Seagate FreeAgent Desk Theater+ 0MB Review

lier 12 augustus 2010, 1.939 views

Seagate FreeAgent Desk Theater+ 0MB

Pluspunten

• goedkoop
  • uiterlijk
  • bediening

Minpunten

• Engelstalige menu
  • HDMI problemen (blijkbaar ook vaak met receivers)

Geluidskwaliteit Score: 4
Om een defecte Apple Mac Mini te vervangen heb ik deze mediaplayer aangeschaft. Dit ook op basis van een positieve review op Bol.com (waar ik hem ook besteld heb).

Aangesloten (wat bij deze apparaten eigenlijk altijd heel eenvoudig gaat) op de tv via HDMI en optisch op mijn receiver en de player aan gezet. Menu voorgeschoteld om een taal in te stellen en de tijd in te stellen, en...dat was het. Spelen maar.

Laatste firmware ge´nstalleerd en toen ontstonden de problemen. Na de reboot werd het startscherm getoond en even daarna de melding "This display does not support HDCP. Turn off HDMI". 1...2...3...en het scherm van de tv wordt blauw.

Op basis van deze melding gezocht op Internet en heel veel problemen met deze player gevonden.
Het gaat dan met name om problemen met de handshake van HDMI wat dus kan leiden tot deze problemen. Dit treedt vaak op als je de player op een receiver aan sluit (met HDMI) en de receiver via HDMI op je tv aan sluit. Ook treedt dit probleem vaak op met "oudere" LCD / plasma schermen.

"Alle" opties getest (firmware via cold boot methode, voorgaande versies van de firmware) maar helaas, niets hielp. Uiteindelijk maar de player terug gestuurd en een ander besteld (AC Ryan PlayOn! HD Mini). Hierbij doet het probleem zich niet voor.

Conclusie: als het werkt is het meer dan waar voor zijn geld (heb hem wel even werkend gehad met de oude firmware waarmee hij het goed deed) !

Graag hoor ik als ik nog iets aanvullends moet vermelden in deze review (ik heb hem niet echt lang in mijn bezit gehad).

Heb jij ook een Seagate FreeAgent Desk Theater+ 0MB?

Ik zie niet in waarom een Engelstalig menu een probleem is, wie kan tegenwoordig geen Engels ;( ?

Ik heb 'em zelf ook sinds vandaag, morgenavond ga ik hem uitgebreid testen (mkvs vandaag even snel getest, speelde uitstekend!)... Heb je bij het installeren van de laatste firmware wel opgelet dat je de juiste firmware hebt gepakt? Er is namelijk een verschil tussen Europese en Amerikaanse firmware...

[Reactie gewijzigd door di0n op 12 augustus 2010 06:44]

Niet iedereen hier in huis is blij met een Engels menu, veel andere media players hebben wel een Nederlands menu. Daarom dus als negatief punt gemeld.

Firmware had ik in eerste instantie via de menu optie gedaan, deze gaf al bovengenoemde problemen. Daarna heb ik verschillende firmwares geprobeerd waarbij ik ze via de cold boot methode (spanning eraf, reset knop ingedrukt houden, spanning erop en updaten maar) geladen heb. Geen enkele heeft tot een goed resultaat geleid.

Overigens is het downgraden van een firmware best lastig. Op de site van Seagate staat (volgens mij) geen linkje, deze heb ik op basis van naam en versie (1.26 en 1.27) weten te downloaden.
Topding!

Het is schijnbaar hard gegaan met de firmaware's want ik heb hem sinds vorige week en na inpluggen (werkelijk plug and play - kind kan de was doen) werd er gevraagd of ik de firmware wilde upgraden naar versie 2.2.--

Ik heb meteen de WD live HD (€120,- bij MediaMarkt) teruggebracht want die speelde niet eens dvd menu's af! (of je moet bereid zijn om je met BŔtafirmware af te laten schepen) en is letterlijk 4 keer zo duur als deze Theater+

Conclusie: ik ben erg blij met dit dingetje en omdat hij letterlijk gewoon alles doet wat je er van verwacht (dus ook gewoon DVD menu's, grootte en plaats srt's). menu is idd in Eng. maar dat is voor mij, mijn vrouw en zelfs de kids (jongste 7) geen probleem)

Gekocht bij Azerty (online) voor €32.17 incl. alle kosten! (nee dit is geen typvaut. hij is gewoon 4x zo goedkoop als de Westrern Digital Live HD bij MM)
Maandag besteld, Vrijdag in huis
Ik ben zelf aan het nadenken om deze te kopen, ik las op bol.com dat de problemen met HDMI zijn opgelost in firmware versie 1.45
Zelf had ik deze player ook bij Bol.com besteld en mocht hem kostenloos terug sturen. Je kan het dus in ieder geval zonder probleem proberen (wet koop op afstand maakt het wel heel makkelijk !).

Overigens heb ik de 1.45 versie zelf erop gehad, deze bestaat inmiddels al een tijdje.
Bij een test van chip.de kwam deze player op de 3e plaats, uit een groep van players tot e150,- Niet verkeerd dus. Ik wacht nog op een echt recensie! Hij kost in Duitsland e50,- .....