Netgear WNHDE111 5Ghz Wireless Access Point Review

roland83 26 oktober 2011, laatste update op 4 december 2011, 22.931 views

Netgear WNHDE111 5Ghz Wireless Access Point

Pluspunten

• voldoende bereik
  • goede snelheid over het draadloze netwerk
  • uitstekende webinterface met veel mogelijkheden
  • met 5 GHz geen last van netwerken van de buren
  • compleet geleverd
  • makkelijke installatie, software werkt out-of-the-box
  • bridge-functie werkt uitstekend
  • goedkoop

Minpunten

• geen gigabit ethernet, dus geen volle snelheid naar het vaste LAN
  • twee ethernetpoorten, maar geen switch
  • geen 2.4 GHz wifi-adapter
  • zonder cd geen installatie
  • verouderd: laatste firmware is van 2008

Beheerbaarheid Score: 5
Inleiding: waarom?

Bij iBood was dit access point verkrijgbaar als set van twee, voor maar 29,95 euro. Dat kon ik niet laten liggen, aangezien ik al langer een 802.11n-netwerk in huis wilde hebben. Ik had alleen geen zin om er veel geld aan te besteden, want zo vaak gebruik ik het niet. Dit is zo'n ongelooflijk koopje, dat ik de set heb gekocht.

Doel en belangrijkste specificaties

De WNHDE111 wordt niet voor niets als set geleverd. Het apparaat heeft twee functies. Als eerste kan het als eenvoudig access point dienen. Dan heb je alleen een router nodig in huis. Verder kan hij ook als bridge dienen voor een ander exemplaar. Deze is dan enkel een draadloos doorgeefluik naar het andere exemplaar, die als access point ingesteld moet staan.

Deze laatste modus is waar dit apparaat eigenlijk voor bedoeld is. Je kunt bijvoorbeeld een exemplaar aan de router aansluiten, en het andere exemplaar aan de mediaspeler of console hangen. Deze apparaten kunnen dan draadloos communiceren met de rest van het netwerk. En als je dan ook nog computers met een 5 GHz wireless adapter hebt, dan kunnen die een graantje meepikken.

Dit zijn de specificaties:
  • 5 GHz 802.11a/n wifi-adapter met 6 antennes
  • Twee 100Mbps ethernetpoorten
  • Beveiliging: WPA-PSK, WPA2-PSK, WEP 64-bit, WEP 128-bit
Er zijn dus twee opvallende dingen die dit ding niet heeft: een wifi-adapter op de "standaard" 2.4 GHz band, en een gigabit ethernetaansluiting.

Uit de doos en installatie

Het apparaat wordt geleverd in een vrij eenvoudige doos, met een voorgevormd stuk karton waar alles in past. In de doos zitten de volgende dingen:
  • het apparaat zelf
  • stroomkabel (de voeding zit in de stekker, van redelijk klein formaat)
  • een plastic beugel om het access point rechtop te kunnen zetten
  • een ethernetkabel
  • handleiding en garantiebonnetjes
  • installatie-cd
Dat is precies wat je verwacht, niet meer en niet minder. Het is handig dat er een ethernetkabel is meegeleverd.

Op de cd staat een handig installatieprogrammaatje. Als je het access point aan zet, en met de ethernetkabel aansluit op een laptop, dan kan het installatieprogramma het apparaat vinden. Met een paar klikken kun je de belangrijkste instellingen als het IP-adres en netmasker, de wifi-beveiliging en SSID veranderen. Wil je meer dingen instellen, dan is er uiteraard een uitgebreide en zeer overzichtelijke webinterface, met aan de rechterkant uitleg over alle functies. Bijvoorbeeld de instellingen van de netwerkbeveiliging:

klik:
WNHDE111 wireless instellen

Mijn thuisnetwerk is niet heel ingewikkeld, maar het kostte me wel meer moeite dan ik dacht om alles netjes met elkaar te laten communiceren. De onderstaande afbeelding is een schema van het thuisnetwerk. Alle paarse lijnen zijn kabelverbindingen, apparaten in een gekleurd vlak zijn via de bijbehorende wifi-adapter verbonden.

klik:
Thuisnetwerk 8-8-2011

Op de WNHDE111 zitten twee ethernetpoorten. Dat is handig als je bijvoorbeeld twee 4-poort switches hebt en 8 pc's (bekabeld) wilt aansluiten. De twee poorten zijn echter zelf geen switch. Bijvoorbeeld: ik sluit op de ene poort een Xbox 360 aan, en op de ander een NAS. Deze twee apparaten kunnen wel via het draadloze netwerk met andere draadloze apparaten communiceren, maar niet direct met elkaar. Waarom niet, dat had toch best een goede feature kunnen zijn?

