Corsair KATAR Pro XT Ultra-Light Gaming Mouse

€ 38,84
Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 18.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Corsair KATAR Pro XT Ultra-Light Gaming Mouse Review

pclinde 1 maart 2021, laatste update op 1 maart 2021, 917 views

Corsair KATAR Pro XT Ultra-Light Gaming Mouse

Met de Katar Pro XT gaat Corsair voor een lichtgewicht gamingmuis on a budget. Je zou zeggen dat de directe besparing op de optische sensor zou zitten. Echter levert Corsair de muis af met een high-end PixArt PMW-3391.

Pluspunten

• PixArt PMW-3391 optische sensor.
  • Omron-microschakelaars (50M/switches).
  • Volledig gesloten ontwerp met 73 gram.
  • Deftige iCUE-software.
  • Bouwkwaliteit.
  • Budget lichtgewicht gamingmuis done right.

Minpunten

• Geen lift-off-distance (LOD) instellingen in de software.
  • Geen zware grip.
  • Klauwgreep gaat niet goed samen met middelgrote handen op deze muis.

Review: Corsair Katar Pro XT

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- Software
- In de praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Corsair Katar Pro XT productpagina

Met de Katar Pro XT zet Corsair in op een lichtgewicht gamingmuis voor onder de 50 euro. Tot zover heb ik meerdere lichtgewicht gamingmuizen getest; een categorie die je moet bevallen en waar ook nog wat onderscheid in te vinden is. De lichtgewicht gamingmuizen met honingraatstructuur zijn niet meer weg te denken uit het landschap, waarin de meningen over dit specifieke ontwerp nogal uiteenlopen.

Dan zijn er lichtgewicht uitingen die voor wat grammetjes meer gaan met een gesloten ontwerp, ofwel, de muis hoe we hem kennen. De Katar Pro XT heeft een gewicht van 73 gram en is daarmee niet de lichtste gamingmuis op de markt. Wel lijkt Corsair met de Katar Pro XT een budgetdeal te willen neerzetten voor een prijs van 39,- euro. Hoe dat in de praktijk bevalt, deel ik maar al te graag met je in deze review.

Een overzicht van de specificaties:

Een volledig specificatie-overzicht kon ik niet goed vinden. Laat ik de belangrijkste specificaties met je delen. Het feit dat de muis 73 gram weegt, is ondertussen bekend. De muis is daarbij ook relatief compact met een lengte van 116 mm, een breedte van 64 mm en een hoogte van 38 mm. De Katar Pro XT is voorzien van een optische sensor tot maximaal 18.000 DPI. Welke optische sensor schuilt er dan exact in deze muis? De PixArt PMW-3391. Dit is Corsair’s eigen optische sensor in samenwerking met PixArt. In de basis is deze optische sensor gebaseerd op de welbekende PixArt PMW-3389. Naar mijn weten één van de bekendste optische sensoren van PixArt. Alhoewel er eind 2020/begin 2021 wat nieuwe high-end optische sensoren van de PixArt-loopband zijn gekomen.

Het feit dat er een optische sensor gebaseerd op de PixArt-3389 op de Katar Pro XT zit, maakt de deal voor 39,- euro aantrekkelijk. Uiteindelijk is de praktijk hetgeen wat ertoe doet, al kan ik met een gerust hart zeggen dat een fabrikant het goed bont moet maken, willen ze een gerenommeerde sensor zoals deze verkeerd toepassen. De PixArt PMW-3391 is vrijwel identiek aan de PMW-3389 met een maximale volgsnelheid (tracking) van 50 G en 400 IPS. Het unieke onderscheid met de PixArt PMW-3391 is het instellen van het DPI-niveau; dit kan met stappen van 1 DPI. Het laagste dat ik op de PixArt PMW-3389 heb gezien, zijn stappen van 50 DPI.

De muis heeft een RGB-scrollwiel, een pollingsnelheid van 1.000 Hz en een totaal van zes knoppen. Onder de muis bevinden zich PFTE-voetjes (teflon). De muis is volgens Corsair geschikt voor een klauw- én vingertopgreep en komt standaard met twee jaar garantie.

Een nette verpakking met als inhoud de Corsair Katar Pro XT, een gebruikershandleiding en garantievoorschriften.

