LG BP55EB40 Blauw Review

Uruk-Hai 24 februari 2021, laatste update op 24 februari 2021, 394 views Product gekocht

LG BP55EB40 Blauw

Dit is een tegenvallend product. Ik heb er vier 50GB schijfjes van 4 euro per stuk mee verspild voordat ik er eindelijk achter kwam waarom ze mislukten. Als dit niet zo'n tegenvallende brander was geweest had ik me mogelijk 40 euro aan brandsoftware kunnen besparen.

Pluspunten

• Snel
  • Klein
  • Voeding via usb

Minpunten

• Kan meestal niet meer dan 25GB branden

Leessnelheid Score: 3
Schrijfsnelheid Score: 3
Media-compatibiliteit Score: 2
Media-foutgevoeligheid Score: 2
Ten eerste: zie mijn topic op het forum.

Ten tweede: deze brander kost meer dan hij waard is. Het is officieel een DL brander die ook 100GB schijfjes aan kan, maar neem van mij aan: met een 50 of 100GB schijfje in deze brander drukken neem je een groot risico op het produceren van een heel duur onderzettertje.

De meegeleverde software is waardeloos. Hier zit namelijk geen brandsoftware bij.

Ik heb hem in eerste instantie gebruikt met het gratis Burnaware Free dat mij door een andere tweaker was aangeraden, naar aanleiding van zijn opmerkingen over Burnaware Free in de meuktracker.

De eerste twee schijfjes miislukten omdat Burnaware Free na het branden bleef hangen op 'Schijf afsluiten'.
Daarna heb ik voor 40 euro Nero Burning Rom 2021 gekocht.
Het allereerste schijfje dat ik met Nero brandde ging goed.
De twee schijfjes daarna mislukten echter. Volgens Nero vanwege een beschadigde schijf.

In alle gevallen ging het om meer dan 50GB aan geselecteerde data.
De laatste twee keer dat het fout ging het om ongeveer 30GB aan data.
Van die data werd de laatste 14% niet goed gebrand.

Houd er rekening mee om vóór het branden eerst een firmware update uit te voeren! De firmware updater geeft vanzelf aan of je verouderde firmware in je brander hebt.

De firmware van de brander bleek in mijn geval niet up-to-date te zijn.
De brander had versie 1.02 en ik heb 1.03 daar over heen gezet.
Daarvoor moet je eerst alle apps, inclusief je antivirus en je screensaver uitschakelen.
Dit staat in de readme.txt van de firmware update.

Vervolgens kwam ik er achter dat het branden van minder dan 25GB altijd wél goed gaat met deze brander.

Nu zit ik dus thuis met een brander die zogenaamd schijfjes van 25, 50 en 100GB aan kan, maar die vanwege incompatibiliteits-issues met Verbatim schijfjes van 50GB (die zijn nog het meest voordelig) niet aan te bevelen is als je meer dan 25GB aan data wil gaan branden. Als je dat persé wilt is mijn advies: ga op zoek naar een andere brander.

Verder moet je je realiseren dat dit een usb 2.0 brander is en ik daarom voor de zekerheid altijd op een zo laag mogelijke snelheid brand. De eerste drie keer brandde ik met 6x speed en twee daarvan gingen fout. Daarom brandde ik daarna steevast met een snelheid van 2x. Dit duurt echter niet drie keer zo lang als 6x speed. Dat valt eigenlijk wel mee.

Heb jij ook een LG BP55EB40 Blauw?

Zeer behulpzame recensie, dank u.

Het prijsverschil met een USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) bluray-brander is nihil. Sterker nog één van de twee Verbatim modellen is zelfs een paar euro goedkoper op dit moment. Ik probeer daarom te begrijpen waarom iemand nu nog een usb 2.0 bluray-brander zou kopen, maar ik kan geen reden bedenken.