1 review

Dynaudio Xeo 20 (Zwart)

Specificaties 2.0 Boekenplank speaker met 65W vermogen - Bekijk alle specificaties

Dynaudio Xeo 20 (Zwart) Review

Bart_Denon 28 februari 2021, laatste update op 28 februari 2021, 2.515 views Product gekocht

Dynaudio Xeo 20 (Zwart)

Fantastische wireless speakers met voldoende aansluitingen, zeer strakke vormgeving en hoogwaardige afwerking (gemaakt in Denemarken). De Xeo 20's klinken een tikkeltje warm, prima basweergave en zijn echt universeel inzetbaar. De lage tonen zijn te 'tweaken' door een schakelaar aan de achterzijde overeenkomstig de plaatsing; vrij, muur of hoek.

Pluspunten

• Hoogwaardige afwerking
  • Fantastische geluidsweergave
  • Makkelijke installatie
  • Geen app nodig
  • Bewezen techniek

Minpunten

• Connect nodig voor meer connectiviteit

Muziekweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 5

Intro

Het werd tijd voor iets anders, na jaren te hebben geluisterd naar een KEF Q5 set aangestuurd door een Marantz versterker. Het zijn nogal bakbeesten en wilde dus ook iets vriendelijker qua uiterlijk. Het geluid van de Q5 was eigenlijk niet eens de echte reden voor iets anders.
Na wat onderzoek was ik er wel van overtuigd dat het een set Kef LS50 wireless moest gaan worden. Helemaal aantrekkelijk na de komst van de MkII. Alleen las ik veel gedoe over apps die niet goed of lastig werken en wilde eigenlijk niet gokken op een systeem wat wellicht niet goed meer word ondersteund door de fabrikant. Ik stuitte toen in mijn verdere zoektocht bij toeval op de Dynaudio Xeo 20 en heb eigenlijk niet lang getwijfeld over de aanschaf. Het beluisteren in deze (corona)periode is nu eenmaal lastig en heb de gok dus genomen....

Design

Tja, het is en blijft natuurlijk een vrij subjectief punt. Maar over het algemeen is dit denk wel een allemans-vriend qua uiterlijk. Strak vormgegeven en al helemaal geen overbodige poespas. Met de (zeer handige) magnetische beschermkap/grille erop staat het super netjes en clean. De kleur Black Satin is perfect als je niet van hoogglans houdt, niet te mat, wel een glans maar niet te opvallend.
De afstandbediening is compact en relatief zwaar t.o.v. zijn grootte, maar ligt lekker in de hand en past prima bij het geheel.

Techniek

De techniek die gebruikt wordt in de Xeo 20 is mede afkomstig van de voorgaande Xeo modellen. De Xeo 20 is voorzien van een 14 cm Esotec MSP-driver en een 28 mm Esotec soft-dome tweeter en worden elk aangedreven door een eigen 65W klasse D digitale versterker. Zoals bij andere merken is er bij Dynaudio een master en een slave speaker. De onderlinge communicatie gaat draadloos op 24-bit/96kHz.

Volledige specificaties:
  • Maximum power consumption: 100W
  • Gewicht: 6.2kg
  • Afmetingen: (B x H x D): 180 x 320 x 257mm