Door met de Katar Pro XT. Deze oogt en is compact. Dit maakt goed duidelijk waarom Corsair een klauw- en vingertopgreep adviseert. Een palmgreep is praktisch onmogelijk, waar een klauwgreep mij in de praktijk te krampachtig is. Ik heb middelgrote handen en dat maakt de vingertopgreep het comfortabelst. De muis gaat uit van een gesloten ontwerp, een klein beetje RGB-verlichting op het scrollwiel en twee duimkoppen (zijknoppen) voor snelle acties.

Op de achterzijde is het Corsair-logo subtiel zichtbaar met een glossy afwerking. De linkermuisknop is voorzien van een viertal letters, “KTXT”, die verwijzen naar Katar Pro XT. Het symmetrische (ambidexter-ontwerp) ligt goed in de hand waar de grip op de zijkanten opgenomen is met de kunststof van de behuizing zelf. Deze grip levert wat extra houvast, maar valt zeker niet in de categorie ‘zware grip’. Het is geen rubber waar je vingers in wegzakken.

De zogenoemde parachutekabel valt bij mij in de smaak. Ik heb een haat/liefdeverhouding met deze lichtgewicht kabels. Bij sommige muizen heb ik ondervonden dat deze gefrommeld om de kabelmantel zit – alles om het lichtgewicht profiel te benadrukken. In mijn optiek vind ik dit afdoen aan de algehele bouwkwaliteit van een muis. De Katar Pro XT zit in exact in het midden tussen gevlochten en lichtgewicht parachute-stijl. De USB 2.0-aansluiting is relatief groot. Deze steekt gelukkig niet verder uit dan de powerkabel van de voeding en biedt daarmee ook geen belemmering met een behuizing dicht op de muur.

De duimknoppen zijn goed te onderscheiden op de tast; er zit fysiek ruimte tussen de twee knoppen die het aftasten makkelijker maakt. Het motief op de zijkanten is terug te vinden op het scrollwiel. Net achter het scrollwiel zit een DPI-knop die middels de iCUE-software van Corsair aangepast kan worden.

De PFTE-voetjes (teflon) zitten voor- en achteraan het ontwerp van de muis. Als het om bouwkwaliteit gaat komt de Katar Pro XT goed mee. Deze zit in de categorie van de onlangs geteste MSI Clutch GM41, een muis dit circa 10 euro duurder is.

De iCUE-software van Corsair brengt hardware en randapparatuur samen in één schil. Hardware van Asus is bijvoorbeeld te synchroniseren met Corsair verlichtingseffecten. Bovenin bevindt zich een menu met diverse mogelijkheden, waaronder een dashboard om specifieke functies van diverse randapparatuur samen te brengen. Het maakt het bijvoorbeeld mogelijk om snel te wisselen in DPI op de Katar Pro XT, maar kan ook gebruikt worden voor toetsenbord of headset functionaliteiten. Zie het als een totaalpagina voor snelle acties met Corsair randapparatuur. De ‘instant lightning’ voorziet in het snel kunnen schakelen in verlichtingskleur en ‘settings’ voorziet in instellingen voor apparatuur en firmware updates.

De actiepagina is een combinatie van keymapping en macro’s. Enkel de linkermuisknop op de Katar Pro XT is niet te configureren, overige knoppen zijn naar wens te re-mappen. De iCUE-software heeft verassend veel mogelijkheden als het om keymapping en macro’s gaat. Mogelijkheden zoals vertraging, aanpassingen op het niveau van milliseconden, herhalingen en een opvolgende actie maken onderdeel uit van dit pakket.

Ook in verlichtingseffecten stelt de software niet teleur. Met maar liefst een totaal van zeventien verlichtingseffecten. Deze zijn te combineren op een enkel profiel indien wenselijk. Ook behoort verlichtingssnelheid tot de opties. Nu is RGB-verlichting op de Katar Pro XT redelijk beperkt.

Het DPI-niveau is instelbaar van 100 tot maximaal 18.000 DPI. Tussen deze 100 en 18.000 kan dit met stapjes van 1 DPI, een unieke feature van de PixArt PMW-3391 optische sensor. Per DPI-niveau (profiel) is het mogelijk om een kleur toe te wijzen. Bij het wisselen laat deze kortstondig de kleur zien van het desbetreffende DPI-niveau (profiel). Daarna gaat deze weer over op het ingestelde verlichtingseffect. De iCUE-software heeft een ingebouwde ondergrond kalibratie. Door de muis te bewegen maak je een kalibratieprofiel aan voor de ondergrond. Zelf heb ik niet echt de winsten kunnen ondervinden.