Prestaties en snelheid

Als alles eenmaal werkt, dan werkt het soepel en snel genoeg. Het belangrijke nadeel is het ontbreken van een gigabit ethernetaansluiting. Hierdoor halen laptops die onderling draadloos communiceren wel de 300 Mbps, maar blijft de communicatie tussen een laptop en een pc op 100 Mbps steken. Denk ook aan het streamen van HD-video. Als je bijvoorbeeld een hd-videospeler aan de Netgear hangt, dan kunnen deze twee niet sneller dan 100 Mbps met elkaar communiceren. Tot zover dus de 300 Mbit/s van het draadloze netwerk... Dus Netgear: je had een gigabit ethernetaansluiting moeten maken! Als je dit even buiten beschouwing laat, werkt alles wel gewoon. Die 100 Mbps wordt ook echt gehaald, en laptops onderling op dit netwerk kunnen meer halen (maar geen 300 Mbps). Ik heb helaas niet genoeg laptops in huis om een stresstest te kunnen doen. Voor videostreamen is 100 Mbps overigens gewoon genoeg.

26-10-2011: Ik heb gemerkt dat maar bar weinig netwerkadapters zijn die een gigabit ethernetaansluiting hebben en betaalbaar zijn. Dit nadeel blijft wel staan, maar is niet zo'n enorm nadeel meer.

Het bereik is verder redelijk te noemen. Ik woon in een jaren 30 rijtjeshuis zonder beton, en door het hele huis is er voldoende dekking. Gemeten met mijn Thinkpad X201 tablet is het bereik in dezelfde kamer uiteraard 5 van de 5 streepjes, in de rest van het huis is het 4 tot 5 streepjes. Dat is dus voldoende, maar niet sterk genoeg om buiten in de tuin ook voldoende bereik te hebben. Je kunt in de webinterface de signaalsterkte instellen (low, medium of high). Je merkt niet heel veel verschil tussen deze settings. Binnenshuis (mits geen beton in huis) is altijd wel voldoende bereik, ook op low. Dit bereik is niet zo enorm als je gewend bent, maar dat komt puur door het feit dat het 5 GHz is. Een 2.4 GHz antenne komt veel verder met hetzelfde zendvermogen, omdat signaal met die frequentie makkelijker door muren heen gaat.

Onderstaande afbeelding geeft aan dat het bereik volgens het apparaat zelf maar 54% is. Klik op het plaatje hieronder:

WNHDE111 wireless status

Ik merk overigens dat de antenne van de Thinkpad X201 bovengemiddeld goed is. Ik heb met deze laptop vaak meer bereik dan anderen die een niet-Lenovolaptop (HP, Dell, Acer) hebben. En met bereik bedoel ik dat ik meer netwerken kan vinden in de omgeving (tot 30-40 meter is alles zichtbaar), en ook beter bereik heb op een netwerk wat slecht bereikbaar is. Als een ander 2 streepjes heeft, heb ik er 3, dat idee.

De bridgefunctie werkt naar behoren. Ik heb met de laptop het andere exemplaar zo ingesteld dat deze bridge moet zijn, met de juiste instellingen voor het (beveiligde) netwerk op het andere exemplaar. De laptop hangt dan met de kabel aan de bridge, die de internetverbinding keurig doorstuurt naar de laptop. De laptop merkt alleen niet dat er een bridge tussen hangt. Als je de bridge dus wilt instellen, heb je de cd nodig.

