Sony WH-1000XM4 (Zwart)

€ 236,-
Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM4 (Zwart) Review

Fairy 26 februari 2021, 1.300 views Product gekocht

Sony WH-1000XM4 (Zwart)

Ongeschikt als Hi-Fi koptelefoon. Zeer overdreven bass, niet te temmen middels EQ.

Pluspunten

• ANC werkt fenomenaal

Minpunten

• Geluidskwaliteit ondermaats
  • Geen vervanging voor een goede Hi-Fi koptelefoon

Ik begrijp al die positieve reviews over deze koptelefoon niet zo goed.

Na aanleiding van vele reviews op internet heb ik besloten deze koptelefoon te kopen. Ik heb deze vandaag
ontvangen, een paar minuten geprobeerd en hem snel weer in de doos gedaan. Misschien ben ik te verwend met écht goed geluid, ik weet het niet.

Alles aan de koptelefoon is dik in orde, maar het geluid totaal niet.
Ik ben een liefhebber van muziek, dit moet dan wel goed klinken en graag neutraal en natuurgetrouw. De bass mag best stevig zijn als de muziek er om vraagt, maar het moet niet de boventoon gaan voeren.

Ook vind ik het belangrijk dat een gesloten koptelefoon het geluid afsluit naar de buitenwereld toe, niet alleen andersom.

Ik werd overdonderd door de overdreven hoeveelheid bass die deze koptelefoon gaf bij de standaard instellingen, verschrikkelijk. Blijkbaar is dit waar de doelgroep graag naar luistert, maar ik werd er gewoon onpasselijk van.

Er zit een equaliser in de app en een bass control, maar zelfs als je deze helemaal naar het laagste nivo zette, loste dit niet het probleem op, want de frequentie van de EQ reikte niet naar dat gebied.

Ik vond het zeer onprettig om naar te luisteren en ik had de koptelefoon bedoeld als vervanger voor mijn bedrade koptelefoons en in-ears die ik gebruik (Sennheiser HD580, AKG K550, Shure SE-535, Sennheiser momentum in ears).

Voor dit geld verwacht ik een koptelefoon waar ik prettig naar muziek kan luisteren zonder mijn omgeving te storen, ook in bed bijvoorbeeld, maar beiden was niet mogelijk. Zelfs op laag volume kon mijn vrouw 3 meter verderop nog makkelijk meeluisteren, dus in bed genieten van wat muziek is al helemaal geen optie, daarvoor zal ik toch echt bij de IEM's moeten blijven. Zelfs mijn HD580's lekken nog minder naar buiten en dat is een open hoofdtelefoon.

Voor mij dus een miskoop, maar voor de bassheads is dit misschien een prima hoofdtelefoon. Hoewel als je weinig eisen stelt aan het geluid en alleen bass een rol speelt, zijn er goedkopere alternatieven.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM4 (Zwart)?

Vraag & Aanbod

Waar had je hem op aangesloten, en welke codec gebruik je? LDAC? Of toch voor AAC gegaan (tenzij je in Apple-land vastzit, waar het inderdaad niet goed klinkt, ga aub kijken naar LDAC)

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 26 februari 2021 15:12]

Hoi Umbrah,

Ik had LDAC gebruikt. Ongeacht de codec was het geluid gewoon veel te bassy. Ik vond het onprettig om naar te luisteren, idem voor AAC, dat maakte qua bass niet uit.
Ik kan me wel voorstellen dat je het geluid wat aan de bassy kant vindt. Zeker als je normaal luistert naar een open back koptelefoon is dat het geval. Dit is inderdaad niet een koptelefoon die je koopt voor HiFi, maar voor het gemak. Ik vind het geluid zelf (van de XM3 dan) wel oké en de ANC vind ik subliem.

Geluid naar buiten lekken herken ik van de XM3 echt totaal niet. Dat in combinatie met dat je het 'zeer onprettig' ervaart, weet je zeker dat de koptelefoon goed zit? Is er niets mis met de oorkussens?
Het geluid sloot perfect af naar binnen toe, maar naar buiten totaal niet. Ik heb wel een bril maar had wel het idee dat het netjes werd afgesloten. Geluid kwam er desondanks toch gewoon door. Draagcomfort wat overigens wel goed, maar het geluid viel me enorm tegen en dat was toch mijn eerste prioriteit.

