Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd

€ 726,78
Specificaties Mini-pc / HTPC met M1 en 8GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd Review

saren 23 februari 2021, laatste update op 23 februari 2021, 6.884 views Product gekocht

Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd

Snelle, koele en fluisterstille computer, voor een schappelijke prijs. De software, met name Bluetooth laat echter zeer te wensen over.

Pluspunten

• blijft koel tijdens load
  • fluisterstil

Minpunten

• bluetooth zeer gebrekkig
  • wisselvallige scaling kwaliteit
  • emulatie telefoonapps valt tegen
  • weinig poorten
  • veel bugs in Big Sur
  • RAM / geheugen niet upgradebaar

Introductie

De Mac Mini M1 zag er op papier fantastisch uit. Een nieuwe chip instructieset (ARM in plaats van x86_intel), muisstil en voor een Apple Mac computer een vriendelijke prijs. Dit was ook mijn eerste Mac ooit, na altijd Windows en Linux te hebben gebruikt. Ik moet toch zeggen dat ik zeer teleurgesteld ben in de ervaring.

Mijn setup was redelijk eenvoudig. Ik gebruikte een MX Master 2S muis van logitech, een bedraad Dell toetsenbord en een iiyama QHD monitor. https://tweakers.net/i/o6tHfhcOl1Wsbje0fEs6EapzdUs=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/1573182/1LdPEP1OyDMintYnkJfVKbOaUOGHrjm2DD0gm8lnbWclgjqPvr.jpeg?f=620xauto

Pluspunten

Om positief te beginnen is de M1 Mac Mini erg stil. Niet stil in de zin van een zacht geluid, maar daadwerkelijk muisstil. Ik heb mijn best gedaan, maar ik kon oprecht geen geluid uit de kleine computer horen. Ook bij zware belasting, blijft de Mac Mini koel en stil. Apps starten lekker snel op, en de interne SSD lijkt ook een mooie snelheid te hebben. Wat mij het meest opviel als nieuwe Mac gebruiker is hoe mooi de User Interface van Apple er uit ziet. Van de vloeiende animaties, tot de iconen, themesets en algemene look-and-feel van MacOS, het ziet er spetterend uit in mijn ogen. Typische Apple zaken als AirDrop werken ook fantastisch met mijn iPad, en de terminal is een verademing tegenover de windows tegenhanger(s). Met Linux ben ik uiteraard ook een goede terminal gewend.

Minpunten

Op internet is er (op het moment van schrijven, begin/half februari) echter veel commotie te vinden over de Bluetooth problemen van de nieuwe M1 macs, en dat kan ook ik onderschrijven. Het gebruiken van een bluetooth-hoofdtelefoon was gewoon niet doenbaar, omdat telkens na 20 minuten oid de verbinding zeer brak begon te raken. Je kon de muziek niet eens meer herkennen. De muziek klonk alsof het door een koekblik was weergeven, dus erg robotisch. Na herverbinden van de koptelefoon, of herstarten van de Mac Mini, deed de koptelefoon het weer even. De draadloze muis (Logitech MX 2) hapert ook enorm wanneer je niet de bluetooth-dongle of de bedrading gebruikt.

Hierop volgt al snel een ander probleem: normaal kun je in het geval van bluetooth problemen nog kiezen om enkel bedrade apparatuur aan te sluiten, maar ook dat gaat niet makkelijk op de M1 Mac Mini, aangezien je maar 2 usb-A poorten hebt. Blijkbaar hebben ze 2 usb-poorten weggehaald, vergeleken met de eerdere modellen. Als je daar een muis en toetsenbord in steekt, kun je dus GEEN (usb-A) harde schijf of een USB stick of iets dergelijks aansluiten! Tenzij je weer met allerlei dongles in de weer gaat om de usb-C poorten te gebruiken, iets wat niet hoort op een desktop. Dit zou normaal geen probleem zijn, maar doordat je met de bluetooth problemen haast wel de twee poorten al moet gebruiken voor je randapparatuur, blijft er niets over.

