Remnant: From the Ashes, PC Review

Photonman 25 februari 2021, 212 views Product gekocht

Remnant: From the Ashes, PC

Remnant: From the Ashes is een souls-achtige game die probeert dingen wat anders aan te pakken. Er wordt hier bijvoorbeeld vooral gefocust op het gebruiken van geweren in een post-apocalyptische wereld in plaats van zwaarden en knotsen zoals in de Dark Souls games.

Pluspunten

• Co-op erg leuk
  • Degelijke graphics
  • Omgeving en level design
  • Boss-fights erg orgineel en uitdagend
  • Goeie PC-port

Minpunten

• Bugs
  • Asynchronisch online progression
  • Gear progression niet interessant
  • Veel herbruikte assets
  • Niet veel variatie in vijanden
  • "Parkour" voelt niet intuïtief
  • Epic Games Store

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 4
Geluid Score: 5
Besturing Score: 3
Replaywaarde Score: 2
Eerst even de tegenvallende punten van Remnant: From the Ashes.

Om gelijk het ijs te breken zijn er dus de zonodige bugs: zo kan je niet tegelijkertijd door een 'mist-muur' lopen, die je misschien wel van andere dergelijke spellen kent onderweg naar een boss-fight toe. 1-tje kan erdoor, de ander glitcht en moet opnieuw, een beetje knullig en lichtelijk irritant na 50 keer. Ook dingen zoals zoals tekstballonnen die in het scherm blijven staan of bazen die vastzitten in de grond werkt wel eens op mijn zenuwen.

Daarnaast voelt de 'parkour' erg onnatuurlijk: hoewel je het niet veel nodig hebt, is het eigenlijk nooit duidelijk waar je wel en niet overheen kunt 'vaulten', klimmen, of springen waardoor je erg vaak knullig tegen muurtjes en hekjes aan het rollen bent.

Bij het online/co-op in dit spel moet je rekening houden dat als je online speelt, dit níet wordt opgeslagen voor je persoonlijke progressie. Dus stel je hebt 10% van het spel gespeeld, en gaat daarna verder met een vriend(in) tot 80% in de game van die andere persoon: zodra je weer single-player gaat ben je terug bij 10%. Je houdt natuurlijk wel al je gear.

Het laatste grote negatieve punt wat aangekaart moet worden is het gear-systeem. Na elke boss vind je item die je kan inwisselen voor danwel een nieuw wapen, of een nieuwe "mod" (dit zijn je actieve abilities, denk aan een heal, tijdelijke vlammenwerper, tijdelijk meer damage, etcera). Zowel ik als mijn co-op partner hebben na bijna het spel uit te spelen slechts 1x van geweer verwisseld, 1x van melee-wapen gewisseld, en nóóit van armor gewisseld. Je begin-set is dermate sterk dat je deze eigenlijk steeds blijft upgraden wat erop neerkomt dat nieuwe gear die je vind in principe altijd slechter is. We hebben dan ook nooit een set armor gevonden die een beter effect o.i.d. had dan de starter-set. Erg jammer.

Toch geef ik het spel 4 sterren (note: als ik 3,5 sterren kon geven had ik dat gedaan): waarom?

- Het spel is erg vloeiend: melee combat is riskant, maar loont door de schade en het besparen van je schaarse kogels.
- De bossfights zijn stuk voor stuk erg uniek. Het is makkelijker dan een doorgaans Souls game: althans in co-op wel.
- De graphics, en vooral de aesthetics van veel levels zijn erg mooi
- Hoewel ik mij erger aan alle minpunten, bleef ik toch terugkomen naar Remnant om toch nog 'even dat level af te maken'. De samenwerking in co-op is erg leuk en goed uitgevoerd.

Conclusie: Remnant is een prima spel die goed vermaak geeft in de co-op setting. Het biedt prachtig opgezette werelden, interessante gevechten en spannende wendingen. Dit gaat wel gepaard met de nodige minpunten waar je gegarandeerd tegenaan gaat lopen.

Heb jij ook een Remnant: From the Ashes, PC?