be quiet! Pure Base 500 Window Zwart

€ 82,-
Specificaties Tower • 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Base 500 Window Zwart Review

UUasmont 20 februari 2021, laatste update op 20 februari 2021, 409 views Hands-on

be quiet! Pure Base 500 Window Zwart

Het is een goede en complete basis behuizing die op veel gebieden erg doordacht en handig is. Er zijn wel een paar minpuntjes, ik nodig u uit om de uitgebreide review te lezen voor meer informatie.

Pluspunten

• Design
  • Prijs/Kwaliteit
  • Compleet
  • Stoffilters intake

Minpunten

• GPU voedingskabel
  • Airflow vooraan
  • Meegeleverde ventilatoren
Nog niet zo lang geleden heb ik een build met een be quiet! Pure Base 500 Window zwart gemaakt voor mijn neef.

Het is een goede basis behuizing die op veel gebieden erg doordacht en handig is. Voor een paar tientjes minder krijg je een behuizing die maar half zo goed is en voor een honderdje extra krijg je behalve design en usb-c niet echt veel meer. Deze behuizing valt goed te vergelijken met een Fractal Design Define C op allerlei gebieden al heb ik voorlopig alleen ervaring met de micro atx versie ervan.

De bouwkwaliteit is goed genoeg. Het frame zonder de panelen is niet zo stevig maar dat merk je alleen op bij het inbouwen. Eens de panelen gemonteerd is de behuizing wel stevig genoeg. De manier waarop de uitbreidingskaarten worden vastgezet wordt wel vaker toegepast al heb ik op dat gebied liever de eenvoudige "thumbscrew aan de binnenkant" methode zonder extra metalen klepje over het geheel.
Achter het moederbord is er voldoende ruimte om alle kabels netjes weg te werken. Bij dat wegwerken van de kabels is er wel één dingetje dat beter kan: de voedingskabels van de grafische kaart. Die blijf je in een behuizing met venster erg duidelijk zien, zeker als je (a)rgb verlichting gebruikt. Een verplaatsbaar U of V profieltje met logo aan de bovenkant van de shroud bijna tegen het venster aan zou een goede oplossing kunnen zijn daarvoor.

De meegeleverde mesh bovenkant geeft veel keuzevrijheid in de manier waarop de warmte kan worden afgevoerd. Het zou een stille behuizing moeten zijn maar met twee (weliswaar stille) ventilatoren met vaste draaisnelheid (3-pin) heeft de nul db modus van een grafische kaart niet veel zin. Het is ironisch om dan op die ventilatoren be quiet! te lezen.
Ik heb die vervangen door pricewatch: Cooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm twee vooraan en één achteraan. Dat bracht een andere (visuele) tekortkoming aan het licht (letterlijk en figuurlijk) doordat het 120mm fans zijn i.p.v. de 140mm fans die werden meegeleverd. De middelste positie voor een 120mm fan vooraan maakt dat een stukje ervan onder de shroud verdwijnt en dat wil je eigenlijk niet met mooie (a)rgb fans.

De airflow vooraan is niet zo goed met dat fijne kleine roostertje aan de zijkanten ook al is de onderkant redelijk open. Dat is voldoende voor een 250 watt (gpu 200+cpu 50) build maar voor meer vermogen zou ik een andere behuizing kiezen zoals de 500DX. Wel heel goed is de afdekking met filters van alle intake ventilatie, ook die van de voeding zodat er niet teveel stof wordt binnengetrokken.

Heb jij ook een be quiet! Pure Base 500 Window Zwart?