Behalve de bluetooth problemen, heb ik ook andere problemen opgemerkt:

- Grafische bugs. Bij het kijken van YouTube filmpjes met een vriend viel soms het beeld opeens helemaal uit, en was het hele systeem een paar seconden totaal niet responsief meer. Dit gebeurde minstens 3 keer in een half uur. Hiervoor had ik het nog niet opgemerkt.

- Wisselvallige scaling. Ik gebruikte een 1440p60 monitor, en verwachtte dat alles netjes zou scalen. Dit lijkt echter niet het geval. Grotendeels was alles wel scherp. Tekst op tweakers zag er echter merkwaardig wazig uit, evenals sommige andere websites. Het feit dat dit totaal niet consequent was, en dus bij sommige websites wel en anderen niet speelde, doet me afvragen of dit aan MacOS ligt, of aan Safari. Op Windows / linux heb ik deze problemen nooit gehad, met dezelfde monitor. Ook in het instellingenmenu, bijvoorbeeld bij schermtijd, waren de icons erg low-resolution. De normale iconen in bijvoorbeeld het dock zagen er dan weer haarscherp uit. Misschien is er een Mac app die dit fixt, ik heb hem niet gevonden.

- iPhone/iPad emulatie. Dit is meer een teleurstelling dan een probleem. Een feature waar ik erg naar uitkeek, is de mogelijkheid om iPhone en iPad apps te kunnen gebruiken op de Mac. Dit werd tijdens de onthullingsevent van Apple groots gepubliceerd. Dit lijkt in de praktijk (in mijn ogen) tegen te vallen. Vrijwel alle grote apps (YouTube, gmail, instagram, ING/ABN, Protonmail) lijken niet beschikbaar te zijn op de M1, en veel apps die dat wel zijn werken toch wat gebrekkig, zoals de Marktplaats app die grafische bugs laat zien, of de app van mijn universiteit die steeds crasht. Dit zal grotendeels ook aan de app ontwikkelaars liggen denk ik, maar mijn ervaring was desondanks niet wat ik ervan verwachtte.

Retour

Uiteindelijk, toen ik besloot de Mac te retourneren, leken er ook nog problemen te zijn met het factory resetten van deze computers: https://support.apple.com/en-us/HT211983
Ik weet niet hoe wijdverspreid het probleem is, maar voor mij was het erg hinderlijk, vooral ook omdat ik niet met Apple computers bekend ben en bang was zaken te bricken, voor het retourneren.

Er gaat wat mis met het aanwijzen van gebruikers, en uiteindelijk moest ik 20 minuten aan de lijn hangen met de vriendelijke medewerker van YourMacStore, en nog dik een half uur wachten op de herinstallatie om het gefixt te krijgen. Tijdens de installatie liet de monitor op een gegeven moment enorm veel static zien, wat gepaart ging met vreemde geluiden. https://tweakers.net/i/-Yx0fFCjCiFr0SKi5jGXGbjZjy4=/620x/filters:strip_exif()/m/1573182/1LdPEP1a2GhNYPyVgoSpBQnUe4L49BkQLlZvGfvtBStbfZ5NY8.png?f=620xauto

Als conclusie, vind ik dat deze machine me toch is tegengevallen. Voor deze prijs krijg je prima hardware, maar er is nog enorm veel te verbeteren op het gebied van software. Pas als Apple de bluetooth-problemen oplost, en zaken als de emulatie, scaling, bugs in Big Sur en andere zaken in betere staat verkeren, zou ik ze opnieuw overwegen.

edit: spelfouten, formatting

Heb jij ook een Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd?

