AOpen QF50D Review

JayPe 26 februari 2021, 117 views Product gekocht

AOpen QF50D

Dit is een prima product, al bungelde deze kast bij aanschaf al gewoon onderaan in de budget-prijslijst. Ik heb 'm al een kleine tien jaar, en doet wat ie moet doen: Kast zijn.

Pluspunten

• Vierkant, solide, geen fratsen
  • Kwam met 400Watt AOpen PSU

Minpunten

• geen filters
  • geen cable management
  • 400Watt PSU

Kwaliteit voeding Score: 3
Zwarte ATX kast, met aan de voorkant 2 klepjes voor de cd-rom drives, klepjes voor de diskette drive en een klepje voor de front USB aansluiting en front audio jacks.
Achterzijde heeft de voeding bovenin, in het midden de i/o en een 120mm casefan en daaronder 7 uitbreidingssloten.

In de QF50 lijn heb ik destijds meerdere creme kleurige kasten gehad, dit is,. excuus, dit was een modernere variant, waarbij de kast niet meer creme keurig is, maar zwart, en het front niet meer organisch gevormd, maar strak zilver en zwart is uitgevoerd.

In de kast is de 3,5Inch cradle voor diskettedrives en harde schijven te demonteren, zodat je eventueel ook grooote videokaarten kwijt kunt. De 3,5" cradle bied plek voor maar liefst 3 devices, waarvan er 2 aan de voorzijde bereikbaar zijn. Zo had ik een diskettedrive en een kaartlezer ingebouwd, en daaronder een HDD. De rest zit gewoon vast. 5,25" bays zijn er 4 stuks, waarbij er twee achter een klepje kunnen worden verstopt. Een standaard ATX bord is maar met moeite in de kast te draaien; Er is weinig speling.

Er zijn geen mogelijkheden voor 2,5 inch HDD/SSD's, dus ik heb mijn Samsung 850 SSD gewoon los in de kast bungelen (Duct tape)

Deze kast is gebouwd vóór de uitvinding van het woord 'Cable Management'. De meeste kabels stop ik dus in de 5,25"cradle weg, en de kabel voor de front audio heb ik maar gewoon helemaal weggelaten.

De back-plate zit vast in de kast, en er zitten geen openingen in. Wel zijn er de standaard plekken voor standoff. Ik heb uiteindelijk een gat in de backplate gezaagd met de slijptol, zodat ik gemakkelijker aan de achterkant een steunplaat voor de koeler kan monteren / verwijderen en wat aan cable management kan doen. Achter de backplate is er amper ruimte; een SSD verstoppen gaat niet: Daar is de kast te smal voor. Het metalen zijpaneel voor de achterkant is niet voorzien van ventilatieopeningen of enig reliëf.

De frontplate (links zijkant vanaf de voorzijde bekeken) is niet voorzien van glas of perspex, maar is 'gewoon' een metalen plaat met ventilatie openingen. Recht boven de CPU (vanaf ongeveer Pentium IV) zit een soort ventilatierooster, met aan de binnenkant een getrapt in lengte verstelbare buis. Deze luchtgeleiding komt mooi recht boven de cpu uit, als je een stock koeler gebruikt. Ik heb er o.a. een Pentium 4, Core2Quad en een Core i7 3770s in gehad met standaard Intel koelers Werkte goed genoeg.

De behuizing heeft één case-fan, zoals benoemd, naast het I/O Shield. Standaard 3 pin in zwart. Geen idee wat voor merk, maar vanaf dag 1 draaide deze niet echt geruisloos, maar wel acceptabel voor in kantoor/bureau omgeving. De machine op de slaapkamer laten draaien is een no-go. Ook omdat harde schijven gewoon fixed zonder enige demping in de case geschroeft worden. Die standaard case-fan recent vervangen voor een Noctua NF-A12x25 PWM. Die draait veel soepeler, maar is ansich op toeren niet eens zoveel stiller.

Het is verder een standaard ATX Kast, met 7 openingen voor uitbreidingskaarten. Deze zijn van klepjes voorzien die vastklemmen. Zoek zelf dus de bijpassende schroeven op het moment je een kaart plaatst. Mijn laatste bord is een mATX, dus de onderste sleuven zijn niet eens echt nodig, of uberhaupt in gebruik.

Een Noctua NH-D15 past prima btw, maar daarvoor moet wel de plastic luchtgeleiding van het zijpaneel verwijderd worden: Deze is eigenlijk alleen voor de stock Intel koeler geschikt. CPU zat altijd perfect in het midden onder die geleider; altijd met ASUS consumenten (m)ATX bordjes gebruikt, misschien dat de CPU plaatsing gestandaardiseerd is?

De kast is ook voorzien een een speakertje, voor de fijne bleeps voor post-error-codes. Ooit zelfs (onder windows 95) een driver gebruikt waarbij het speakertje via een soundcard-emulator werd aangestuurd. Niet echt cd kwaliteit, of fm kwaliteit. of kwaliteit..

De HDD activity en de Power LED doen het na al die jaren nog prima,
de Powerswitch is met je teen te bedienen, de reset switch is een onding want heel klein.

Te vergeefs zoek je naar intake filters, en het plaatsen van meer dan die enkele case-fan kan je ook vergeten. Een radiator voor waterkoeling hoef je niet aan te schaffen: die kan je toch nergens kwijt.

4 rubberen dopjes aan de onderkant, en klaar is klara.

Echt een kast uit het pre-case-modden tijdperk: Alles is standaard voldoende of matig (installatie gemak bijvoorbeeld), maar voldoet vervolgens gewoon uitstekend, want je bouwt immers niet dagelijks je moederbord in/uit.
Door de zwarte kleurstelling met zilver ziet de kast er niet direct bejaard uit, maar is het wel. Het ontbreken van enig zicht op de binnenkant, geen cablemanagement, geen casefans, en de voeding nog gewoon ouderwets bovenin de kast.

Heb jij ook een AOpen QF50D?

Nostalgie.
Leuk dat je hier de moeite voor neemt. Ik heb ooit een veiling gewonnen van deze behuizing bij Mycom, onder rembours verzonden maar nooit bezorgd hier, ik vraag mij nog steeds af wie er 40euro heeft betaald, Mycom bleef vol houden dat ie afgeleverd is.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.