WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)

€ 129,90
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 4.0 x4 - Bekijk alle specificaties

WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) Review

freakinlaserTestpanel 3 maart 2021, 1.858 views Testpanel

WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)

De WD Black 850 is een betaalbare PCIe 4.0 SSD die in benchmarks blaast en er ook nog eens stoer uitziet. Helaas weten de games van nu de performance nog niet effectief aan te spreken, maar de potentie is er.

Pluspunten

• Bragging rights van snelste NVME SSD
  • Ziet er mooi uit
  • 5y warranty
  • Betaalbaar

Minpunten

• Real-world game performance vooralsnog geen merkbaar verschil
  • In games vooralsnog de meerprijs boven SATA niet waard

Ik weet het nog goed, ik was aan de telefoon met een van m'n beste vrienden en zei: "ik heb zin om iets totaal onnodigs voor mijn PC kopen, iets waar ik het verschil waarschijnlijk helemaal niet van merk".
Zijn antwoord:
"Waarom koop je dan geen PCIe 4.0 SSD?"

Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan.

Snelheid is nooit mijn primaire selectiecriterium geweest voor het uitzoeken van een SSD. Ook betrouwbaarheid is maar van beperkt belang voor mijn gebruik; belangrijke data gaat linea recta richting ZFS NAS, dus mijn criterium is altijd geweest: zo veel mogelijk lokale, snelle opslag voor zo min mogelijk geld.

Fast-forward 4 maanden, en ik krijg een mailtje van Tweakers dat ik geselecteerd ben om de nieuwe WD Black 850 te testen. Een uitgelezen mogelijkheid dus om te testen of op dit moment een PCIe 4.0 SSD meer dan zuiver theoretische voordelen biedt voor mijn gebruiksprofiel.

Algemene beoordeling

Unboxing
Tja, wat zullen we ervan zeggen - een tweetal foto's dan maar!

Voor de rest is hier niet zo veel van te zeggen. Een mooie zwarte M.2 SSD in een plastic blister in een kartonnen doosje, daar kan niet zo veel mis mee gaan.
Installatie
De installatie is zoals je mag verwachten van een M.2 SSD.
Omdat ik de versie zonder heatsink heb, heb ik hem maar in het M.2 slot met heatsink op mijn moederbord geplaatst. En maar weer foto's:

Inbouwen, knusjes tussen CPU en GPU

En heatsink erop. Klaar is freakinlaser!

Prestaties

Synthetische benchmark
De eerste poging om met AS-SSD al mijn schijven te benchmarken resulteerde in dramatisch lage 4K write scores.
De winnende tip: antivirus uitschakelen, dat leek er al meer op.
Daarnaast heb ik voor het testen op alle schijven handmatig een TRIM gestart en firmware updates uitgevoerd voor zover beschikbaar.

Benchmark

0,144 ms
0,033 ms

0,024 ms
0,018 ms

AS SSD weet in ieder geval feilloos te vertellen welke schijf in mijn systeem het snelst is. (Spoiler alert: het is de WD Black 850)
Real-world game performance
Western Digital heeft deze SSD als "gaming drive" in de markt gezet. De vraag is dan ook: is het verschil anno 2021 merkbaar tussen de snelste PCIe 4.0 SSD op de markt en een budget huis, tuin en keuken SSD?
Ik heb natuurlijk niet de beschikking over een testlab a la Tweakers en heb ook geen volledige clean install gedaan, dus de onderstaande resultaten zijn indicatief.
Ik heb de tests als volgt uitgevoerd:
  • Een zo goed mogelijk gedefinieerde load actie uitvoeren
  • Via XBox Game Bar het scherm opnemen tijdens deze load (niet zelf met een stopwatch gaan prutsen)
  • De game verplaatsen naar een andere schijf, en de test herhalen
Captures werden opgeslagen op de Intel 660p schijf (tevens systeemschijf), dus die was mogelijk ietsje in het nadeel tijdens deze test.

Ik heb de volgende games getest:
  • Battlefield V - restart van de war stories missie "Under No Flag" - getimed van loading symbool tijdens cutscene tot "skip"
  • Cyberpunk 2077 - laden van "pointofnoreturn" savegame
En dan nu... de resultaten!

Game

Cyberpunk 2077, "PointOfNoReturn"

14 sec

11 sec

10 sec

Battlefield V, "Under No Flag"

80 sec

72 sec

76 sec

De verschillen in Battlefield V zijn toe te schrijven aan spreiding tussen metingen. Herhaling van dezelfde test (dus meerdere malen deze test op dezelfde schijf uitvoeren) gaf een spreiding tussen metingen van meerdere seconden, dus een feitelijk verschil tussen de schijven was er hoogstwaarschijnlijk niet.