5 GHz vs 2.4 GHz

Ik heb inmiddels een aantal gasten in huis gehad met een laptop, met diverse netwerkadapters. De volgende wireless-adapters ondersteunen de 5 GHz band wel:
  • Intel wifilink 3945 AGN
  • Broadcom BCM43xx 1.0 (MacBook Pro)
  • Intel Ultimate-N 6300 AGN
De volgende wireless-adapters ondersteunen wel 300n, maar hebben de 5 GHz-band niet:
  • Intel wifilink 5100 AGN
  • Atheros AR5007 802.11b/g
  • Atheros AR5B93
Lang niet alle adapters ondersteunen de 5 Ghz-band. Deze kunnen dus niets met de Netgear WNHDE 111. Het valt op dat veel businesslaptops de 5 GHz-band wel ondersteunen. Je moet dus voor je dit apparaat aanschaft goed opletten of jouw laptop de 5 GHz-band wel ondersteunt.

Als je het kunt gebruiken, is er wel een enorm voordeel t.o.v. de 2.4 GHz band. De laptop kan vanaf thuis ongeveer 20 wifi-netwerken zien. Niets is irritanter dan ruis op de lijn met daardoor signaalverlies, alleen maar omdat de buren dezelfde frequentieband gebruiken. Met 5 GHz is dat probleem er niet, want wie heeft nou een 5 GHz adapter? Van die 20 netwerken hier toevallig niemand, en ze zullen anders zeker in de minderheid zijn. De meeste consumenten hebben gewoon het standaard wifi-modem van de provider, en de provider gaat de klanten niet lastigvallen met 5 GHz. En aangezien steeds meer providers een modem leveren met wifi, komen er steeds meer netwerken bij. En die gaan elkaar lekker in de weg zitten, zeker als ze op het standaardkanaal 11 blijven hangen.

Ik wil wel meer testen, maar ik heb de spullen niet. Het mooist zou zijn als ik dit kon testen in een betonnen huis met een hele lange gang. Hier kun je aan beide einden van de gang een exemplaar ophangen, en dan testen hoe goed de verbinding is. Daar is dit apparaat voor ontworpen. Ook wil ik het streamen van een laptop naar een PS3 op de hdtv wel testen, maar ik heb geen PS3.

Daarmee bedoel ik dat ik niet echt de doelgroep ben voor dit apparaat. Ik heb hem puur gekocht omdat het een superaanbieding was. Als 5 GHz access point werkt het in mijn huis prima. Overal is voldoende bereik en genoeg snelheid. Achteraf zitten er toch nadelen aan. Van de laptop naar de pc's haal je nooit meer dan 100 Mbps, vanwege het gebrek aan een gigabit ethernetpoort. Als ik veel data moet versjouwen van mijn laptop naar pc, dan hang ik de laptop met een ethernetkabel aan het bedrade gigabitnetwerk, dat gaat 10 keer zo snel. Ook ontbreekt de 2.4 GHz-band, dus oudere apparaten die wel 802.11n ondersteunen, maar niet op 5 Ghz, zullen dus niet werken. Aan de andere kant: als je computer 5 GHz ondersteunt, en je stelt het zo op dat je overal bereik hebt, dan heb je nooit last van netwerken van de buren.

Ik zou deze set dus alleen aanraden als je twee apparaten draadloos wilt laten communiceren met elkaar. Met andere woorden: alleen als je de bridgefunctie gebruikt, is deze set ideaal. Wil je alleen een access point, kijk dan even verder.

Updates
  • 16 maart 2011: nog iets over het bereik geschreven.
  • 8 augustus 2011: review deels herschreven, foto's toegevoegd
  • 26 oktober 2011: laatste dingen bijgevoegd
  • 4 december 2011: het apparaat is vervangen door een Cisco WAP610N. Ik heb de updates van de review naar hieronder verplaatst.

Heb jij ook een Netgear WNHDE111 5Ghz Wireless Access Point?

2,4 ghz komt veel verder, voor 5 ghz moet je eigenlijk gelijk 1 watt met aardig wat antennes hebben ofzo anders schiet het niet op.
ik heb hier ook 2 van liggen, als bridge werkt het goed.
er zit een atheros 9280 in m'n laptop.
Dat is inderdaad precies het hele issue: het is 5 GHz wat niet ver komt. Als er nou een 2.4 GHz backup in had gezeten....
Update nav mijn eerdere reactie:

Ook de service van Netgear is superslecht. Na wekenlang geklooi en op advies van netgear allerlei logs te hebben opgestuurd uiteindelijk (!) kunnen terugsturen. Maar ja, aangezien het een set was via iBood heb ik beide aparaten opgestuurd, ook omdat ze beide in Bridge modus niet werkte. Krijg ik één device terug in plaats van 2. Na weer mailen met productsupport en enkele pogingen tot afschuiven op de transporteur (terwijl ik 2 devices in één doos heb gestuurd, dus kunnen ze niet zeggen dat ze er maar één hebben ontvangen |:( ) heb ik maar de handdoek in de ring gegooid. De tijd die het mij kost om het allemaal aan de praat te krijgen en de moeizame contacten met de supportdesk is het mij niet meer waard.

