Specificaties Socket AM3 met AMD 760G chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-MA78LMT-US2H Review

enthernal 1 december 2010, laatste update op 1 december 2010, 682 views

Gigabyte GA-MA78LMT-US2H

Pluspunten

• kwaliteit
  • feature set

Minpunten

• slechte plaatsing sata connectoren!

Layout Score: 2
Een echte review ga ik hier niet schrijven, maar voor de gene die overwegen dit moederbord te kopen; het is een zeer degelijk moederbord, maar er zit één grote lay-out fout in. Als je een dual slot grafische kaart gebruikt (in mijn geval de gtx465) dan bedekt deze 3 van de 5 beschikbare sata connectoren, wat mijn inziens wel een zeer grote lay-out fout is.
Ik heb dit aan de harde lijve ondervonden, ik had een blu-ray, een harde schijf een SSD aangesloten op het moederbord toen ik mijn grafische kaart upgradede van een HD 5770 naar een GTX465, en dus moest de SSD er tijdelijk uit. Uiteindelijk werd dit een van de redenen waarom ik een raid controller heb moeten aanschaffen. Ik kan er nog mee leven omdat die zoizo al gepland was, maar ik vind toch dat dit soort dingen best geweten zijn vooral je dit bordje aanschaft.

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA78LMT-US2H?

Wat Jona zegt. Formaat leent zich niet echt voor een dualslot cooler.

Ik heb dit probleem ook gehad met een zelfde moederbordformaat, maar ik had nog een paar 'platte' sata kabels liggen. connectors die een hoek van 90 graden maken en dus de sata poort hooguit met 3 mm verhogen. Is dat niet iets voor jou?
Niet met mijn grafische kaart in ieder geval, maar met een andere kan dit wel mogelijk zijn.
Dat is inderdaad irritant, maar ik vraag me af in hoe verre je het moederbord de schuld kan geven. Het is immers een micro-ATX formaat bord. Op dit formaat heb je nu eenmaal minder ruimte en de fabrikant zal dus ook keuzes moeten maken. Het is ook bedoeld voor compacte systemen waar je niet snel sterke dual slot grafische kaarten in zult gebruiken.

Maar Gigabyte had ze inderdaad beter meer naar beneden geplaatst of zijwaardse poorten geplaatst. De meeste micro-ATX AM3 borden in de pricewatch hebben dit ook. Ik denk dat je net het verkeerde bord hebt gekozen ;) .
Ik zeg ook niet dat het een slecht product is he. Maar ik heb zonet nog een hoop mATX bekeken, en je ziet wel duidelijk dat ze hun sata connectors uit die buurt houden, ofwel zitten ze er net boven ofwel zitten ze er flink wat onder.

Ik vind ook niet dat omdat het een klein formaat is er geen dual slot grafische kaart in kan, zeker met het huidige aanbod. ten slotte is het een uitbreidings-slot, dus vind ik het eerder te verwachten dat er een flinke kaart in komt, anders is de onboard grafische kaart meestal voldoende.

En inderdaad, een 'verkeerd' bord gekozen, maar gezien ik nog geen enkel probleem met het bord gehad heb en ik er toch redelijk wat overclock opties mee heb vind ik het toch geen slechte bordje.