WD Red Plus "5400rpm class", 8TB

WD Red Plus "5400rpm class", 8TB Review

Redsandro 24 februari 2021, laatste update op 24 februari 2021, 607 views Product gekocht

WD Red Plus "5400rpm class", 8TB

Gekocht vanwege de specs. Echter de Toshiba N300 en de Seagate Enterprise uit 2016 met de zelfde specs zijn twee keer zo snel. Nu is dit dus de pinda in de NAS.

Pluspunten

• Redelijk stil
  • Trilt niet
  • Wordt niet zo warm

Minpunten

• Langzaam
  • Trager dan specs
  • Niet zo snel als de concurrentie
  • Lange spin-up time
  • Neemt z'n tijd
  • Liegt over RPM

Gekocht vanwege de specs: 210MB/s lezen en schrijven. Dat lijkt redelijk gemiddeld.

Echter de Toshiba N300 die volgens de specs 204MB/s kan lezen is twee keer zo snel klaar met een badblocks read/write oppervlaktescan. Ook de Seagate Enterprise 8TB uit 2016 is veel sneller.

Ik weet dat dit de 5400rpm versie is, maar in de specs staat toch echt 210MB/s. Ook blijkt dat deze schijf helemaal niet op 5400rpm draait, maar gewoon op 7200. Misleiding in de firmware. Wel spint hij langzamer op dan andere 7200-schijven, dus waarschijnlijk emuleert hij het stroomverbruik van een 5400-schijf en vonden ze het daarom wel acceptabel om een leugen in de firmware te hard-coden.

Na veel lezen over snelheden, specs, en de huichelachtige geheime SMR disks van WD dacht ik eindelijk een verstandige keus te maken, maar nu is dit dus de pinda in de NAS.

Ik beoordeel deze schijf als slecht, want voor mijn plannen is dit een slechte koop geweest. Ik voel me een beetje misleidt. Maar voor andermans plannen kan deze schijf best goed zijn. Wil je veel storage tegen weinig geluid, en mag het wel een stuk trager? Dan is dit best. Maar neem die snelheden in de specs met een potje zout.

Heb jij ook een WD Red Plus "5400rpm class", 8TB?