Beyerdynamic DT 1990 Pro (250 Ohm) (Zwart)

€ 468,-
Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Beyerdynamic DT 1990 Pro (250 Ohm) (Zwart) Review

vT44s 1 maart 2021, 343 views Product gekocht

Beyerdynamic DT 1990 Pro (250 Ohm) (Zwart)

Ik ben inmiddels sinds Black Friday 2020 trotse eigenaar van deze BeyerDynamic DT 1990 Pro hoofdtelefoon. Destijds heb ik deze bij Bax-Shop.nl met 7,5% korting kunnen kopen en ik ben tot op de dag van vandaag van mening dat het een uitstekende aankoop is geweest!

Pluspunten

• 2 soorten earpads
  • 2 soorten kabels
  • geluidskwaliteit met veel detail
  • extreem goede bouwkwaliteit
  • stijlvol design
  • mooie opbergdoos meegeleverd
  • wordt alleen maar beter en beter met een goede AMP en DAC

Minpunten

• in sommige gevallen iets te veel treble
  • weinig assortiment wanneer bij kopen vervangende kabel
  • zonder goede AMP te veel treble en te weinig detail
  • redelijk prijzig

Verpakking:
In de verpakking waren 2 mini-XLR naar 3,5mm Jack kabels (een gekrulde korte kabel en een rechte lange kabel), 2 soorten fluwelen earpads (de gebalanceerde en analytische varianten), 2 3,5mm naar 6,35mm Jack adapters, een stevige en stijlvolle opbergdoos en natuurlijk de hoofdtelefoon zelf aanwezig. Dit alles maakt deze aankoop tot een mooi en compleet pakket.

Geluidskwaliteit:
Betreft geluidskwaliteit is, mits je de hoofdtelefoon combineert met een mooie AMP en DAC, alles dik in orde. Er is als gevolg van de extra treble veel detail aanwezig en kan na verloop van tijd het type geluid van de DT 1990 Pro steeds meer waarderen. Ik ben van mening dat deze koptelefoon op het gebied van geluidskwaliteit een duidelijke meerwaarde heeft ten opzichte van een DT 770 Pro 80 Ohms of DT 990 Pro. Het deed mij in eerste instantie denken aan een verbeterde en zelfverzekerdere variant op de DT 880 Premium Edition.

Toch moet ik ook bekennen dat het met de DT 1990 Pro niet alleen maar koek en ei is. De eerste paar dagen met de DT 1990 Pro waren echt even wennen. Met name de treble was te heftig en de manier waarop de DT 1990 Pro de lage tonen liet horen voelde wat onrealistisch. Dit geluid heb ik naar verloop van tijd steeds meer leren waarderen met als resultaat dat ik misschien wel een lichte verslaving aan het geluid heb opgebouwd.
Ook is het minder dat de DT 1990 Pro echt een goede AMP en DAC nodig heeft om het beste geluid te krijgen, het geluid is, met name op het gebied van hoge + lage tonen en detail, nogal teleurstellend met een slechte of zelfs geen AMP. Door de Tesla drivers is het wel mogelijk om met een smartphone of laptop voldoende volume te krijgen, maar valt het geluid dan wel enorm tegen.

Aanraders en alternatieven:
Met een prijskaartje van plusminus €450 is de DT 1990 Pro niet bepaald een budget hoofdtelefoon, ook helpt het feit dat je een goede AMP en DAC nodig hebt voor echt goede geluidskwaliteit niet bepaald mee. Een DT 880 Premium Edition (600 Ohms) is een uitstekend en tevens flink goedkoper alternatief voor deze koptelefoon. Het geluid is weliswaar minder, maar voor plusminus €200 10/10 het geld waard. Betreft een goed betaalbare DAC en AMP valt de Fiio K5 Pro aan te raden. Voor slechts €180 krijg je indrukwekkende specificaties en, wanneer je deze combineert met een DT 1990 Pro of DT 880 Premium Edition, schitterend geluid.

Conclussie:
Het kopen van een DT 1990 Pro was zeker een goede keuze. Ik heb bijna geen argument om de hoofdtelefoon niet te kopen en zou iedereen die op zoek is naar de ultieme hoofdtelefoon onder €1000 direct naar de DT 1990 Pro verwijzen.

Heb jij ook een Beyerdynamic DT 1990 Pro (250 Ohm) (Zwart)?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.