Apple iPhone XS Max 64GB Grijs

€ 755,-
Specificaties 6,5" • 2688x1242 • 64GB - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone XS Max 64GB Grijs Review

jor177 22 februari 2021, 186 views Product gekocht

Apple iPhone XS Max 64GB Grijs

De XS Max heeft in 2021 nog steeds een premium uitstraling, maar de (cumulatieve) vooruitgang is gering. Mijn maatstaaf is mijn good " old " OnePus 6 en er zijn genoeg aspecten waarop de OP6 beter scoort. Lees hiervoor de hele review.

Pluspunten

• Premium
  • Eco-systeem (iOS, Mac OS, iPadOS)
  • Draadloos opladen

Minpunten

• Bereik (KPN)
  • Lader

Eerst even een kleine achtergrond schets over mijn " relatie " met/tot Apple.
Het begon bij de iPad, toen kwamen de MacBook's en Mac Mini's, een iPad Pro, allemaal tweedehands en voor een zacht prijsje en toen ben ik gaan kijken voor een iPhone want die zou ik naar eigen zeggen nodig hebben omdat het cirkeltje dan rond is. Ik kwam zoals gezegd van de OP6 en daar zal ik deze XS Max dan ook mee vergelijken. Beide toestellen zijn van nagenoeg dezelfde release-periode, dus daarom is dit naar mijn mening een eerlijk vergelijkend oordeel.

FaceID
Het grootste pluspunt van een iPhone in het algemeen is (natuurlijk) iOS. FaceID werkt perfect en dat maakt het werken met de apparaat echt prettig. Hij staat hier in een houder waar hij ook draadloos mee wordt opgeladen en ik hoef er even snel naar te kijken om mijn berichten te kunnen lezen.

(Reactie)snelheid[
Wat voor mij essentieel is, is het vermogen om snel te kunnen schakelen tussen apps en dat apps ook direct en goed kunnen reageren. Dit was/is op mijn OP6 erg goed geregeld en ik heb nog nooit een app zien crashen.
Bij de XS Max is dat gevoel iets minder. Soms kan het zijn dat een app even iets minder dan een seconde nodig heeft om goed te reageren en bijvoorbeeld Google Maps voelt trager aan dan op de OP6 voornamelijk met de satellietbeelden aan. Geen enorm kritiekpunt, maar het verschil is er wel.

Bereik
Als ik het bereik vergelijking met de OP6 vraag ik mij af wat er is misgegaan bij de XS Max. Daar kwam ik vrij snel achter. De XS Max blijkt voorzien te zijn van een modem van Intel i.p.v. een van Qualcomm en dat verschil merk je. Twee streepjes i.p.v. vier in grotere dorpen is echt niet naar de maatstaven. Daar schrok wel van. Je zou maar de nieuwprijs hebben betaald voor zo'n erbarmelijk bereik. Als je af en toe toch meer bereik hebt is de snelheid gewoon zoals het hoort, maar bij slecht bereik is de snelheid echt niet wat je er van verwacht. Als ik dat van te voren wist had ik waarschijnlijk niet tot aankoop overgegaan.

Opladen
Het is dat ik nog een 2A oplader had liggen, maar mensen die zich met de bijgeleverde oplader moeten redden zullen zich op z'n zachts gezegd gen**id voelen als ze niet zouden weten dat Apple je met een 1A lader op weg stuurt. Je kan hoog en laag springen, maar dit zou voor iedereen voorkennis moeten zijn, en dat was het voor mij gelukkig (ook). Heel prettig is wel het draadloos opladen. Dat werkt snel genoeg (10W AliExpress draadloze lader) en de telefoon wordt niet (te) heet o.i.d.

DualSim
Mijn provider, Simyo, biedt e-sim en zodoende was er nog ruimte voor een tweede sim. Dat werkt allemaal zoals het zou moeten en je kunt die twee goed uit elkaar houden.

Algemeen oordeel
Omdat ik deze XS Max voor een (relatief) zacht prijsje heb kunnen kopen was de algemene teleurstelling beperkt, maar wat mij betreft is dit toestel nooit de oorspronkelijke vraagprijs waard geweest. Hij is niet revolutionair en volgens mij ook nooit geweest. Het bereik is om te huilen, maar dat is ook het grootste kritiekpunt. In het algemeen is het een prettig toestel. Hopelijk blijft hij nog een jaartje of 2 meegaan, en dan zullen we tegen die tijd wel zien of het weer een iPhone zal worden.

Heb jij ook een Apple iPhone XS Max 64GB Grijs?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.