Specificaties 40" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 40PFL8605H Review

sandeman 18 augustus 2010, laatste update op 12 november 2010, 4.715 views

Philips 40PFL8605H

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Mooi apparaat
  • Goed geluid
  • Speelt mkv's van netwerk

Minpunten

• TV valt af en toe spontaan uit
  • Nog wat problemen met afspelen video's
  • Gevoelig voor netwerkverbinding

Beeld en geluid

Heb deze TV nu ruim twee weken, na jarenlang naar een CRT te hebben gekeken. Het belangrijkste, het beeld van de TV is erg goed naar mijn mening. Hoge helderheid, veel contrast. Ik heb geen last van backlight-bleeding, zoals anderen op GoT met TV's uit deze serie wel hebben. Dit komt waarschijnlijk doordat mijn 40inch een Sharp UV2A paneel heeft, terwijl andere modellen (oa 37 inch) een LG IPS paneel schijnen te gebruiken.

De TV spiegelt wel redelijk veel, maar het is alleen storend bij daglicht met donkere scenes. Het journaal of zo is bij daglicht perfect te bekijken, en wanneer het donkerder wordt zijn ook donkere scenes geen probleem meer.

Het beeld in de game-mode was eerst veel te fel (kleuren en helderheid), maar dat kon gelukkig bijgesteld worden. Ik merk geen lag bij het gamen, maar we hebben alleen een WII. In tennisspellen merk ik geen lag (in game-mode).

Over het geluid heb ik nog niets te klagen. Het klinkt goed. Ik mis wel de 5.1 decoder uit mijn oude TV. Daar kon ik met tulpjes externe luidsprekers op aansluiten om een surround-systeem te maken. Daar zal ik nu een los setje voor moeten kopen.

Menu's en NetTV

Het menu van de TV werkt goed, maar is een beetje traag, net zoals de TV-gids en NetTV. Omdat ik nu een UPC-mediabox heb, gebruik ik de EPG van de TV eigenlijk niet meer. Helaas werkt de TV niet echt samen met de mediabox (via HDMI-CEC), maar dat ligt aan de mediabox en niet aan de TV. CEC werkt wel goed met bijvoorbeeld een Canon camcorder.

Net TV werkt netjes, helaas geen volledige uitzending gemist, maar wel alternatieven van een paar omroepen (oa NOS met journaal). Youtube werkt goed alleen heeft geen HD en het intikken van een zoekterm is uiteraard een beetje omslachtig. Verder wel wat grappige applicaties in NetTV, maar als je een laptop op de bank hebt liggen is die toch meestal makkelijker.

Video's afspelen

Afspelen van video-bestanden via DLNA werkt redelijk goed. In combinatie met TVersity op mijn PC kan hij ook mkv-bestanden afspelen, maar niet alle. Bij sommige gedownloade series speelt hij een deel van de afleveringen goed terwijl een ander deel geen geluid heeft. Ik kan geen verschil ontdekken in codecs of bitrates tussen de goede en slechte dus ik weet niet waar dit aan ligt. Sommige films speelt hij helemaal niet. Dit leidt dan soms tot een zwart beeld, waarna hij soms niets meer wil spelen. Het zou fijn zijn wanneer hij ook meldde waarom hij het bestand niet kan afspelen (audio of video codec, bitrate).
Bij HD-mkv's is het afspelen niet 100% lipsynchroon. Dit is al zo vanaf het begin van een video, maar wordt gelukkig niet erger tijdens het spelen. Er kan niet gespoeld of gezocht worden in videos over het netwerk (wel via USB-stick).

De TV is wel gevoelig voor de netwerkverbinding. Ik gebruikte in eerste instantie een WRT54G router, maar die is een beetje brak, hoewel hij met mijn PC's en laptop goed genoeg werkt. De TV viel met deze router echter om de tien minuten uit zijn media-player en ging zoeken naar een netwerk. Dit was zowel bij het spelen van videos over het netwerk als bij NetTV. Ik heb er nu een andere switch tussen gezet en nu heb ik hier geen enkele last meer van.

Het afspelen van Earth 1080p over het netwerk ging grotendeels goed op enkele scenes (birds!) na, waarbij wat haperingen te zien waren.

[Edit 18-8-2010]
Ik heb nu een Synology DS110j aan mijn netwerk hangen, en hiervan speelt de TV mkv's een stuk beter af: ze zijn veel beter lipsync dan vanaf mijn PC met TVersity en er kan gespoeld worden (in ieder geval in mkv en avi). Ik heb nog niet getest of er minder haperingen te zien zijn.

Overigens werkt de TV ook zonder problemen met een USB-hub (kan meerdere USB-sticks aansluiten) en werkt een externe 2.5' USB-schijf ook goed zonder extra voeding.

