TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

€ 292,01
Specificaties WiFi-ax • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack) Review

Marco_S 23 februari 2021, laatste update op 25 februari 2021, 880 views Product gekocht

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

Makkelijke installatie in bestaand netwerk en werkt uitstekend en stabiel met ethernet backhaul: prima dekking in huis met 3 verdiepingen. TP-Link gebruikersvoorwaarden blijven twijfelachtig naar mijn idee.

Pluspunten

• Goede dekking, snelle WiFi met meerdere gebruikers tegelijkertijd
  • Makkelijke installatie
  • Zeer stabiel met ethernet backhaul
  • Werkt uitstekend als router achter KPN Experiabox
  • Mogelijkheid van gastnetwerk

Minpunten

• Geen vrije kanaalkeuze op 5GHz
  • Voorzichtigheid geboden met TP-Link account?
  • Prijs nog aan de hoge kant

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

Disclaimer

Deze review is geschreven vanuit het perspectief van de semi-leek, die wel ongeveer weet waar de klepel hangt, maar absoluut geen netwerkspecialist is, en dat ook niet ambieert te worden. Naar mijn idee zijn er veel bezoekers van deze site met een vergelijkbaar kennisniveau als het mijne, die wel willen dat hun installatie goed werkt, maar die er het liefst afblijven als dat eenmaal gelukt is.
Met deze review wil ik vooral beschrijven hoe ik het systeem heb geïmplementeerd en hoe goed het vervolgens al dan niet werkt, zodat zoveel mogelijk mensen hier hun voordeel mee kunnen doen.

Aanleiding

Ons drive-in huis van 3 verdiepingen van ca 75 m2 elk, gescheiden door dikke betonvloeren en met enkele dikke kalkzandstenen binnenmuren rondom het trappenhuis, is niet van goede WiFi te voorzien door een Experiabox op de begane grond. Dat is nauwelijks verrassend te noemen en daarom had ik al een Asus RT-AC87U op de eerste verdieping in de woonkamer geplaatst, via de Cat-5e bekabeling die ik naar bijna elk mogelijk vertrek in huis heb aangelegd. Deze nam de DHCP-functionaliteit over en de Experiabox regelde alleen nog het verkeer van en naar de grote boze buitenwereld.
Toch bleef de dekking te wensen overlaten, en in plaats van een nog sterker signaal op 1 lokatie, leek het me beter om diverse access points of desnoods een mesh-oplossing te implementeren op alledrie de verdiepingen.

Gedachtenvorming

Hoe meer je je verdiept in de Pricewatch, specificaties en in reviews van degenen die er echt verstand van hebben, hoe meer je van je oorspronkelijke doel kunt afdwalen en uiteindelijk je oog laat vallen op een professioneel mesh systeem waarmee je een heel pretpark of dierentuin kunt voorzien van knetterharde WiFi.
Terug naar de basis derhalve met de volgende overwegingen:
  • een mesh systeem met een aparte 5 Ghz band als backhaul, heeft op diezelfde backhaul evenveel last van obstakels als de band voor de primaire communicatie. Als ik overal al kabels heb liggen, waarom dan op zoek naar zo'n top model met een dubbele 5 GHz band (hier is vast iets op af te dingen, maar toch).
  • als ik WiFi achter in de tuin wil, dan moet ik zorgen voor Access Point ter plaatse, en niet perse een oplossing zoeken die vanuit de woonkamer tot in de opblaasbare jacuzzi reikt.
  • het merendeel van onze apparaten zijn midrange devices, die zeker niet allemaal tegelijk verbonden zijn, dus een AX6000 systeem klinkt geweldig, maar is overkill voor onze usecase.
  • een prijs van rond de 100 euro per access point is redelijk, meer dan 200 euro is dat voor mij niet.
Op basis van bovenstaande en positieve reviews, ben ik uitgekomen bij de Deco X60, die ik voor minder dan 300 euro kon overnemen van iemand die er geen toepassing voor had en de doos alleen geopend had om te zien of deze niet leeg was.
Omdat de conclusies in de diverse reviews in mijn optiek nogal afhankelijk zijn van de implementatie, leek het me nuttig om met name dat onderdeel te beschrijven in plaats van de nadruk te leggen op de technische specificaties.

Uitpakken en installatie

Voor foto's van de Deco X60 units, en de details van de verpakking etc. verwijs ik naar de reviews van pclinde en whaten die terecht met een +3 zijn beloond. Verkijk je echter niet op het formaat van de units: het zijn vrij forse cylinders die doen denken aan een dikke kaars, met eenmaal in bedrijf, een groen schijnsel op het oppervlak waarop deze geplaatst zijn. Dit kun je overigens uitschakelen in de Deco-app, desnoods alleen gedurende de nachtelijke uren (wat ook vrij in te stellen is, al naar gelang je een early bird bent of niet).