Comfort
De Katar Pro XT is gemaakt voor een klauw- en vingertopgreep. De klauwgreep op deze muis is niet voor mijn middelgrote handen gemaakt, de vingertopgreep doet het voor mij. De klauwgreep is te krampachtig, hier is de muis mij te compact voor. Ik zit onder de linker- en rechtermuisknop met mijn wijs- en middelvinger – deze rusten letterlijk op de behuizing. Kortom, mijn hand is te groot en de muis is te compact voor de klauwgreep. De vingertopgreep is een mooie combinatie, want deze past mij goed. Mijn wijs- en middelvinger zitten met deze greep ter hoogte van de bovenzijde van het scrollwiel.

Met een gewicht van 73 gram is de Katar Pro XT niet de lichtste muis die ik getest heb. Doorgaans is deze wat zwaarder in de categorie lichtgewicht gamingmuizen. Als ik kritisch kijk en direct vergelijk op de muismat is het gewichtsverschil voelbaar. De onlangs geteste MSI Clutch GM41 heeft een gesloten ontwerp en is met 65 gram iets lichter. De HyperX Pulsefire Haste is met 59 gram fors lichter dan beide muizen, mede dankzij het honingraatontwerp. Weegt de beslissing tot een (zeer lichte) lichtgewicht gaming muis het zwaarste? Dan is een honingraatontwerp om en nabij de 60 gram de beste keuze. Dit komt dan gewoon het beste in de buurt van waar je naar op zoek bent.

In het rijtje van lichtgewicht gamingmuizen is de Katar Pro XT de zwaarste te noemen, met een gewicht van 73 gram. Ondanks dat valt de muis nog prima in de categorie ‘lichtgewicht’. De muis vliegt met zijn PFTE-voetjes (teflon) prima over de muismaat. De Omron-microschakelaars (switches) hebben een levensduur van 50 miljoen kliks. Persoonlijk zou wat meer grip wenselijk zijn, verder dan dat, kan ik de bouwkwaliteit en het ontwerp niet onderwaarderen. Deze gaat goed mee in het prijssegment van rond de 50,- euro. Voor een muis van 39,- euro is dit niet verkeerd.

Sensor
De Katar Pro XT is voorzien van een PixArt PMW-3391 optische sensor. Deze optische sensor is vrij identieke aan de PixArt PMW-3389 met als grootste verschil de DPI-niveau stappen. Verder laat de PixArt PMW-3391 optische sensor dezelfde indruk achter als de PixArt PMW-3389, iets wat geen straf is in de praktijk. Ook ligt het DPI-niveau respectievelijk wat hoger met 18.000 DPI op de PMW-3391 versus 16.000 DPI op de PixArt PMW-3389. Het feit dat het DPI-niveau met stappen van 1 DPI instelbaar is verhoogd technisch gezien de precisie. Uiteraard is dit sterk afhankelijk van persoonlijk gebruik. Voor mij is het onderscheid van 1 DPI versus de gebruikelijke 50 DPI klein op dit niveau. Ondanks mijn persoonlijke ervaring vind ik het wel een toffe feature van deze optische sensor.

Iets wat ik mis, zijn de lift-off distance-instellingen (LOD). Bij een optische sensor zoals de PixArt PMW-3389 is dit vrij gebruikelijk. Met de PixArt PMW-3391 zou dit niet anders moeten zijn. De MSI Clutch GM41 doet mij redelijk denken aan de Katar Pro XT, al heeft deze muis een PixArt PMW-3389 natuurlijk. Het onderscheid tussen de twee is nihil als het om sensorervaring gaat. Wel heeft de Clutch GM41 LOD-instellingen, iets wat ik in het voordeel zie bij die muis.

Valheim staat hoog op het lijstje als ik wat beschikbare (vrije tijd) heb. Afgewisseld met een paar testjes in Overwatch. Veel tijd blijft er jammer genoeg niet over voor gamen. Hier leert de praktijk dat de PixArt PMW-3391 een degelijke high-end sensor is. De Katar Pro XT liegt er niet om. Implementatie van de optische sensor is goed, vooral kijkende naar het prijssegment. Dit maakt de Katar Pro XT gewoon erg aantrekkelijk.

Bewijst de Corsair Katar Pro XT zich als lichtgewicht gaming muis on a budget? Je leest het in deze eindconclusie.

