Corning Thunderbolt Optical Cable, 30 m Zwart Review

Rimboeloper 20 februari 2021, laatste update op 5 maart 2021, 520 views Product gekocht

Corning Thunderbolt Optical Cable, 30 m Zwart

Een van de weinige Thunderbolt 2 kabels van dertig meter lengte! Terwijl koperen Thunderboltkabels maximaal twee meter lang kunnen zijn, geldt dat niet voor de optische kabel. Met behoud vande Thunderbolt 2 snelheden zijn lengtes van tientallen meters mogelijk. Zo ook bij deze kabel. Handig bij overbruggen van grote afstanden.

Pluspunten

• Lengte van 30 meter!
  • Thunderbolt 2 snelheden van 20Gbit/s met maximaal 10% a 15% bandbreedteverlies
  • Dun, licht en zeer flexibel

Minpunten

• Peperduur!
  • Geen busvoeding van 10 Watt

Waarom een optische Thunderbolt kabel
Na zeven jaar intensief gebruik van mijn Mac Pro uit 2013 is mijn randapparatuur enorm uitgedijd. Omdat bij mijn geliefde "tonnetje" nagenoeg alle uitbreiding extern moet gebeuren, beland je na verloop van tijd in een enorme dradenchaos. Om het een en ander overzichtelijk te houden was ik genoodzaakt om een deel van mijn externe Thunderbolt apparatuur naar een andere kamer te verplaatsen. Om dat voor elkaar te krijgen was ik op zoek naar een Thunderbolt kabel van rond de dertig meter. Aangezien koperen kabels zelden langer zijn dan twee meter, was ik op zoek naar een optische kabel. Nu de Thunderbolt 1 en 2 kabels langzaam uitgeserveerd worden om plaats te maken voor de nieuwere Thunderbolt 3 en 4 kabels, was dat voor mij het moment om op zoek te gaan naar een goede optische kabel. Terwijl, anno 2021, optische Thunderbolt 3 kabels van rond de dertig meter tegen de duizend euro kosten, was ik met een optische Thunderbolt 2 kabel met een goede vijfhonderd euro klaar. Natuurlijk blijft vijfhonderd euro een hele hoop geld, maar als je hiermee een groot deel van je externe Thunderbolt apparaten naar een andere kamer kunt verplaatsen is dat die investering meer dan waard. Zo heb ik mijn LaCie 6big en een FireWire schijfstation samen met een Caldigit Thunderbolt hub met deze kabel verplaatst naar mijn slaapkamer. Op mijn slaapkamer beschik ik dan tevens over supersnel bedraad internet dankzij die Caldigit Thunderbolt hub waar een Gigabit Ethernetpoort op zit.

Ervaring bij gebruik
Ondanks dat het een heel gedoe was om van mijn thuiswerkplek (waar mijn Mac Pro staat opgesteld) de optische Thunderbolt kabel door te lussen naar mijn slaapkamer, was ik blij toen die kabel er eenmaal lag. Omdat de kabel opgerold ligt op een grote plastic klos, kun je eenvoudig het overgebleven draad om de klos opwinden. Dit in tegenstelling met koperen kabels omdat optische kabels nauwelijks warmte en daardoor geen magnetisch veld creëren.

De dertig meter lange optische Thunderbolt kabel van Corning behoud ruim 85% a 90% van de Thunderbolt 2 bandbreedte van 20Gbit per seconde. Een klein nadeel is wel dat de kabel geen busvoeding van tien Watt meegeeft. Hierdoor is de kabel niet compatibel met apparaten die stroom van een hostapparaat nodig hebben, zoals bepaalde draagbare hardeschijven met busvoeding. Dat zorgt op die plek wel voor een heel scala aan grote en kleine AC/DC adapters wat eveneens tot een dradenchaos kan leiden.