Voor mij - en voor iedereen die met dit systeem aan de slag wil - is het nog wel even van belang om vast te stellen hoe ik de X60 mesh in wilde zetten:
  • als bridge om het WiFi-signaal van de Experiabox ook in de verste hoekjes van het huis te krijgen,
  • als router een apart WiFi-netwerk creëert achter de Experiabox
  • als router die deze functionaliteit als geheel overneemt van de Experiabox
Ik heb voor het laatste gekozen omdat ik de NAS-sen en andere bekabelde devices ook draadloos wil kunnen benaderen, en dan moet alles in hetzelfde netwerk ondergebracht worden. Bovendien bevalt deze setup mij met de Asus-router ook prima, en ga ik er vanuit dat een 2020 systeem van > 300 euro dit beter doet dan een 7 jaar oude budget-router van de KPN (ook hier is vast iets op af te dingen)

De Quick Installation Guide is hilarisch in zijn eenvoud, en komt eigenlijk neer op: download de Deco-app op je telefoon and do as you're told.
Zo gezegd, zo gedaan, waarmee het stappenplan er als volgt uit kwam te zien:
  • verwijder alle statische IP-adressen uit de devices waar van toepassing (NASsen, Multifunctional etc.)
  • verwijder de Asus-router
  • sluit de eerste deco-unit aan tussen Experiabox en de netwerkswitch en stel deze in met de app op je telefoon
  • voeg de overige Deco units één voor één toe achter de switch: aansluiten en laten oppikken door de app
Meer was er niet te doen. In eerste instantie waren de twee satelliet-Deco's eerder online dan de app doorhad, en was de app nog op zoek naar een WiFI-verbinding tussen de units, die dus niet kwam omdat alles bekabeld is aangesloten.
Uiteindelijk zag het netwerk er uit zoals aangegeven in de afbeelding onder aan deze review.

Alle devices werkten direct weer als vanouds en zijn ook direct zichtbaar in de lijst met clients. Alleen de Harmony Hubs hadden moeite met het overschakelen naar een nieuw netwerk, en moest ik een factory reset geven en opnieuw aanmelden om ze weer werkend te krijgen. De standaard werkwijze zoals Harmony die omschreef, werkte voor mij niet. Het lijkt me aan de Harmony's te liggen en niet aan de Deco's, maar dit heb ik niet verder uitgezocht: als het eenmaal werkt, documenteer ik de belangrijkste zaken en blijf ik er het liefst vanaf.
Bijkomend voordeel is dat er nog precies één ethernetpoort op de Experiabox vrij is, zodat ik het configuratiescherm altijd kan benaderen met een laptopje en een directe kabel. Maar ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: noteer je instellingen, en blijf eraf, het is zonde van je weekend.

Snelheidsmetingen en stabiliteit

In combinatie met een 500/500 glasvezelabbonnement haal ik in het zicht van de Deco-unit vrijwel altijd de volledige snelheid, tussen de 480 - 500 mBit/s. Op het moment dat ik in de dode hoek van een kalkzandstenen muur sta, op maximaal een meter of 8 van de unit, zakt het terug naar 250-300Mbit.
Achter meerdere deuren, een aantal gipswanden in serie blijft er nog altijd rond de 120Mbit/s over.
Tot nog toe heb ik het systeem eenmaal in bedrijf genomen en sindsdien draait het zonder hapering, nu bijna een week.

Roaming

In de app kan de optie "Fast Roaming' aangevinkt worden, om een snellere handover tussen units te bevorderen als ik het goed begrijp / uitleg. Wanneer ik me één verdieping verplaats, dan vindt die handover niet altijd plaats, wellicht omdat de eerste unit nog voldoende signaalsterkte heeft. Uit- en weer aanzetten van de WiFi op de telefoon lost het altijd direct volledig op. Bij verplaatsing over twee verdiepingen is de handover wel altijd goed.

App-functionaliteit

Ook hier hebben pclinde en whaten de lat zo hoog gelegd dat ik hier weinig aan toe kan voegen. Die poging waag ik dan ook niet eens, en derhalve neem ik genoegen met een mooie +1, indien haalbaar. Voor mij is het wel erg prettig dat ik alle devices in de lijst met clients terug zie, of ze nu wireless zijn of niet: ik kan zien of deze online zijn of niet, hoeveel bandbreedte ze innemen etc. Eenmaal aangemelde clients van bijvoorbeeld eenmalige gasten kan ik er direct uitknikkeren als zij het pand verlaten hebben.
Helaas kan ik niet kiezen welk kanaal de Deco's gebruiken; dit had toch een standaard functionaliteit kunnen zijn volgens mij, zelfs voor de semi-leek.

Conclusies

• In de setup zoals ik die heb aangelegd, staat het systeem als een huis en heeft iedereen overal in huis snelle en stabiele WiFi. Uit andere reviews maak ik op dat de WiFi backhaul minder goed werkt, maar voor mij is dat dus niet van toepassing
  • De app interface is intuïtief en werkt prettig. Daarbij geeft deze een goed inzicht in de status van de diverse clients.
  • Wanneer de prijs standaard onder de 300 euro zou zakken, zou ik het absoluut een goede prijs-/ kwaliteitsverhouding vinden, op dit moment is het systeem wellicht aan de dure kant.
  • Over de gebruikersvoorwaarden en het aan te maken account is al het nodige gezegd. Met de recente aanpassing lijkt de ergste kou uit de lucht, maar ik blijf alert op wijzigingen in de toekomst. Dat is jammer, omdat ik er eigenlijk op die manier geen omkijken naar zou willen hebben.
(onderstaande lijst van apparatuur is niet volledig maar geeft wel inzicht in de diversiteit)

Heb jij ook een TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)?