De basis van de Katar Pro XT is sterk: een PixArt PMW-3391 optische sensor. Dit is Corsair zijn eigen optische sensor in samenwerking met PixArt. In de basis is dit een geüpgraded PixArt PMW-3389 optische sensor met wat verfijningen. Deze verfijningen zitten hem in een hoger DPI-niveau van 18.000 en de instelbaarheid van het DPI-niveau met stappen van 1 DPI. Op papier en in de software oogt dit leuk, in de praktijk vind ik het onderscheid klein. Een goede muismat kan op dat moment een groter verschil maken dan 1631 DPI met de PixArt PMW-3391 versus 1650 DPI met een PixArt PMW-3389. Het is overigens totaal geen straf om de Katar Pro XT met PMW-3391 optische sensor in handen te hebben. Het is en blijft een hoogwaardige sensor, het is eerder een genot te noemen.

Ik vind de muis het fijnste in combinatie met een vingertopgreep. Ik kan de muis met zijn 73 gram goed hanteren. Met een klauwgreep is de Katar Pro XT mij te krampachtig en is het geen werkbare situatie met mijn middelgrote handen. Dit is dan ook zeker een belangrijk gegeven om rekening mee te houden bij de aanschaf van deze muis. De grip op de zijkanten bestaat uit een motief op de kunststof behuizing zelf. Het is geen zware grip. Voor de prijs wil ik niet klagen, maar is het zeker ook iets om rekening mee te houden.

De Katar Pro XT geeft geen inzage in de lift-off-distance (LOD), iets wat ik jammer vind. Dit had prima samengegaan in de iCUE-software van Corsair, waar juist een groot aantal instellingen te vinden is. De iCUE-software is wat mij betreft een volwassen ecosysteem, die volwassen oogt en gebruiksvriendelijk is. Ook als het om verlichtingseffecten gaat, is er veel te vinden in de software. Enige beperking is dat de Katar Pro XT redelijk beperkt is in zijn RGB-verlichting; enkel op het scrollwiel.

In de categorie lichtgewicht gamingmuis is de Katar Pro XT met 73 gram wat zwaarder. Er zijn lichtere alternatieven beschikbaar. Kijk ik naar de prijs en geboden specificaties, dan mag het duidelijk zijn dat Corsair een prima budgetoplossing in handen heeft voor 39,- euro. De muis heeft wat mij betreft veel overeenkomsten met de nét wet duurdere MSI Clutch GM41. Het onderscheid zit hem dat de Clutch GM41 wat lichter is, rubber afgewerkte zijkanten heeft en LOD-instellingen in de software. Wel moet ik zeggen dat de iCUE-software meer mogelijkheden biedt dan de Dragon Center-software van MSI en volwassener is. Corsair komt zijn belofte na met de Katar Pro XT; een lichtgewicht gamingmuis met prima specificaties voor een zeer schappelijke prijs.

https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Corsair-Katar-Pro-XT/low1.JPEG https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Corsair-Katar-Pro-XT/low2.JPEGhttps://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Corsair-Katar-Pro-XT/low3.JPEG https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Corsair-Katar-Pro-XT/low4.JPEG

Heb jij ook een Corsair KATAR Pro XT Ultra-Light Gaming Mouse?

Voor 39,- euro valt er weinig te klagen voor een lichtgewicht gamingmuis. Alleen jammer dat de palmgreep dan weer uitvalt, maar dat snap ik wel bij dit design. :)
Toch wat te compact. De palmgreep is een dikke no-go, dan zit je in een ander kaliber. :D
Kijk lekker zo’n no-nonsense vormgeving zonder honingraat structuur 👍🏻
Ja. Wat mij betreft een toppertje. :) PMW-3391!
Heerlijke dichte budget gamemuisje! Een klein beetje RGB.
Toppert!
Heel klein beetje. Voor de prijs: top muis met een top sensor.
Nice, nice! Weer een topmuis met goede prijs en dat samengevat in een goede review! _O_
Bedankt Jolke. :) We gaan door!
Hele nette review! 8-)
Heeft deze muis ingebouwd geheugen zodat je settings kan opslaan zoals de RGB uitzetten, de DPI instellen en daarna de software kunt verwijderen?
Bedankt! Nee, er is geen on-board geheugen aanwezig. :)
Ah jammer. Dankjewel voor de info!