1 review

Corsair Vengeance LPX Black CMK16GX4M2Z4000C18

Specificaties 16GB • DDR4 • 4.000MT/s • kit van 2 - Bekijk alle specificaties

Corsair Vengeance LPX Black CMK16GX4M2Z4000C18 Review

Loekino 23 februari 2021, laatste update op 23 februari 2021, 286 views Product gekocht

Corsair Vengeance LPX Black CMK16GX4M2Z4000C18

XMP profiel op deze setjes is niet zo goed maar je kunt ze heel goed optimizen. Prijzig i.v.g. met de ViperSteel b-die setjes die op 4400mhz kunnen. docp/xmp : 4000 - 18 - 22 - 22 - 42 OC sett. : 4000 - 16 - 20 - 10 - 38

Pluspunten

• 4000-16-10-20-13-38-58
  • low profile, 33mm oid
  • goede combo met 5900x

Minpunten

• tRFC
  • ingebouwde xmp profiel
  • witte barcode sticker op zwarte memory

Stabiliteit Score: 5
TL;DR: Gebruik DramCalculator en neem alle waardes over. Helaas support die nog geen 4000mhz dus zodoende moest ik zelf aan de gang.
Intro
Als oud Intel gebruiker overgestapt naar AMD en kwam er toen achter hoe gevoellig ryzen kan zijn met RAM timings. Dus weer half jaar lezen wat alle afkortingen nou zouden moeten doen en wat werkt en niet werkt.

Eerste keer echt bezig met overclocken van RAM omdat ik altijd intel gewend was (xmp aan en niet meer). Veel geduld nodig maar is het meer dan waard in performance gain.
  • docp/xmp voor dit setje is : 4000 - 18 - 22 - 22 - 42 - 1.30v
  • OC settings voor deze set : 4000 - 16 - 20 - 10 - 38 - 1.45v
Wel een kut werk. Veel geduld om minimale winst te zien, maar sommige settings zijn echt belangrijk en zorgde voor een veel 'smoothere' gameplay.

Overzicht alle timings
Timings en sub-timings
Onderstaande primary timings hadden het meeste invloed op performance of stabiliteit:
  • tRCDRD - 20 -> Vind het niet leuk om lager te gaan bij 4000mhz, kan misschien nog op 19
  • tRAS = TCL + tRCDRD (+2 als onstabiel)
  • tRC = tRAS + 20
Overige timings is een kwestie van -1 op de waarde die als auto staat ingevoerd en dan weer testen via TM5 of Membench

Subtimings zijn er eigenlijk maar een paar belangrijk:
  • tRRDS = 4
  • tFAW = tRRDS * 4 (+2 als onstabiel)
  • tRFC = 580
  • tCWL = 14 (+2 als onstabiel) - als de auto waarde een even getal is, houd dit getal dan ook op een even nummer
  • tCKE = 5 (kan vaak op 1, bij mij niet stabiel)
Overige settings
  • PowerDown = Disabled (laptop power saving niet nodig op desktop)
  • GDM = Auto (uit was bij mij onstabiel, aan geen verschil)
  • procODT = 40hm als onstabiel
  • mem volt = 1.45 max dagelijks gebruik
  • soc volt = overnemen van dramcalculator (meestal 1.1 bij OC)
Kan wellicht nog strakker maar voor een setje die 4000 op 18-22-22-42 zou moeten draaien had ik dit niet verwacht.

dik gedrukte timings zijn echt belangrijk om naar beneden te halen. Out of the box is de trfc waarde zeer slecht op default micron-e die.

Wat benchmarks

Stabiliteit testen
  • TM5 extreme profile gebruiken of
  • Membench via DramCalculator
Handige informatie
Het is voor mij meer het begin van RAM overclocken snappen, hopelijk heeft hier iemand wat aan. Elk setje is anders en het blijft een kwestie van proberen en testen.

Heb jij ook een Corsair Vengeance LPX Black CMK16GX4M2Z4000C18?

En ik heb nog een setje van deze gekocht: pricewatch: Patriot Memory Viper Steel PVS416G440C9K

Zag er wel goed uit:
- b-die
- 4400 op 19-19-19
- 125 euro

Toch wel leuk dat overclocken, kijken of die b-die nou echt zo'n verschil maakt en hoever ik dit kan pushen.

[Reactie gewijzigd door Loekino op 23 februari 2021 13:21]