Bij Cyberpunk 2077 waren de NVME schijven daadwerkelijk meetbaar sneller dan de Sandisk TLC SATA SSD! Het verschil tussen de Intel 660p en de WD Black 850 was dan wel weer verwaarloosbaar klein en mogelijk zelfs binnen de meetruis.

Gezien de geringe verschillen heb ik de "gaming mode" maar achterwege gelaten tijdens de tests.

De conclusie over real-life game performance is dat op dit moment games geen baat hebben bij een PCIe 4.0 SSD. Dit zal mogelijk veranderen zodra bijvoorbeeld de Direct Storage API van Microsoft beschikbaar komt op PC's en games hier daadwerkelijk gebruik van gaan maken.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Tja, wat kan ik hiervan zeggen... in de dagen dat ik deze schijf in mijn bezit heb, heb ik er geen problemen mee ervaren. So far so good, dus. Aangezien WD 5 jaar garantie geeft ga ik ervan uit dat dit wel snor zit, ik verwacht in ieder geval niet dat ik bij mijn huis, tuin en keukengebruik ooit tegen problemen gerelateerd aan TBW ga aanlopen.

Compatibiliteit

Ook hiervan kan ik weinig zeggen. Ik prikte hem in een M.2 slot op mijn moederbord en hij werkte meteen. Ik ben overigens nog geen M.2 SSD tegengekomen waar niet hetzelfde van kan worden gezegd.

Ondersteuning door fabrikant

Met het WD Dashboard kun je eenvoudig een TRIM starten, de game mode activeren, en de firmware updaten. Qua software is de support prima in orde.
Ik heb eerder met WD RMA te maken gehad (mijn zelfbouw NAS bevat een aantal WD RE schijven) dus ik weet uit ervaring dat de tech support van WD over het algemeen ook prima in orde is.

De prijs per GB van deze SSD is ongeveer het dubbele van mijn Intel 660p, op dit moment.
Is deze schijf het geld waard? Dat ligt eraan.
Op dit moment is het verschil in de workload waar WD de schijf voor positioneert - gaming - eigenlijk niet te merken. Dat betekent dat je betaalt voor bragging rights, toekomstbestendigheid, of performance in zeer specifieke (niet-gaming) workloads.

Ik heb in deze review maar twee games gemeten, maar online zijn er genoeg vergelijkingen te vinden waaruit blijkt dat het voordeel van een SSD die veel sneller is dan de SATA-3 modellen op de markt, in games eigenlijk nog nauwelijks te merken is. Ik was dan ook verrast dat er in Cyberpunk 2077 daadwerkelijk een meetbaar verschil in laadtijd was, alhoewel ook bij dat spel geldt dat meer dan een budget NVME eigenlijk niks oplevert.

Voor wie is deze schijf dan? Dat is een goede vraag.
  • Als je voor bepaalde workloads (veel IOPS of snelle sequential read/write) een hele snelle PCIe4.0 SSD zoekt, dan is de WD Black 850 (vermoedelijk) voor jou.
  • Als je graag de "bragging rights" van een hele snelle PCIe4.0 SSD claimt, ook dan is dit je schijf.
  • Als je die kostbare seconden laadtijd wilt afschaven van je drukke leven om je gewoon te kunnen focussen op je core business (gamen), dan... helaas, is zo in het eerste kwartaal van 2021 er nog niet zo veel reden te vinden om meer geld uit te geven dan aan een budget SATA SSD.
  • Daarentegen: als je graag voorbereid wilt zijn op het moment dat games de theoretische performance van dit soort schijven daadwerkelijk effectief kunnen gebruiken, ook dan is dit je schijf.
Zodra er daadwerkelijk Direct Storage gebruikt wordt in games, zal ik nog eens een vergelijkende test doen en deze review aanvullen.

N.B.: Dit was mijn allereerste productreview op Tweakers. Opbouwende kritiek danwel scheldkannonades welkom!

Heb jij ook een WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)?

Ik heb deze drive én de 660p ook en onderstreep je conclusie: je merkt eigenlijk geen verschil in dagelijks gebruik en in gamen ook niet.

De enige keer dat ik de 660p echt heb zien klooien was toen ik er in 1 keer 500GB aan data naar probeerde te kopiëren. Ja, dan kakt ie op een gegeven moment in. Dat zal de SN850 niet zo doen nee.

Al met al is dit ding, precies zoals je zegt, veel te duur voor alleen gaming. Waarschijnlijk heb je er meer aan als je veel met videomateriaal werkt.
Inderdaad! Misschien gaat dat dus nog wel veranderen als Direct Storage gebruikt gaat worden, maar vooralsnog ben ik vooral heel erg blij met de prijs/kwaliteit verhouding van de Intel 660p, maar desalniettemin ook blij dat ik nu de snelste SSD van het moment in m'n systeem heb die ik als dank voor deze review mocht houden :)

Roel
0Anoniem: 310408
15 maart 2021 14:34
Laatste moederbord updates gebruikt? Maakt een hoop uit.