Nest Learning Thermostat V3 (Zilver)

€ 193,06
Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Nest Learning Thermostat V3 (Zilver) Review

sied76 27 februari 2021, laatste update op 27 februari 2021, 829 views Product gekocht

Nest Learning Thermostat V3 (Zilver)

Goede thermostaat welke perfect het doel dient.

Pluspunten

• oogt luxe
  • simpele bediening, zelfs mijn moeder begrijpt het
  • installatie met de nodige hulpmiddelen en voorbereiding simpel

Minpunten

• installatie kost tijd en voorwerk

Mijn moeder van 67 zocht voor haar AirBnB een thermostaat die op afstand te bedienen was. Locatie bepaling door middel van smartphone is voor het doel van de thermostaat niet interessant. De selectie beperkte zich al snel tot de Tado en Nest, waarbij de Nest de persoonlijke voorkeur had. Dit vanwege de bewegingsdetectie die de Nest heeft. De gasten laten regelmatig de thermostaat (veel te) hoog staan bij afwezigheid. Zo komt het regelmatig voor dat de thermostaat op 24 staat terwijl er niemand thuis is. Hier valt veel gas op te besparen.

Woning en ketel
Het betreft een eengezinswoning(hoekhuis) met radiatoren. De ketel (geïnstalleerd in 2003) betreft een Nefit EcomLine Excellent ketel met een Moduline 15 thermostaat.

In de voorbereiding kwam ik er al snel achter dat de heatlink voorzien moet worden van een eigen stroomvoorziening. Voor het aansluitschema via opentherm moest ik op zoek naar een drie aderige stroomdraad met randaarde stekker. Het advies volgens de installatiehandleiding bij opentherm is om ook de aardedraad te gebruiken wat ik heb gedaan.

Verder heb je drie stopcontacten nodig:
1 x voor CV
1 x voor NEST Heatlink
1 x voor Easycontrol adapter

Nefit en slimme thermostaat
Al snel kwam ik tot de conclusie dat de Nest niet kon communiceren met de Nefit ketel. Nefit gebruikt namelijk haar eigen communicatie protocol. In deze situatie betreft dat IRT, bij nieuwere Nefit ketels EMS. Gelukkig is er op tweakers een forum waar ik de benodigde informatie vond om alles werkend te krijgen al was dit een behoorlijke investering. De oplossing wordt echter niet officieel ondersteunt door Nefit.
Ik had ten eerste de Bosch EasyControl Adapter (7736701654) nodig om het signaal om te zetten van IRT naar EMS. Ik betaalde daar € 42,50 voor
Vervolgens had ik de Nefit OpenTherm converter (7746901847) nodig om het signaal om te zetten van EMS naar OpenTherm. Ik betaalde daar € 58,95 voor.
Daarna kwam de Heatlink.

Volgorde is als volgt: Nefit CV-Ketel (aansluiting 3 en 4 (modulerend)) <--> IRT-protocol <--> easycontrol adapter <--> EMS protocol <--> opentherm converter <--> opentherm protocol <--> Nest Heatlink <--> Nest thermostaat

Met de adapter en converter in bezit was het aansluiten/installeren van de Nest kinderlijk eenvoudig. Inclusief alle bedrading netjes aansluiten en de kastjes ophangen kostte dit ongeveer 1,5 uur werk.

Bronnen:
Nefit opentherm converter op oude CV ketel aansluiten

Heb jij ook een Nest Learning Thermostat V3 (Zilver)?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Een vraag.
Ik overweeg een Nest V3 te kopen. Maar mijn vrouw heeft een bezwaar over de kleur van het display. Als de CV opwarmt is het scherm oranje. Is die kleur te wijzigen?
Omdat we vloerverwarming hebben, brand bij ons de CV-ketel in de winter soms de hele dag, met wat onderbrekingen. Moet ik dan altijd tegen die oranje kleur aankijken? Of licht het oranje op alleen als je langs loopt. Of zijn er andere mogelijkheden om van oranje af te komen?
Dag wenzel, ik heb er te weinig ervaring mee om je vraag te beantwoorden. Je kan je vraag beter op het forum stellen.
Volgens mij gaat het scherm uit na verloop van tijd
Oke, bedankt. Maar ik ben er al achter, gaat niet.