Aansluitingen & Installatie

De aansluitingen vind je aan de achterzijde van de Master speaker en zijn vernuftig verzonken weggewerkt, waarbij de aansluitingen verticaal vanaf onderen aan te sluiten zijn. Handig mocht de speaker dicht bij de muur geplaatst worden.
Aansluitingen
Zoals op de foto hierboven te zien (v.l.n.r): Aux 3.5mm stereo jack, RCA Line in, S/PDIF (Optical in) en een USB aansluiting die uitsluitend voor het updaten van firmware gebruikt kan worden.
Draadloze streaming gaat middels het Bluetooth aptX protocol.
Installatie
Het in gebruik nemen van de Xeo 20's is echt kinderspel. Na het aansluiten van het netsnoer, per speaker aangeven wat de plaatsing is: links of rechts en of deze vrij geplaatst is, bij een muur of in een hoek staat.
Na het aanzetten zoeken de speaker even de verbinding met elkaar en dat is redelijk vlot voor elkaar.
De feedback van deze stappen gaat d.m.v een LED aan de voorzijde van elke speaker. Deze kan in de kleuren rood, paars, blauw aangeven wat de status is, dit kun je vrij eenvoudig nalezen in de handleiding.
De feedback van het volume gaat ook d.m.v een LED. Dat is een witte LED die oplicht (na indrukken van een volume-toets) in de mate van het ingestelde geluidsniveau.

Een idee hoe dit er dan uitziet (bij het bedienen van volume):

Verbinding met een directe bron:
CONNECT
Met de Dynaudio CONNECT kun je naast het gebruik van de huidige aansluitingen op de speakers ook volledig gebruik maken van draadloze en bedraade bronnen.
De Connect heb ik bij deze set er gratis bijgekregen, erg fijn aangezien deze los rond de €350,- kost. Een flink bedrag, maar eerlijk gezegd het werk echt heel goed en vlekkeloos.
De Connect dient gekoppeld te worden aan je draadloze netwerk en kan zelfs 3 verschillende ruimtes aansturen, oftewel 3 sets speakers.
Op de AB kan heel gemakkelijk kiezen voor de bronnen die gekoppeld zijn via de Connect.

De vormgeving is mooi en heeft een matte afwerking.

De aansluitingen op de achterzijde, voor bedraade aansluitingen:

Aan de onderzijde kan je kiezen voor single- of multiroom instelling (hoogste resolutie bij single room):

De Connect heeft een Spotify integratie en werkt natuurlijk heel gebruiksvriendelijk:

De Connect heeft DLNA/UPnP ondersteuning en werkt feilloos met mijn LMS server die ik draai op een Rpi icm de Squeezer app:

Geluid

Niet geheel onbelangrijk natuurlijk... Hoe is het geluid?
Het geluidsbeeld is heel goed balans zonder dat het ergens uitschiet in het hoog of laag. Ik hou van heel veel soorten muziek met de meeste voorkeur in de Soul, R&B, Jazz en hiphop. Maar ook elektronische muziek wordt graag gedraaid. Het doet het echt allemaal zo goed, dat heeft me echt verbaasd.
Een groot verschil is de weergave van het laag, wat heb ik dat gemist bij mijn vorige speakers. Ongelooflijk dat dit kan uit zulke kleine kastjes! Je merkt goed dat je niet per see het geluid heel hard hoeft te zetten om ook goed de bassen weer te geven. Ook op de lagere volumes is het allemaal mooi in balans.

Mooi detail van de soft-dome tweeter:

De basreflex poort aan de achterzijde heeft een opmerkelijke vorm maar doet zijn werk heel prima:

Al met al ben ik erg blij met deze fantastische Deense set die voorlopig nog heel veel plezier en luistergenot gaat brengen in ons huis.
Er zijn wat mij betreft weinig minpunten, wellicht niet alle connectiviteit mogelijkheden die de LS50 W II wel bied maar de eenvoud en het gebruiksgemak zijn erg goed en je hebt geen app nodig. Voor mijn toepassingen werkt het fantastisch. Ze zijn de prijs dan ook dubbel en dwars waard, helemaal i.c.m. een gratis Connect een perfecte deal!

PS dit is mijn eerste (uitgebreide) review, ik hoop dat je een beter beeld hebt gekregen en mocht je vragen of opmerkingen hebben, graag!

Heb jij ook een Dynaudio Xeo 20 (Zwart)?