Ik gebruik nu één Netgear als AP en tot op een paar meter heb ik prima signaal (wireless N). Ga ik naar de 2e verdieping dan blijft er totaal geen signaal over en schakelt de laptop terug naar m'n oude vertrouwde stabiele 54G netwerk en heb ik toch nog een redelijk signaal.

Al met al een miskoop, gelukkig door iBood niet zo'n dure. Voor mij nooit meer Netgear!
Mja, dat is wel erg vervelend inderdaad. Ik mag zo te horen blij zijn dat mijn apparaten welk gewoon werken. En ik woon in een houten huis, misschien woon jij in een betonnen huis? En heb je stiekem gewoon een retegoeie 54G-adapter staan (niet van Netgear :+).

Blijkbaar heeft Netgear echt een slecht product afgeleverd, die in teveel gevallen gewoon niet werkt. Of het moet om een paar slechte batches gaan, die bij iBood zijn beland? Ik heb zelf ook niet het idee dat dit het beste product is wat ze hebben gemaakt. Bereik is wel behoorlijk, maar niet supergeweldig.

Eigenlijk zou iemand de set een keer moeten testen waar het voor bedoeld is: eentje een AP en eentje een Bridge, en vervolgens gaan LAN-gamen met 20 laptops tegelijk. DAN zou het geheel het pas moeten begeven, misschien...

Het valt me overigens vaker op dat ze bij iBood een product aanbieden dat al heel oud is. Deze set van Netgear is al in maart 2008 uitgebracht, en wordt eind 2010 aangeboden. Een restant van een leverancier, of een slechte batch? Of allebei?
Misschien mogelijk om naar een paar huizen verder te streamen :)
Heb er achteraf spijt van dat ik die actie meegenomen heb...
Leuke review! Heb hetzelfde setje (ook via iBood) en gebruik beide apparaten als 2 bridges in samenwerking met mijn WNDR3700N router. 1 voor mijn xbox in de slaapkamer en de ander voor de popcorn hour en xbox360 bij de televisie. Scheelt weer een aantal netwerk kabels door het huis. Het connecten ging heel makkelijk door eerst de WPS knop op een WNHDE111 en vervolgens op de WNDR3700N in te drukken. Snelheid kan ik niets over vertellen, maar ik merk met de apparaten die ik er op heb aangesloten geen enkele vertragingen ten opzichte van kabel. Voor 30 euro vind ik dit een zeer goede koop!
Voor 30 euro heb je inderdaad echt een heel goede koop als je het ding precies gebruikt zoals je beschrijft. En dat is volgens mij ook precies het doel van het ding.

En als je bij jou in huis toevallig een laptop hebt, die nog geen 5 GHz band ondersteunt, vangt de WNDR3700N het wel op.
Ook ik heb dhet setje gekocht en ben uitermate tevreden.
De setup:

zyxel crapxs point wifi router ding met utp aangesloten op gbit switch
switch naar 2 pc's in huis en laptop
1 van de netgears als xs point aan de gbit switch en 1 als bridge naast mijn media center pc.
ik kan gewoon 1080p streamen zonder problemen vanaf een pc die beneden op gbit zit.
Jammer is idd dat er maar een 100mbit ethernet port op zit maar het lijkt voldoende voor hd materiaal.
Ik heb deze kit ook en ben er zeer tevreden van. Bij mij dient ie om via een brigde mijn XBMC htpc en mijn PS3 naar mijn NAS en het Internet te laten connecteren. De XBMC en de PS3 hangen via hun wired poort aan de Netgear bridge. Het Netgear AP hangt aan mijn gigabit switchje. Daar hangt daar weer een Asus wireless router aan. Ik heb dus eigenlijk twee wireless netwerken in huis nu. Eén 802.11n 5Ghz tussen de Netgears voor alle TV & streaming toestanden en één 802.11g 2.4Ghz op de Asus waar mijn laptop en mijn iPhone op hangen.