Vraag & Aanbod

8 Gb RAM?! daar kom je in deze tijd niet mee weg.
Beschik al jaren over een park van macmini's met i7 [uit 2012, 2015 ] en heb deze destijds uitgebreid met:
- 16 Gb RAM
- 500Tb SSD, boven op de 1Tb HDD
en deze presteren zeer goed. 8Gb is voor elke server [want dat zijn ze] veel te klein.
Heb geen problemen met blu-tooth. Er zitten 4 USB ports en HDMI uitgangen op. En belangrijk 1Gb/s netwerk port.
Nb wie gebruikt blu-tooth op een server??
Ondanks het zeer stabiele unix-MAC-OS, moet je , net zoals op andere servers, 1x per dag even Memory Clean doen.
NB ik ben ICT gebruiker sinds 1980 en windows2... en moet er niet aan denken nog steeds die blauwe schermen te hebben..
Samengevat: deze INTEL i-7 mac-mini's zijn schaalbaar , zien er met hun mooie zilver-box zeer goed uit en zijn nog steeds goed aan te bevelen voor power users. richtprijs = 500 euro
En voor ons de : "daily driver", zonder hoofdpijn van blauwe schermen en zonder wekelijkse patch down-time. Belangrijkste argument verder is het robuste OS zonder penetration hacking en phising risico's. MAC-OS gebruikers hebben geen last van intrusions en afpersingen !!

[Reactie gewijzigd door edgar b op 3 maart 2021 17:37]

8 Gb RAM?! daar kom je in deze tijd niet mee weg.
Voor veel gebruikers ruim voldoende. Niet voor iedereen, nee.
- 16 Gb RAM
- 500Tb SSD, boven op de 1Tb HDD
Niet elke Mac mini wordt als server gebruikt. 500Tb?
Nb wie gebruikt blu-tooth op een server??
Heb je het nu over je eigen apparaten of over de M1 Mac mini? En als er bluetooth op zit moet het ook gewoon werken.
Als dat nodig is voor de stabiliteit van het OS moet het OS dit natuurlijk zelf doen.
Dit is wel een erg achterhaald idee. Bovendien is phishing niet afhankelijk van OS.

Overigens ben ik zelf ook nog steeds een redelijk tevreden Apple gebruiker :)
hoi Ryzen,
wij zijn na 25 jaar msft, een tevreden MACOS club.
...en er zijn dus geen phising hacks met afpersing meer op msft? :-)
...en er zijn dus geen phising hacks met afpersing meer op msft? :-)
Dat wil ik natuurlijk niet beweren, alleen dat je er op macOS ook niet veilig meer voor bent. Op mijn mac komen phishing-mailtjes ook gewoon binnen en ik heb ook al enkele virussen gesignaleerd.
Tegelijkertijd is de beveiliging van Windhoos de laatste jaren sterk verbeterd, dus de situatie is niet meer zo zwart/wit als een jaar of 10 geleden.
Precies ! Mensen wanen zich veilig maar dat valt tegen.
Zeker voor de nieuwe M1 serie machines is er extreem veel (relatief gezien) malware gesignaleerd.
Net zoals dat een iphone eerder gekraakt zal worden dan een Android smartphone omdat een hacker met een werkbare exploit op een iphone vrijwel het gehele gamma binnen kan dringen en daarmee ook vrijwel alle High Value Targets bereikt (de rijken, celebs, politici, etc hebben vrijwel allemaal iphones).
Dus, terwijl de hack wellicht moeilijker is is de beloning exponentioneel groter als bij Android.
Bij Android je te maken hebt met veels te veel verschillende OS varianten, diverse fabrikanten met hun eigen software aanpassingen en daarop nog eens 1000'en verschillende modellen. Kortom, je target Audience is veel kleiner.
oh en die recente msft FLARE hacks dan ? 50 miljoen sites gehacked.
In de afgelopen 6 jaar heb ik geen enkele hack of virus gehad/gemeten, behalve controle door Apple zelf dan :-)
Het feit dat jij geen hacks hebt gedetecteerd wil niet zeggen dat ze er niet zijn geweest, helaas.
Verder is het natuurlijk niet zo zinvol om een grote hack op de gehele ms-community te vergelijken met de ervaring van één persoon.

