LG OLED65CX6LA Zwart

LG OLED65CX6LA Zwart Review

bzzctjeTestpanel 22 februari 2021, laatste update op 22 februari 2021, 1.174 views Testpanel

LG OLED65CX6LA Zwart

Prachtig vloeiend beeld met een hoog contrast, uitstekende kleurweergave en hoge kijkhoek. Zoek je een tv in deze prijsklasse? Dan is deze (bijna) alleskunner zeker het overwegen waard. Kleine minpunten zoals de speakers en afstandsbediening worden ruim gecompenseerd door de kwaliteit van het (dunne) scherm.

Pluspunten

• Dun scherm
  • Kleurweergave
  • Afwerking

Minpunten

• Dun scherm
  • Helderheid
  • Reflectie

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Deze OLED heeft natuurlijk prachtig beeld. Zwart is echt zwart doordat de individuele pixels uitschakelen en daardoor spatten de kleuren er vanaf. Zeker in HDR modus bij het kijken van Netflix bijvoorbeeld. Het beeld is bijna perfect, maar doordat het scherm niet zo helder kan als andere schermsoorten, heb je wel te maken met reflectie wanneer er zonlicht op schijnt. Dit is verder niet irritant en hindert het kijken niet. Ik ben een sportliefhebber en kijk veel voetbal (zeker nu in lockdown) en ik kan iedere voetballiefhebber deze televisie aanraden. Niet alleen vanwege de kleur, maar zeker ook vanwege de verversingssnelheid.

De verversingssnelheid heb ik helaas niet in volle glorie kunnen ervaren tijdens het gamen. Maar gamen is dankzij de speciale spelmodus ideaal. De tv herkent automatisch dat er een console (PS4 pro) is aangesloten en past de instellingen aan. Dit doet de tv uitstekend. Evenals het automatisch herkennen van andere bronnen. Wanneer je het niet fijn vind dat bronnen automatisch worden ingeschakeld is deze optie gemakkelijk uit te schakelen. De tv onthoudt voor welke bron je welke beeldinstelling hebt ingesteld. Ik heb verder tijdens het testen geen last gehad van ghosting, inbranden van pixels of andere pixeldefecten.

Over het geluid kan ik kort zijn; wanneer je meer kijkt dan alleen maar lineaire televisie en geluid wilt horen wat past bij dit mooie scherm, moet je er speakers bij nemen. Het geluid klinkt prima voor 'gewone' televisie dankzij het AI geluid wat spraak versterkt en zorgt voor een 'nep-bass'. Maar het is en blijven kleine speakers, aan de achterkant gemonteerd.

De bouwkwaliteit is uitstekend en de tv prachtig. De tv is aan de bovenkant wel erg dun. Dit is mooi, want daardoor is de tv super dun en ziet er prachtig uit. Maar dit heeft als nadeel dat het heel makkelijk buigt. Met een tv van deze prijs is het monteren en op zijn plaats zetten van de tv een zenuwslopend karwei. Die buiging is niet goed voor de hartslag.

Verder vind ik deze tv de prijs waard. Klein minpuntje verder is de afstandsbediening, ligt niet lekker in de hand en is (voor mij) wat onhandig qua lay-out. Het feit dat je met 'richten en klikken' de tv kan bedienen is dan wel weer fijn.

Wanneer de tv staat (of hangt) is het genieten geblazen. Wanneer je in deze prijsklasse zoekt naar een tv met het mooiste beeld, is dit hem. Andere kunnen misschien helderder, maar niks kan tippen aan de 'kleurechtheid' van deze panelen. Voorlopig.

Heb jij ook een LG OLED65CX6LA Zwart?

De gehele 2020 lijn van LG ondersteund geen DTS formaten en HD audio. Ook niet passthrough.
Echt iets om rekening mee te houden als je deze schermen koopt voor een bioscoop ervaring met fatsoenlijk geluid. Met DTS / HD signaal krijg je simpelweg geen geluid uit de tv.
Was een vervelende verrassing in mijk geval, en heb dus nog een aparte mediaspeler (Vero4K+) en een audiosplitter (aliexpress) erbij gekocht.
Vind het ook raar dat bij heel veel reviews dit niet veel zwaarder meeweegt, aangezien dit geintje onmiddelijk iets 3/4 van mijn media geluidloos maakte.

Geldt trouwens ook voor Samsung`s QLED. Het is niet alleen LG die zich er schuldig aan maakt.
Maar voor een tv van 2000 euro in mijn geval vind ik het echt van de zotte.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 22 februari 2021 11:31]

Is het niet zo dat je alleen DTS / HD audio ondersteuning nodig hebt bij Bluray (rips)? Ik kan me voorstellen dat meer dan 90% van de mensen alleen nog via streaming diensten, zoals Netflix, Prime, ... kijkt. Voor die groep maakt het denk ik niets uit. Ik download ook niets meer en heb ook geen Bluray speler en ik heb het nog nooit gemist. Ik kan me voorstellen dat LG geen royalties wil afdragen voor een feature die maar een kleine groep gebruikt. Natuurlijk wel erg jammer als je dat zelf wel doet.
Daarom heeft een mediabox van rond de 100 euro het wel en een tv van 2000 euro het niet.
Als de tv 10 euro duurder was geworden dan had ik hem alsnog gekocht.
Door de prijsstelling zijn het al geen tv`s die de meeste mensen kopen.
Mediaboxen worden gekocht door mensen die veel gedownload materiaal kijken en daar zit relatief veel materiaal bij voor dit soort mediaformaten. In mijn omgeving koopt vrijwel iedereen een 55/65 inch OLED en werkelijk iedereen kijkt streaming content. De televisies verkopen er niet slechter door en de fabrikant pakt weer een paar euro marge. Het is een markt van lage marges en hoge aantallen. Dan is 10 euro echt teveel blijkbaar. Hetzelfde zie je met de trage SoCs in televisies. Als die maar snel genoeg is als je hem uit de doos trekt en dan is het goed. HDMI 2.1 is ook iets dat niet bovenaan de prioriteitenlijstjes staat. Voor veel Tweakers erg belangrijk, maar veel doorsnee consumenten interesseert het niks. Er wordt ontwikkeld voor de massa.
Hier loop ik ook tegenaan. Als ik het goed begrijp betekent dit dus dat wanneer ik geluid vanaf de tv naar de receiver wil laten gaan, dit GEEN DTS mag zijn toch? Dus ik heb PLEX, daar zit veel in met DTS, dat gaat dus niet werken met de tv-app en een EARC aansluiting naar mijn receiver toe? En wat als ik mijn xbox rechtstreeks op de tv aansluit en vervolgens het geluid weer via EARC naar de receiver wil laten gaan?
Als je het mij vraagt erg karig van LG:(
Geen geluid als het DTS is. Ook niet passthrough. Gaat niet werken in geen enkele app.
Ik heb mijn PS4 op DD encoding gezet.

Dit is wat ik nu gebruik:
pricewatch: OSMC Vero 4K+
in combinatie met dit:

Die 5 euro winstmarge van LG betekent gewoon dat ik nog even iets van 150 euro mag investeren als je de kabels meerekent.
Verkeerde plek

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 24 februari 2021 09:24]