Sony WH-1000XM4 (Zilver)

€ 245,-
Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM4 (Zilver) Review

Tranquility 27 februari 2021, laatste update op 27 februari 2021, 421 views Product gekocht

Sony WH-1000XM4 (Zilver)

Geluid is mooi in balans, al had hij van mij iets helderder in het hoog gemogen. De hoofdtelefoon is beslist niet bassheavy zoals ik in veel reviews lees. De ANC werkt goed en houdt echt een hoop herrie tegen. De Bluetooth multipoint functie werkt geweldig net als de batterijduur.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Ziet er chique uit in het grijs
  • Multipoint Bluetooth verbinding!
  • Uitstekende ANC

Minpunten

• Te veel plastic wat niet echt duurzaam aanvoelt
  • Linker oorschelp kraakt/tikt bij bewegen hoofd

Ik heb deze hoofdtelefoon twee weken geleden in de zilveren (al spreek ik liever van grijze) uitvoering gekocht voor gebruik in een datacenter waar een constante ventilatorruis hoorbaar is. De Noice Cancelling werkt goed en houdt echt een hoop herrie tegen, meer dan met de officiële gehoorbescherming (foam pluggen). Het geluid is mooi in balans al had hij van mij iets helderder in het hoog gemogen. Het gelijktijdige gebruik met zowel mijn iPhone als laptop is door de Bluetooth multipoint functie echt geweldig. Ik heb er nog niet mee gebeld (Teams) dus over de spraakkwaliteit kan ik nog niets zeggen. De batterijduur is ronduit geweldig te noemen.

In diverse reacties/reviews lees ik dat de hoofdtelefoon "bassheavy" zou zijn maar daar kan ik mij absoluut niet in vinden. Nu ben ik juist een liefhebber van een diepe strakke bas, maar bij de XM4 is deze absoluut niet buitenproportioneel aanwezig, integendeel, ik vind hem juist vrij ingetogen in het laag. Ik heb met de equalizer functie van de Sony app zelfs nog iets laag toegevoegd. Ik zet mijn FLAC-bestanden altijd om in 320kbps AAC muziekbestanden dus aan de kwaliteit van de audiobestanden ligt het niet. Ik luister voornamelijk naar Jazz, Fusion, Lounge, Ambient en elektronische gebaseerde muziek vanaf mijn iPhone 12.

Helaas is na deze twee weken gebruik de linker oorschelp gaan kraken/tikken als ik lichtjes mijn hoofd naar links beweeg. Ook kan ik dit geluid reproduceren door de linker oorschelp lichtjes heen- en weer te bewegen. Dit is een mechanisch probleem omdat het ook optreedt als de hoofdtelefoon uit staat. Vermoedelijk wordt dit veroorzaakt bij de scharnier van de hoofdband. Na onderzoek blijkt dit een bekend probleem te zijn bij de XM3 en is het bij de XM4 blijkbaar nog steeds niet opgelost. Erg jammer van deze verder mooie hoofdtelefoon want hij zit vooral ook erg lekker, ook na uren gebruik heb ik geen last van mijn oren.

Ik ga hem dus terugsturen. Omdat dit "kraakprobleem" al langer bestaat en naar mijn mening een ontwerpfout is gezien de vele klachten van de XM3 én nu ook bij de XM4 heb ik geen vertrouwen in een vervangend exemplaar. Want hoe lang duurt het voordat het bij een vervangend exemplaar ook gaat kraken? Misschien ga ik toch voor een Bose 700 maar wil ik die eens goed gaan beluisteren. De Apple Airpods Max schijnen ook erg goed te zijn maar die vind ik met €600,- gewoon veel te duur.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM4 (Zilver)?

Vraag & Aanbod

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.