Zo maar een recent voorbeeld:

Nogmaals ik ben geen Apple-hatende microsoft-fan. Ik gebruik beide systemen dagelijks en de een doet net veel onder voor de ander.
Tja, die QHD resolutie is een probleem in MacOS. Klaarblijkelijk moet je of Full HD gebruiken of 4K/5K, anders heb je bij Apple lekker pech: die monitoren verkopen ze immers niet. Ik heb twee QHD schermen staan die beiden onbruikbaar waren met een MacBook pro. Scaling voor deze resolutie is compleet waardeloos - en ik ben daar zelf heel gevoelig voor; als ik een M1 wil kopen zal het een Air worden...
Ik heb gewoon 2 QHD schermen connected zelfs 165Hz. Welke MacPro heb jij dan?
Uh, het exacte model weet ik niet meer, het was een Intel, maar hij is weer terug ingeleverd bij mijn vorige werkgever. Draai jij native resolutie, en hoe groot is de text dan? Bij mij was het of onleesbaar klein of slecht geschaald namelijk.
Ik heb 2x27” QHD op MBP aangesloten en dat werkt prima. 25” QHD vind ik wel een te kleine dotpitch hebben.
Het probleem is dat een "te kleine dotpitch" geen probleem moet zijn; hoe kleiner de dot pitch hoe beter / scherper (zeker in combinatie met font verbeteringen op lagere resoluties). Ik heb hier zowel Windows als Linux zonder problemen draaien op QHD. Het probleem is dat MacOS de scaling niet op orde heeft voor QHD, niet dat er een "te kleine dotpitch" bestaat voor moderne applicaties.

Merk op dat ik speciaal voor QHD gekozen heb omdat ik met oude development-platformen te maken heb die op 4K niet goed werken (ikoontjes worden veel te klein, en scaling werkt niet goed). Bij MacOS werken echter de moderne apps niet goed; tja, dan houd het bij mij op.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 5 maart 2021 14:49]

Bij mij werkt 2x 27" QHD ook heel goed met macOS. Zowel op de Hackinotosh als op de Macbook
Wel, hopelijk is er ondertussen wat veranderd. Mooi dat het werkt, ik zag al een ander commentaar, maar ook met 2 x 27 inch. Misschien is dan de resolutie net leesbaar, of het OS/vid driver is aangepast.
Ik had dezelfde mac Mini en herken de bluetooth problemen en scherm problemen. Zeker nu met thuis werken ben ik afhankelijk van goede apparatuur en helaas werkt het nog steeds niet top. Mijn Apple magic mouse 2 valt regelmatig gewoon weg. Qhd resulatie maar ook 1080p blijft bij de mac problemen leveren vooral krijg ik vaker een zwart scherm zonder reden. (2 verschillend schermen uitgeprobeerd)
Na 10 dagen heb ik zowel Mac mini als de muis retour gestuurd.

thuis heb ik al een iphone pro 11, 2x ipad pro 2020 en Apple tv 4k maar helaas ga ik geen MAC kopen ivm deze problemen.
Mijn oude windows pc heb ik weer aangesloten en werkt na 8 jaar gewoon zonder grote problemen.

Als apple fan ben ik beetje teleurgesteld over dit product ik had er meer van verwacht. Ik wacht nu op de nieuwe macbook pro die ergens in 2021 gaan komen.
Nou je had je misschien een beetje aan moeten passen. Natuurlijk niet die gestoorde keyboard en muis gebruiken maar de Apple muis/keyboard. Even geduld had je moeten hebben op een Bluetooth update. Even die lelijke monitor met grote pixels omruilen voor een normale en dan aansluiten via usb c naar displayport. Dongeltje erbij en je het nog jaren plezier kunnen hebben.
Naar de fout toe corrigeren heet dat .... Nee dank u !
Basic features zoals BT moeten gewoon werken, zeker bij een merk dat altijd prat gaat op de geweldige software en de user experience.
Dongle ? Adapter ? Op een desktop computer horen gewoon poorten te zitten.
Het is geen Iphone noch Ipad en er kunnen dus makkelijk poorten op. We zien nu zelfs dat straks de nieuwste MBP ook weer met extra poorten gaat komen want het werkt gewoon niet.
Ik denk dat hij een prima review neerzet en de vinger op de pijnpunten legt ipv alle hype omtrent benchmarks en de gereleateerde Fomo.
Leuk product voor over 1 jaar wellicht als de bugs eruit zijn.
ik merk lichte sarcasme in de reactie van Resolution, al had het wel iets duidelijker kunnen blijken.
Spijtig om te lezen dat je zoveel problemen ervaart met de nieuwe Mini M1.
Ik heb zelf de Macbook Air variant en gebruik deze met een ultrawide (3440x1440, 100hz) direct via USB-C, MX3 en oud Apple keyboard (nog met oldschool AA batterijen) en dit werkt zonder problemen.
Ook mijn goedkope bluetooth oortjes (Blitzwolf BW-FYE7) doen het goed.

