Canon wordt er maar één product aangeboden voor de 500D, namelijk de RS-60E. Er zijn ook nog enkele draadloze alternatieven van Canon zelf, namelijk de RC-1 en de RC-5. Inmiddels (mei 2011) is er ook een RC-6 beschikbaar, welke een kloon lijkt te zijn van de RC-5.

Het bleek al snel dat de fotograaf bij draadloze alternatieven voor de camera moet staan om een foto te kunnen maken, in plaats van gewoon erachter of net waar je wilt staan. Dit is wellicht handig als de fotograaf samen met een andere groep mensen tegelijk om de foto wil, maar dit is natuurlijk zelf ook in te stellen in de camera zelf of bij een afstandbediening die bedraad is.
Uiteindelijk bleek het voor mij handiger om een goede afstandbediening te kopen die bedraad is. Echter zijn de mogelijkheden met de RS-60E beperkt en wilde ik liever een variant op de TC-80N3, waarbij er meerdere zaken zijn in te stellen, dan alleen een ontspanknopfunctie. Na het lezen van forums op het internet, kwam ik al snel uit op een afstandbediening van het merk Phottix.

Op de site van Phottix bleken er meerdere alternatieven te zijn voor mijn eisen en doel. Zo waren de Phottix Nikos en de Phottix TR-90 goede kanshebbers in plaats van de RS-60E en TC-80N3. Echter zijn deze afstandbedieningen met een ander snoertje ook geschikt voor Pentax, Nikon, Sony, Minolta en Olympus dSLR’s.

Uiteindelijk heb ik gekozen om de Phottix Nikos aan te schaffen, omdat ik persoonlijk de buitenkant mooier vond. Qua prijs (juni 2010) en specificaties van de Phottix afstandbedieningen scheelde het elkaar niet veel, namelijk:
- Canon RS-60E (¤20,-)
- Canon TC-80N3 (¤130,-)
- Phottix TR-90 (¤48,-)
- Phottix Nikos (¤55,-)

2. Productinformatie Phottix Nikos
Via de Phottix site zijn alle producten te bekijken, waaronder de draad(loze) ontspanners. Bij de afstandbediening zat geen handleiding, maar uiteindelijk wijst het zich vanzelf. Voor geïnteresseerden is de online handleiding hier te bekijken.

2.1 Wat kan deze afstandbediening?
Wat maakt deze afstandbediening nu zo bijzonder? Voornamelijk komt het door het aantal functies, het design en de prijs. Het allerbelangrijkste zijn natuurlijk de functies, want daarvoor koop je hem immers.

Deze afstandbediening onderscheidt zich van de originele ontspanners van Canon, doordat het meer functies heeft dan alleen een ontspanknop. De extra mogelijkheden zal ik hieronder kort bespreken.

Functies Nikos
Een weergave van de functies

- Zelftimer
Deze kan je instellen tot maximaal 99 uur, 59 minuten en 59 seconden om na een bepaalde tijd een enkele foto te nemen.

- Interval timer
De interval timer is tevens maximaal in te stellen tot 99 uur, 59 minuten en 59 seconden, maar hierbij stel je een bepaalde tijd in waarop je dSLR een foto moet maken. In combinatie met de functie "aantal beelden" kan je hiermee bijvoorbeeld een timelapse maken, die bestaat uit losse beelden gemaakt met een regelmatige interval.

- Long exposure timer
Met deze functie kan aan de hand van de ingestelde BULB-functie in je camera een bepaalde tijdsduur worden ingesteld dat de sluiter open moet staan. Dit is natuurlijk weer te combineren met de interval timer en het ingestelde aantal beelden.

- Exposure count set
Het kopje zegt het al, in deze functie voer je het aantal beelden (=frames) in die moeten worden gemaakt bij het ingestelde interval.

Verder zit er nog een mogelijkheid op om het LCD schermpje tijdelijk te verlichten. Dat is altijd handig als je in het (schemer)donker ergens staat te fotograferen. Tevens zit er naast de aan- en uitknop ook nog een handmatige BULB stand op, waarmee je op eigen gevoel de sluiter kunt openen voor een bepaalde tijd en laten sluiten.

Schema Nikos
Een overzicht van de Nikos: functies, knoppen en kabels

2.2 Welke materialen zijn er gebruikt?
De remote is grotendeels van stevig zwart plastic gemaakt, zo ook de bedieningsknoppen. Bij de bedieningsknopjes is gekozen om de ondergrond in plaats van plastic met een geborsteld zwart aluminium plaatje te voorzien. Dit laat de remote qua design er luxe uitzien.

2.3 Overige (nuttige) informatie
Op moment van aanschaf heb ik de afstandbediening gekocht voor ongeveer 55 euro exclusief verzending. In de Pricewatch staan inmiddels geen shops meer, maar hij is nog zeker te koop, eventueel via de site van Phottix.

Verder is het wellicht interessant voor potentiële kopers en andere geïnteresseerden welke kabel je moet hebben voor een bepaald type dSLR en/of merk (schrik niet, want het is een behoorlijke lijst :9).
  • C6:
    - Sony A100/A200/A300/A350/A700/A900
    - Minolta Dynax 7D/5D/9/7/5/4/3/807si/800si/700si/600si/505si

3. Mijn ervaringen met de Phottix Nikos

3.1 Instellingen
De functies, ofwel instellingen, zijn al eerder beschreven onder het kopje "Wat kan deze afstandbediening?". Echter kan ik hier wat meer vertellen over mijn eigen ervaringen met de remote.

