1 review

Corsair Vengeance LPX Black CMK16GX4M2Z4000C18

€ 139,90
Specificaties 16GB DDR4 @ 4.000MT/s, kit van 2 - Bekijk alle specificaties

Corsair Vengeance LPX Black CMK16GX4M2Z4000C18 Review

Loekino 23 februari 2021, laatste update op 23 februari 2021, 517 views Product gekocht

Corsair Vengeance LPX Black CMK16GX4M2Z4000C18

XMP profiel op deze setjes is niet zo goed maar je kunt ze heel goed optimizen. Prijzig i.v.g. met de ViperSteel b-die setjes die op 4400mhz kunnen. docp/xmp : 4000 - 18 - 22 - 22 - 42 OC sett. : 4000 - 16 - 20 - 10 - 38

Pluspunten

• 4000-16-10-20-13-38-58
  • low profile, 33mm oid
  • goede combo met 5900x

Minpunten

• tRFC
  • ingebouwde xmp profiel
  • witte barcode sticker op zwarte memory

Stabiliteit Score: 5
TL;DR: Gebruik DramCalculator en neem alle waardes over. Helaas support die nog geen 4000mhz dus zodoende moest ik zelf aan de gang.
Intro
Als oud Intel gebruiker overgestapt naar AMD en kwam er toen achter hoe gevoellig ryzen kan zijn met RAM timings. Dus weer half jaar lezen wat alle afkortingen nou zouden moeten doen en wat werkt en niet werkt.

Eerste keer echt bezig met overclocken van RAM omdat ik altijd intel gewend was (xmp aan en niet meer). Veel geduld nodig maar is het meer dan waard in performance gain.
  • docp/xmp voor dit setje is : 4000 - 18 - 22 - 22 - 42 - 1.30v
  • OC settings voor deze set : 4000 - 16 - 20 - 10 - 38 - 1.45v
Wel een kut werk. Veel geduld om minimale winst te zien, maar sommige settings zijn echt belangrijk en zorgde voor een veel 'smoothere' gameplay.

Overzicht alle timings
Timings en sub-timings
Onderstaande primary timings hadden het meeste invloed op performance of stabiliteit:
  • tRCDRD - 20 -> Vind het niet leuk om lager te gaan bij 4000mhz, kan misschien nog op 19
  • tRAS = TCL + tRCDRD (+2 als onstabiel)
  • tRC = tRAS + 20
Overige timings is een kwestie van -1 op de waarde die als auto staat ingevoerd en dan weer testen via TM5 of Membench

Subtimings zijn er eigenlijk maar een paar belangrijk:
  • tRRDS = 4
  • tFAW = tRRDS * 4 (+2 als onstabiel)
  • tRFC = 580
  • tCWL = 14 (+2 als onstabiel) - als de auto waarde een even getal is, houd dit getal dan ook op een even nummer
  • tCKE = 5 (kan vaak op 1, bij mij niet stabiel)
Overige settings
  • PowerDown = Disabled (laptop power saving niet nodig op desktop)
  • GDM = Auto (uit was bij mij onstabiel, aan geen verschil)
  • procODT = 40hm als onstabiel
  • mem volt = 1.45 max dagelijks gebruik
  • soc volt = overnemen van dramcalculator (meestal 1.1 bij OC)
Kan wellicht nog strakker maar voor een setje die 4000 op 18-22-22-42 zou moeten draaien had ik dit niet verwacht.

dik gedrukte timings zijn echt belangrijk om naar beneden te halen. Out of the box is de trfc waarde zeer slecht op default micron-e die.

Wat benchmarks

Stabiliteit testen
  • TM5 extreme profile gebruiken of
  • Membench via DramCalculator
Handige informatie
Het is voor mij meer het begin van RAM overclocken snappen, hopelijk heeft hier iemand wat aan. Elk setje is anders en het blijft een kwestie van proberen en testen.

Heb jij ook een Corsair Vengeance LPX Black CMK16GX4M2Z4000C18?

En ik heb nog een setje van deze gekocht: pricewatch: Patriot Memory Viper Steel PVS416G440C9K

Zag er wel goed uit:
- b-die
- 4400 op 19-19-19
- 125 euro

Toch wel leuk dat overclocken, kijken of die b-die nou echt zo'n verschil maakt en hoever ik dit kan pushen.

[Reactie gewijzigd door Loekino op 23 februari 2021 13:21]

En, wat heb je eruit gekregen?
Ik heb die 4400c19 kit ook, die van mij kan geen 3800 14-14-14-14, wel jammer.
3800 14-15-14-14 doet die wel stabiel, op 1.47v

wellicht als ik een beter moederbord had ik wel 3800 14 vlak kon halen, ik heb een b450 moederbord.
Ik heb ze ooit op 4010mhz - 16-17-15-21 1.51v

Nu draai ik ze op 3800 - 14-15-12-28 1.51v

Hier wat meer nummertjes waarvan alleen de trfc en tfaw het waard zijn
Bedankt voor je antwoord man.
Lijkt erop dat patriot ze best goed binned, lijkt zeer weinig verschil tussen de kits te zitten.
Mijn 2 kits zijn bijna identiek, 1 kit is marginaal beter op de TRCDRDR dan de andere kit, nagenoeg precies zelfde als de jouwe, de TRCDRD wilt gewoon niet stable op 14 op 3800mhz, ik denk dat TRCDRD op 14 op 3800mhz voor de Top B-die bins zijn.

Wel netjes jouw kit, je draaid ze op geardownmode off en 1T op 3800 14, dat is erg nice.

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 24 augustus 2021 12:54]

Ben er ook erg lang mee bezig geweest, testmem5 is wel een nice tool om er echt zeker van te zijn dat ze ook echt stabiel zijn.

4000mhz kon ook wel maar dan kreeg ik whea 18 meldingen, begreep dat dat gewoon een bug was dus misschien binnenkort maar weer terug. Dan kan ik ook bovenaan in het aida lijstje komen qua delay. 8-)

En inderdaad, verschil is echt heel klein tussen de setjes, ik wilde gewoon een hele lage tfaw/trfc en b-die proberen - bij deze setting merkte ik wel een verschil in games op ryzen. Al is het alsnog klein tussen de twee en niet echt merkbaar.

Voor de prijs/performance zou ik zeker voor de vipers gaan

[Reactie gewijzigd door Loekino op 24 augustus 2021 13:23]