Over de IOS apps op MacOS moet ik je gelijk geven. Het meeste werkt gewoon (nog) niet.
De enige IOS app die ik nu gebruik op mijn Air en die niet onder doet aan de versie op mijn telefoon, is Amplifi (Ubiquiti) voor mijn router.

Het lijkt er soms ook wel op dat je een beetje geluk moet hebben met de huidige generatie M1 machines.
De een werkt goed en de ander vertoond kuren.
Goh wat een tegenvaller, zoiets verwachtte ik niet van Apple, het leek zo interessant die M1 mini.
Even wat tegengas :)

Ik ben gebruiker van het eerste uur van de Mac mini M1. Sommige problemen herken ik, zoals die van het Bluetooth. De scanning problemen herken ik niet. Maar ja, de eerste release van Windows 10 was ook niet geweldig. Nu we wat verder in de tijd zijn, zijn veel problemen opgelost.

De Apps van iPhone en iPad zijn gewoon te gebruiken, maar helaas vinden veel App ontwikkelaars het nodig hun apps uit de App Store te verwijderen, en daar is niet altijd een goede rede voor. Toch, Apple heeft daar natuurlijk weinig schuld aan. Wel is met de laatste update het werken met deze apps sterk verbeterd. De iPhone en iPad apps kunnen nu fullscreen, en met toetsenbord en controller worden bediend.

Verder lees ik dat er maar twee usb-a porten inzitten. Ja, klopt, maar dan zeg ik, dat weet je toch als je het koopt? En ja, het is een desktop, maar wel een MINI, en in een mini zitten nu eenmaal minder porten. Klik boven aan deze pagina maar eens op alternatieven, en je ziet meteen dat ook PC MINI voorzien is met veel minder poorten.
Bedankt voor je reactie!
Dat is goed om te horen. Dit was nu precies zo een feature waar ik echt enorm naar uitkeek. Het kunnen bankieren via de app ipv de relatief onveilige browser, en dedicated apps voor andere zaken zoals email. Noem mij wellicht onrealistisch, maar bij de presentatie van de M1 Mac zag ik echt voor me hoe ik mijn Smartphone wellicht de deur uit kon doen, en gewoon alles lokaal op de Mac kon draaien! Dat lijkt me uiteindelijk toch fantastisch. Al je apps op 1 device, en voor de rest geen onderhoud of iets. Ik hoop dat in de toekomst inderdaad de grote bedrijven ook hun apps porten naar de M1 macs
Klopt. Echter, zeg ik ook in de review, dat (tijdens de reviewperiode) de bluetooth voor mij zodanig onbruikbaar was, dat ik gedwongen wordt de randapparatuur allemaal bedraad aan te sluiten, als ik nog een beetje normaal mijn apparatuur wilt gebruiken. Dan is het extra zuur dat je dus 2 in plaats van 4 poorten (de vorige Apple Mini's hebben laten zien dat er 4 poorten op passen.
) hebt voor usb-A apparatuur. De muis en keyboard gebruiken zonder draad was gewoon niet praktisch, dus in gebruik heb je eigenlijk geen usb-A poort (over). Dat is zeer kwalijk voor een desktop, of het nu een mini of een enorme toren is.

Mijn punt is dat ik natuurlijk wel wist dat er maar 2 poorten op zaten van te voren, maar ik wist niet dat mijn bluetooth apparatuur in de praktijk bij vlagen haast onbruikbaar was zonder draad. Vandaar dat ik dat toch als extra kritiekpunt heb opgenoemt in de review, los van dat het zelfs zonder bluetooth problematiek een achteruitgang is op de vorige mac Mini's qua poorten.