XBMC streamt alle 1080p content zonder hickups, eens ik op mijn NAS de jumbo frames had afgezet (ondervonden door veel trial en error). Daar wil het blijkbaar tussen de 100Mbit poort van de Netgear en mijn Gbit connecties van de NAS nog al eens misgaan. Gelukkig heeft die QNAP twee poorten dus staat één poort zonder jumbo's voor de XBMC en de andere met Jumbo's voor mijn PC en mijn backup NAS. Niet ideaal maar het werkt wel :).

Ook het gekozen streaming protocol is belangrijk. SMB/CIFS is namelijk heel latency gevoelig en dat introduceer je wel met een wireless verbinding. XBMC kan ook streamen over FTP en dat geeft maximale throughput.

Voor het overige werkt het ding perfect. Het is voor mij het beste alternatief voor een volwaardig bekabeld netwerk. Vermits ik mijn huis huur ga ik hier niet liggen breken om kabels te trekken.

Ik heb vooraleer ik naar deze kit ging ook lopen experimenteren met Zyxel Homepluggen maar die vond ik inferieur. Ze bleven qua doorvoer steken op 40Mbit/s terwijl de Netgears vlot 75-80 Mbit/s halen als je vanop de wired poort naar de NAS ftp't. En da's voldoende voor alle Full HD content. Ik remux namelijk mijn Blu-Rays in MKVs en dan haal je soms de maximale BR bitrate (een goed voorbeeld is The Dark Knight). De Homeplugs konden dat niet aan, de Netgears wel.

Al bij al een goed product. Voor zij die problemen hebben kan ik enkel het volgende suggereren;
- check goed of sommige apparaten jumbo frames op je netwerk willen zetten
- meet de latency tussen twee punten eens na dmv een lange ping terwijl je je laptop in één van de netwerkpoorten van de Netgear hebt zitten
- kies het juiste streaming protocol voor de HD lovers :). Ook al is FTP geen streaming protocol, ik heb bij veelvuldig testen vastgesteld dat FTP > NFS > SMB
- laat qua radio settings en netwerk settings zoveel mogelijk de keuze op "auto" staan bij beide access points. Het enige wat ik heb veranderd is dat de kit enkel op 802.11n werkt, en de 802.11a niet gebruikt.

[Reactie gewijzigd door deej1977 op 28 augustus 2010 18:13]

Ik heb 1 zo'n apparaat ook via iBood gekocht en ben er absoluut niet tevreden mee. (Zie mijn korte review). De reden is gewoon dat zelfs op 2 meter afstand de verbinding regelmatig wegvalt. Absoluut waardeloos dus als wireless AP.
Ik snap niet dat zoveel mensen zoveel problemen ondervinden met dit apparaat. Ik gebruik het ding nu, op een meter op 5 afstand. Okee, het bereik is nu 4 streepjes van de 5, dus niet subliem veel, maar het werkt wel. En het valt niet weg.
Wel ben ik wat optimistisch geweest over de 4 sterren voor prestaties. Het bereik is niet optimaal, wel voldoende. Dus 3 sterren.
Ik heb die router zelf ook gehad, We hadden hem in de meterkast staan , op de 1e verdieping hadden we al vrij slecht bereik, en in de tuin al helemaal beroerd. (is wel nieuwbouw dus vrij dikke en goed geïsoleerde muren)
Vervolgens in de woonkamer gezet aangezien een meterkast toch vrij klein is met veel buizen en ik weet niet wat allemaal.
Verbinding in de tuin iets beter, 1e/2e verdieping nog steeds niet goed.
Naar firmware gekeken/instellingen etc veel forums bezocht maar geen oplossing voor te vinden.
En dit terwijl de linksys router en zelfs ziggo's eigen routers wel met een zeer goede verbinding te vinden / connecten zijn.
Ik dacht dus aan een simpele reden, die zijn gewoon beter min of meer omdat er min 1 antenne opzit, zelf 1 linksys router aangeschaft en zeer goed bereik tot op de zolder top
Nette review, heel verhelderend en duidelijk, zeker 4 sterren waard :)