In combinatie met LDAC moet het toch mogelijk zijn om een goed geluid neer te zetten. Mijn AKG K550 is ook een gesloten koptelefoon en die klinkt (subjectief naar mijn mening) toch echt véél natuurgetrouwer.
Tsja LDAC is geen wondermiddel natuurlijk, je bron maakt keer uit. Maar koptelefoon is niet echt op Hifi gericht (al vind ik als hifi enthousiasteling 'm best ok) maar vooral voor de forens. Ik ben veel opweg en ben echt dol op dit apparaat, ik kan nog zo'n mooie hifi koptelefoon hebben maar deze Sony zal altijd beter klinken als ik onderweg ben dankzij z'n ANC. Hoe je in de trein de omgeving 'uit' kan zetten is ideaal, ook goed voor je oren omdat je 't volume niet hoog hoeft te zetten.
Na het lezen van je review doet me heel erg sterk denken aan een ander BT Sony koptelefoon (zonder ANC) die ik een jaar geleden gekocht had.
Online reviews over het algemeen zeer positief, en dan inderdaad, zeer teleurgesteld in muziek prestaties. Veel te bass, dat het eigenlijk ieder ander detail geheel overstemt. En als kers op de taart, zit er nog een extra MEGAbass knop op, alsof de standaard instelling niet al genoeg overdosis bass geeft |:(

Dat hier zelfs een prul van een draadloze gaming headset (Logitech) een beter muziekweergave geeft, zou eigenlijk niet mogen kunnen.

Bedankt voor de headsup! Zou ik overwegen om een XM4 aan te schaffen, ga ik hem wel eerst even in een winkel luisteren/testen, voordat ik hem daar aanschaf.
Bedankt voor de feedback. Inderdaad de MX4 heeft dus ook zo'n knop, clean bass als ik het goed heb herinnerd (kan nu niet meer in de app komen). Die gaat van 0 tot plus en min 10.

Zelf op -10 zat er nog steeds een enorme piek in de bass en werd alles eromheen uit balans gehaald. De Equaliser was ook nutteloos, want die ging tot 400hz |:( . Alsof Sony gewoon niet wilde dat je aan de bass instellingen kwam.
Even een late toevoeging voor lezers die de XM4 overwegen: Zelf denk ik dat een koptelefoon met teveel bass heel geschikt kan zijn om films mee te kijken/luisteren. Ik heb momenteel (bedrade) oortjes met dezelfde "kwaal" en die zorgen voor extra immersie in films, vind ik.

Maar die oortjes van mij waren 30 euro en geen 280 euro... ;)
Zeer herkenbaar! Dezelfde ervaring gehad met de XM3. En ik deel jouw ervaring met de open Sennheiser.

Misschien heb je daarom iets aan mijn ervaringen. Voor het beste geluid kwam ik uit bij de B&W PX7 maar helaas drukte die te hard op mijn oren en ik heb geen bovengemiddeld groot hoofd of zo. Uiteindelijk vond ik de Sennheiser PCX-550 II het beste. Niet zozeer qua ANC maar wel op geluidskwaliteit.

Met het afsluiten naar buiten toe heb ik geen ervaring.
Ik had juist heel erg getwijfeld tussen de B&W PX7 en de Sony. Uiteindelijk aan de hand van reviews en filmpjes de Sony gekocht. Ik heb al mijn speakers en subs van B&W en Rotel, dus ik ben juist heel erg liefhebber daarvan, maar heb me door de reviews laten misleiden.

Uiteindelijk denk ik dat draadloze koptelefoons gewoon niet weggelegd zijn voor mij. De ANC functie is leuk, maar gaat uiteindelijk toch ten koste van de geluidskwaliteit omdat ze gebouwd worden voor een bepaalde prijscategorie.

Ik denk dat ik hoe dan ook uitkomt bij een open koptelefoon van Sennheiser of Hifiman (Schijnt erg goed te zijn, Sundara Planar bijvoorbeeld.) Dat is dan wel weer een open koptelefoon, dus schiet zijn doel voorbij, dan kan ik net zo goed bij speakers blijven.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 28 februari 2021 12:19]

ANC gaat inderdaad ten koste van geluidskwaliteit maar dat kan je altijd uitzetten op de momenten dat je het niet nodig hebt. Als ik jou was zou ik de PX7 zeker even proberen.

Met de keuze voor een open koptelefoon in combinatie met draadloos wordt het aanbod wel beperkt. Hifiman was ik nog niet tegen gekomen dus bedankt voor de tip!