Diversen

Af en toe (elke twee dagen of zo) springt de TV spontaan op standby. Dit is vooral vervelend wanneer je een video over het netwerk probeert te bekijken. Omdat je niet kan spoelen of zoeken moet je dan namelijk helemaal opnieuw beginnen. (Opgelost na firmware update november 2010).

Hopelijk kunnen sommige van bovenstaande problemen via firmware-updates opgelost worden.

Ambilight werkt naar behoren. Het is voor mij geen must-have, maar vormt een leuke toevoeging.

De afstandsbediening is een beetje basic, maar ziet er leuk uit en het werkt best aardig. Ik mis alleen een knop om direct van ingangsapparaat te kunnen wisselen. Dat kan nu alleen via het hoofdmenu en dat is een beetje traag.

Ik heb (nog) geen 3D-set of Wifi-dongle, dus daar kan ik niets over zeggen.

Heb jij ook een Philips 40PFL8605H?

Reviews door de redactie

Hallo Sandeman,

Ik heb ook de 8000 serie van 2010, 46pfl8605h/12.

Ben ook heel tevreden over het beeld.

Minpunten:
- Spontaan in standby vallen, ook na de firmware update van 7 september
- Afstandbediening erg simpel, geen knop om rechtstreeks naar de apparaten te wisselen.
- Bij gebruik van CI+ module geen Now & Next balk.
- Bij gebruik CI+ module slechte programmma gids, bij openen gids geen geluid van geselecteerde zender en geen beeld in klein scherm, zoals bij samsung wel.

Ik hoop dat Philips de bovenstaamde punten in de toekomst aanpast met firmware updates, behalve dan de afstandbediening want dat is niet op te lossen dmv een update :-)
Ik heb geen CI+ module, maar ben het met je eerste twee punten eens. Toevallig net Philips helpdesk aan de lijn gehad over het spontaan uitvallen. Ze laten een monteur langskomen om er naar te kijken.
Oke, ik ben benieuwd wat de monteur er aan gaat doen. Ik denk dat ik ook maar met de helpdesk ga bellen.
Ben vanmiddag gebeld. Het was een bekend probleem, maar het zou in de software zitten. Ze wachten tot Philips dit heeft opgelost in de firmware en tot die tijd kunnen ze niets doen.
Ow dat is wel slordig, maar afwachten dan tot de nieuwe update.
De vorige update (023) lijkt het probleem opgelost te hebben. (review aangepast).
Hoe zit het eigenlijk met die MKV's. Werkt de ondertiteling eigenlijk nog via die Synology doos?
Ik heb het niet zelf getest, maar ik heb op diverse plaatsen gelezen dat deze TV geen ondertitels via DLNA kan afspelen.
Zolang de USB schijf binnen de specs zitten van de USB(2) standaard, is dat ook niet zo gek natuurlijk. Dat is dus geen afhankelijkheid van de TV.
Wt is er dan opgelost als ik vragen mag? Het niet kunnen spoelen of het spontaan in standby schieten van de PC? Als het standby gaan opgelost is, waarom is dat dan nu nog een negatief punt, terwijl het middels een firmware update opgelost is?
Beide zijn opgelost. Sinds ik de 000.140.025.000-firmware er op heb staan is de TV nooit meer spontaan op standby gegaan.
En spoelen kan ik sinds ik met DLNA kijk vanaf mijn Synology DS-110j NAS in plaats van vanaf mijn PC met TVersity.
Thnx, goede review!
Netwerkverbinding kan ook liggen aan de energy settings op sommige routers.
Bij automatic detect van mijn Fritz.box ging het ook mis. Na deze op always enable te hebben gezet, heb ik geen problemen meer gehad.
Ik heb net update 140.011 erop gezet, van 5 oktober. Ik hoop dat het nu verholpen is. Alleen bij mij werkt de update via het netwerk niet. Ik kan alleen via USB updaten, zijn er meer die hier last van hebben???
Geachte bezitters van een philips 40pfl8605H tv. Ik heb sinds enige tijd een probleem dat de Tv niet aan wil. Bij het aan zetten van de tv via Standby dan gaat deze vervolgens na enige bedenktijd gewoon weer terug in standby. Het kan spontaan gebeuren dat dit direct aan gaat en snel naar de kanaal keuze toont. Heeft iemand hier een antwoord op of misschien zelf zo iets meegemaakt. Inmiddels update van 29 apr 2011 gedownload en geupdate. Ondanks dit bleef probleem zich voor doen. 2 de vraag. => kan je zondermeer een usb stick verwijderen van genoemde tv of is hier een verwijder procedure voor nodig.
Met vriendelijke groet.

P.S.
Tv voldoet verder perfect, mijn ouders zijn zeer tevreden (op het aan/uit na). Beeld via een coax aansluiting......perfect. Kwa beeld en geluid een zeer tevreden Philips TV (40PFL8605H) bezitter.