Er is absoluut geen twijfel over mogelijk dat er te weinig functies op zitten voor een beginnende en/of gevorderde fotograaf, omdat de verschillende functies en combinaties van meerdere functies in veel situaties goed toepasbaar zijn. Soms heb ik zelf nog wel eens het idee dat je er te veel mee kunt. Zelf gebruik ik de afstandbediening slechts af en toe, bijvoorbeeld voor nachtelijke bliksemfotografie of het maken van een timelapse. Onweer is er niet zo vaak en wegens het sparen van de sluiter, maak ik ook niet veel timelapses. Ik heb gemerkt dat als je het ding even snel wilt instellen met gebruik van combinatie van functies, ik toch elke keer weer even moet graven van "hoe was het ook al weer?". Uiteindelijk wijst het zich snel weer uit en is het een plezier om er mee te werken. In principe is het makkelijk, zolang je simpelweg de combinaties van functies voor een bepaald doel onthoudt/opschrijft.

Naast de functies die je kan instellen, heeft het apparaat ook een SET knop, een viertal pijltjes knoppen, een "normale" ontspanknop, een vergrendelingknop en een STOP/PLAY/PAUSE knop, naast de eerder genoemde lichtknop en aan/uit/BULB schakelaar.

SET en pijltjesknoppen
Een eigen foto van de de SET en pijltjesknoppen, overigens is het geborstelde aluminium nu ook goed te zien

Als je een functie wilt instellen (of meerdere, maar het gaat dan per functie) zet je uiteraard eerst de remote aan en tevens plug je deze in je dSLR. Vervolgens druk je met de pijltjestoetsen (naar links of rechts) om op de juiste functie te gaan staan, welke je wilt instellen. Na het indrukken van de knop SET heb je enkele seconden de mogelijkheid om het aantal uren/minuten/seconden en/of aantal beelden in te stellen. Het instellen kan uiteraard worden gedaan door met de pijltjes te werken. Alles ingesteld? Prima, zorg dat je dSLR aan staat en druk op PLAY. Et voila!

Een klein minpuntje vind ik persoonlijk dat in het donker de toetsen niet worden verlicht. Het LCD schermpje geeft hiervoor te weinig licht af helaas. Overigens kan je het natuurlijk of gewoon op gevoel doen, bij de display van je dSLR houden of gebruik maken van een betere (eigen) lichtbron in de omgeving.

Apparaat met licht aan
Een eigen foto van de afstandsbediening met het licht aan, tevens is te zien dat de toetsen onverlicht zijn

Verder kan nog worden genoemd dat je de pijltjesknoppen bij het instellen van een functie constant opnieuw moet indrukken om bijvoorbeeld het aantal frames te verhogen. Het is niet zo dat wanneer je vinger langer de toets indrukt, de nummers vanzelf op lopen. Dit kan voor een beetje irritatie zorgen wanneer je meerdere functies "even" wilt instellen.

3.2 Materiaalgebruik en overig
De aansluitingen van de remote zijn prima in orde, net als de kabel voor je specifieke cameramodel. De kabel is soepel, maar toch stevig en maakt te allen tijden goed contact met camera en remote. Ik heb nog nooit ervaren dat hij opeens tussendoor eruit viel of slecht contact maakte. Verder is het apparaat spatwaterdicht, althans bij is de remote al meerdere keren natgeregend en op dat moment en daarna werkt het net alsof er niets aan de hand is.

De vormgeving is op zich goed. De remote ziet er goed uit en ligt redelijk in de hand. Het instellen doe ik meestal met twee handen en even op PLAY of BULB drukken, lukt prima met één hand. Echter hangt hij meestal gewoon aan de kabel, wanneer ik hem niet gebruik of op het moment dat ik alles heb ingesteld. De knoppen voelen stabiel aan. Wanneer je ze wilt gebruiken moet je ze goed indrukken, totdat ze een klikgeluidje geven.

Verder geldt dat het apparaat werkt op een simpele knoopcel-batterij van het type CR2032 (3V). In al die tijd dat ik hem nu in mijn bezit heb (van 10-06-2010 tot nu: 07-10-2011, ongeveer 16 maand) heb ik de batterij nog niet hoeven te vervangen. Het apparaatje werkt nog prima en geeft geen indicatie dat de batterij halfleeg is of moet worden vervangen. Het gaat blijkbaar wel een tijdje mee.

4.Conclusie productreview
Ik ben zeer tevreden over deze remote. Eigenlijk is het zelfs zo dat ik niet wil upgraden naar een Canon dSLR in een hoger segment, omdat ik naast andere accessoires onder andere deze afstandbediening niet kan meenemen.

In de review is denk ik wel gebleken dat het niet zomaar een uit de lucht gegrepen remote is met een paar leuke functies. Ik heb niets direct ter vergelijking, bijvoorbeeld de originele Canon remotes (RS-60E en TC-80N3), maar ik kan deze iedereen aanraden. Dit vooral vanwege het feit dat deze dezelfde en meer functies heeft dan de TC-80N3, goedkoper is en vrijwel voor alle merken dSLR's in alle klassen.

Nog wat informatie:
- Phottix site;
- Filmpje Youtube 1;
- Filmpje Youtube 2;
- Review 1;
- Review 2.

Eindnoot

Heb jij ook een Phottix TC-501?