Audiokwaliteit is altijd moeilijk weer te geven in een review, maar je schetst wel een heel goed beeld van dit systeem. Ik overweeg nu om toch meer geld uit te geven en dus misschien maar niet te investeren in de Audioengine A2+ die ik in eerste instantie op het oog had.
Ik heb de audioengine a2+ net vervangen voor een setje b&w 606 I.c.m een NAD D3045. De hoofdreden was dat de audioengine dynamiek miste en heel precies op de oren gericht moesten worden. Als je de ruimte hebt op je bureau zou ik voor grotere speakers gaan.
Dank! Neem ik die ook even mee in de zoektocht.
Hou er wel rekening mee dat de Dynaudio prijs per stuk is en als ik met niet vergis de Audioengine per paar geprijsd zijn. Het is dus bijna 1700 euro tegen 300 euro...

Maar de Dynaudio's zijn absoluut een klasse beter. Ik vind de Audioengine's ook leuk spul, maar met name de tweeters laten het afweten vond ik.

Zoals Tim hierboven ook al zegt, een losse NAD desktop amp + speakers geeft je een wat beter resultaat.(NAD 3020 is een goedkoper alternatief, de oudere versie heeft een USB DAC, en is ruim voldoende voor alles wat je op een desktop zou willen).

De 3020 kost ongeveer 200 euro tweedehands, een paar goede speakers kun je ook vanaf 200 euro krijgen, hoewel een 606 daar net buiten zal vallen gok ik. Als je wat speaker suggesties wilt, laat maar weten :-)
Dank voor de toelichting. Ik ben niet zo bekend met dit nieuwe kleine desktop spul, dus vandaar dat ik goed lees en rondvraag; advies is welkom, dus dank. Ik ben wel bekend met high-end audio voor de huiskamer (ik luister naar een set bestaande uit o.a. Sonus Faber, Meredian, Audiolab en Transparant).
Ik zie (hoor) echter dat nieuwe systemen echt steeds beter gaan klinken en dan bedoel ik niet door filtering, maar gewoon door goede audio-enginering en mooie materialen, en dat maakt me nieuwsgierig. En tegenwoordig zitten we veel vaker aan het bureau dan voorheen, dus wilde ik eens kijken wat ik voor fraais voor een redelijk bedrag kan aanschaffen these days. In die zin vielen mij de AudioEngine positief op, vooral voor die prijs! Dynaudio is natuurlijk al een gerespecteerd systeem in de mid-end audio range. De NAD 3020 ken ik niet, ga ik ook nog es naar kijken. Zelf heb ik nog wel goede ervaringen met een kleiner (bookshelf) B&W setje. Dat is echter lang geleden en ik weet het type niet meer.
@AudibleReality
Ja, mee eens audiokwaliteit is natuurlijk een optelsom van heel veel subjectieve en objectieve variabelen, waarover eindeloos gediscussieerd kan worden. Vaak ligt de 'waarheid' ergens in het midden van de meningen die gegeven worden.
De Audioengine A2+ ken ik persoonlijk niet en ligt denk ik qua niveau een (flink) aantal treden lager dan de Dynaudio's. Naast het prijsverschil, ook qua formaat, bouwwijze, speakers onderling niet draadloos, mogelijkheden etc.... Desalniettemin wellicht heel geschikt voor de gamer, mini surround systeem, instapper in de audio wereld.
DynAudio is een merk dat zeer bekend is als monitor speakers bij producers van Dance muziek, en zeer hoog is aangeschreven. Ik heb ook een lease auto gehad met DynAudio speakers. Het geluid zoals omschreven past precies bij mijn verwachtingen, neutraal voor "elke soort muziek".

Goede review, klinkt als een prima kandidaat voor mijn huiskamer...
Dank je wel, zeker een hele goede optie om mee te nemen als kandidaat. Ze zeggen weleens onbekend maakt onbemind.... En dan gaat men toch voor iets wat bekender is zoals Kef, B&W etc...

[Reactie gewijzigd door Bart_Denon op 11 maart 2021 11:06]