[Reactie gewijzigd door saren op 5 mei 2021 21:30]

Heb vrijwel dezelfde ervaring als de review.

Ik heb zelf de 16 gb. De bluetooth problemen heb ik ook met mijn Microsoft precision mouse. Op een aantal forums gevonden dat het hielp om de volgende instellingen aan te passen.

> Allow bluetooth devices to waker computer. Uitzetten.
> Als je aangesloten zit op de draad, Wi-Fi uitschakelen. Helaas werkt sidecar dan alleen op een usb kabel.
> Airdrop uitschakelen.
> Ik las dat bepaalde usb 3 aparaten bepaalde straling kunnen afgeven wat kan storen met de Bluetooth module. Dus tussen de desktop en de apparaten vrije ruimte laten. Wifi of Router, etc... uit de buurt van de desktop halen.

Dit kan allemaal een broodje app verhaal zijn en mogelijk dat het een placebo is, maar het lijkt een stuk beter nu. Heb nog wel 1 of 2 keer per dag dat de muis hapert als de malle, en nagenoeg onbruikbaar is. Meestal is dit met een herstart van de muis op te lossen. Dat gezegd, niet echt acceptabel. Ook voelt de muis gewoon minder soepel dan bij windows.

Ik gebruik de QC35ii Bose bluetooth op de console, en dit werkt eigenlijk fantastisch. Geen problemen ervaren.

Ook heb ik een draadloze harman kardon citation 300 speaker. Wat ik indrukwekkend vind is dat automatisch het geluid en het beeld gesychroniseerd wordt. Dit was bij windows wel even anders. Of dit via Airplay gaat, bluetooth, wifi etc... weet ik eigenlijk niet, ik klik erop en het werkt.

Verder heb ik via het kanaal Snazzy Lab een aantal van zijn gebruikerstips gevolgt om big sur aan te passen, bijvoorbeeld de animatie van de dock aanpassen en de mac voelt een stuk sneller aan.

De scaling issues ervaar ik ook. Ik heb mijn browser standaard op 110% en microsoft office 120% - 140% voordat het een beetje leesbaar is. Ik gebruik een 3440x1440 34". en 2560x1440. Vooral de tekst is wat minder scherp. Na een week went het wel. Maar van wat ik heb gelezen komt het omdat de resolutie gewoon te laag is.
Mac user Maglite.

Sinds aug 2021 ben ik overgestapt van Microsoft naar Apple omdat ik toch al alles van Apple had zoals
2 Telefoons, 2 Tablets, 1 Apple watch, 3 Airports en 2 Apple TVs dus was een Mac Mini de volgende logische stap.

Bovenstaande problemen zijn bij mijn Mac Mini 16 Gb M1 500 Gb SSD met Monterey 12,1 nog niet opgetreden, ik gebruik wel de originele draadloze Mac toetsenbord en de Mac muis en een 33 inch Philips 4K monitor op 1920 x 1080 bij 60Hz (ik hoef niets te schalen alles is super scherp leesbaar).

Alles werkte soepel, stil en snel de Apps worden steeds beter ondersteunt en er komen ook elke dag meer Apps voor de M1 bij, alleen met Adobe heb ik wel vaker dat deze bevriest en dan is een geforceerde stop van de App noodzakelijk om verder te werken.

Ik ben heel blij met de overstap van Windows naar Apple was wel weer ff alles op nieuwe uitzoeken zoals de het koppelen van de diverse schijven van mijn Synology Nas waar alle instellingen van het systeem zaten en meer van die zaken zoals het streamen naar de Apple TV,s.

Ik heb tot heden geen extreme hapering van de Bluetooth ondervonden bij mij werkt de Sonos speaker bijna 24/7 zonder haperingen en ik gebruik mijn AirPods als koptelefoon als ik moet zoomen met een Foscam webcam ook zonder enige problemen.

Ik denk dat de diverse updates van de OS hier heel veel in bij gedragen hebben.

[Reactie gewijzigd door Maglite007 op 16 januari 2022 03:36]