Ontwerp
De optische Thunderbolt 2 kabel van het merk Corning is extreem licht van gewicht in vergelijking met de koperen Thunderboltkabels. Daarnaast is de kabel heel dun, sterk en buigzaam wat de duurzaamheid zeer ten goede komt. De algehele bouwkwaliteit is hoog waardoor je ziet dat je een kwaliteitsproduct in huis hebt gehaald. Ondanks dat ik een semi-professioneel DAS (Direct Attached Storage) station van LaCie eraan gehangen heb die bijna driekwart van de Thunderbolt 2 bandbreedte opslurpt, merk ik er weinig van dat mijn Mac Pro een kamer verder staat. Die 6Big van LaCie is via een Thunderbolt hub van Caldigit ook nog eens doorgelust naar een snelle FireWire hardeschijf. Daarnaast zit er op die TS3 Plus dock nog een heleboel andere apparatuur via USB aangesloten waaronder een semi-professionele A3 scanner van Epson en een volautomatische laserprinter van Brother. Ondanks dat het allemaal bandbreedte gevoelige apparaten zijn, merk ik niets van een eventuele vertraging. De optische Thunderbolt kabel wordt geleverd in een klein en schattig doosje. Met dat doosje in de hand besef je niet waarom zo'n kabel peperduur moet zijn. Het zal vermoedelijk wel met allerlei patenten te maken hebben die het merk Corning bezit.

Belangrijke mededelingen
Voor gebruikers die een hoge verbindingssnelheid willen en daarbij grote apparatuur op afstand willen houden zijn aangewezen op de woekerprijzen van Corning. Mede omdat er in dat segment weinig concurrentie zit. Voor zover ik weet heeft OWC ook nog een optische Thunderbolt kabel uitgebracht van tientallen meters lengte. Maar met prijzen van rond de de duizend euro was dat voor mij geen alternatief. Zoals op onderstaande foto duidelijk is te zien, is op mijn werkplek waar mijn Mac Pro opgesteld staat geen ruimte meer op of dichtbij mijn bureau om een relatief groot apparaat als de 6Big van LaCie te plaatsen. Hierdoor was ik genoodzaakt om die peperdure optische kabel aan te schaffen.

Heb jij ook een Corning Thunderbolt Optical Cable, 30 m Zwart?

Heb je die apparatuur nou op tapijt gezet? Geen last van stof? Dat zal de levensduur niet ten goede komen.
De apparatuur staat weggestopt onder mijn bed op een vloerkleed om eventuele trillingen van de LaCie 6Big op te vangen. Hierdoor heb ik geen last van de bekabeling van de aangesloten apparatuur. Omdat zowel de 6Big als mijn externe FireWire-schijf (eveneens van LaCie) op kleine pootjes staat en het ventilatierooster vrij hoog op beide apparaat gemonteerd is, heb ik niet zo veel last van stof. Mede omdat ik daar wekelijks stofzuig.
@Rimboeloper waar heb je deze kabel gekocht? Heb je toevallig een link naar een verdeler?
Ik heb die dertig meter lange optische Thunderbolt 2 kabel vorig jaar zomer gekocht bij the Future Store in Utrecht. Het betrof een van de laatste lange optische Thunderbolt 2 kabels uit hun assortiment. Dit omdat Thunderbolt 1 en 2 langzaam uitgefaseerd worden door de nieuwere Thunderbolt 3 en 4 standaard waarbij de eerste en tweede generatie een mini-displaystekker en de derde en vierde generatie een USB-C stekkerpoort hebben. De betreffende kabel van Corning is nu opgevolgd door een Thunderbolt 3 variant die vijf meter korter en honderd euro goedkoper is. Link: https://futurestore.nl/we...rbolt3-optical-cable-25m/

Naast de vijfentwintig meter uitvoering, is de optische Thunderbolt 3 kabel van Corning ook te krijgen in 5,5m, 10m, 15m en de vijftig meter uitvoering. Link: https://futurestore.nl/?s...orderby=date-DESC&ixwps=1
Top, dank je wel voor de links! Kon niet direct iets vinden in EMEA waar ze die verkopen!