Specificaties Radiogestuurde muis en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Sidewinder X8 Review

Joindry 11 augustus 2010, laatste update op 21 september 2010, 1.558 views

Microsoft Sidewinder X8

Pluspunten

• Ergonomie
  • Autonomie
  • Lage latencies
  • Hoge precisie

Minpunten

• Duurt soms lang vooraleer de muis naar standby gaat.
  • Niet alle toetsen worden als "knop" herkend in games. (beetje extra moeite lost dit op)

Eerste indruk,

Over doosjes, verpakkingen en verzendingen ga ik het heel kort houden,
Het zit in een flashy doosje, alles zit mooi vast en het product kwam onbeschadigd toe via TNT.

De muis op zich is een stuk groter dan de muis die ik tot heden gebruik. (een standaard dell ding die ik “leende” op de werkvloer) en ook een stuk breder. Als in: “ er is ruimte voor de pink.
Dit is dan direct de reden waarom ik een brede muis nodig had. 8u/dag op het werk en 4/dag thuis achter de pc zorgden ervoor dat mijn pink het heel lastig kreeg tot krampen en pijnscheuten ’s nachts toe.
Mijn voornaamste reden voor een nieuwe muis was dus medisch. Terwijl ik dan toch bezig was wou ik iets draadloos, maar wel een deftige draadloze muis. Mijn vroegere ALDI draadloze muis heb ik meer meters ver weggeworpen dan euro’s die ik ervoor betaald had.
Mijn afstandsbediening van mijn TV–kaart is ook maar nuttig tot 2 meter, vandaar dat ook het draadloos bereik van belang was. Mijn bed staat immers op kleine 4m van mij pc. En zo stuur ik mijn tv aan.
Gamen doe ik nu en dan ook wel en ik had ook geen zin in latencies, storingen en slechte precisie.
Zo kwam ik uiteindelijk uit bij deze muis. De vorm had ik getest in een pc winkel (de gewone X8) en dan online de draadloze sidewinder besteld.

Eerste gebruik

Even paniek, wanneer sluit je zo een ding nu net aan? Je moet dus eerst de cd instaleren met je oude muis aangesloten. Dan opnieuw opstarten en terwijl hij af ligt best je zaken veranderen.
Zo deed ik het dus ook. En toen werkte de boel niet… .
Na 35 seconden paniek bleek dat er onderaan gewoon een schakelaartje opstaat om de muis uit te zetten. (Ooops) (zie ook het schuifknopje onderaan de muis dat nu op groen staat)
Dat uit de weg, de muis voelt voor zijn grootte nog redelijk licht aan, ik heb de gladste voetjes gemonteerd en de muis glijdt dus echt makkelijk. (zie het assortiment op de foto's, de aansteker staat er trouwens bij om duidelijk te maken hoe groot de muis net is) Het grote blok waarrond de oplaadkabel kan wikkelen en waar de zender inzit, vind ik dan esthetisch net iets minder. Het is een redelijk grote blok op mijn reeds druk bezet bureau en om hem wat uit de weg te krijgen heb ik hem op mijn ext hdd geplaatst achteraan mijn bureau.

Het aansluiten en losmaken van de voedingskabel gebeurd obv een magneet. Dit gaat supergemakkelijk en is geen reclamestunt, gewoon je muis bewegen over het contactje en het flopt op zijn plek.
Ik heb geen grote handen (ivm met de standaard man) en toch past deze muis heel goed voor mij. Mijn duim komt uit op de duimknoppen, middelvinger aan het scrollwiel en de pink op de plek waar de pink hoort te liggen.

Niet goedkoop, helemaal niet, maar hij is wel al goedkoper geworden sinds zijn lancering. Worth it? Als de muis doet wat ie beloofd zeker weten.
60 euro voor betaald.

Tweede indruk

Na drie weken testen

Ergonomie, nog steeds een droom, mijn pijn in de pink is volledig verdwenen. Wel heb ik gemerkt dat ik de muis iets ga draaien bij gebruik, echt maar een minim verschil (bekijk de foto’s eens goed) Zo draai ik mijn hand iets wijzerzin ivm met de muis.
Kijk goed op de foto van het achteraanzicht van de muis, zoals je kan zien is ze niet gelijk van vorm links als rechts, de linkerkant is net iets meer concaaf, waar dan ook je meeste steun nodig is.

Precisie, gewoonweg niks op aan te merken de muis is haarscherp. Die bluetracktechnologie is schitterend, ze werkt overal: op mijn zwartblinkede bureau, op een donsdeken zelfs onder het donsdeken op gerimpelde lakens. De "DPI on the fly" knoppen (drie kleine zwarte knoppen centraal) stellen je in staat altijd on the push of a button een andere dpi in te stellen, handig bij bepaalde games om bvb te switchen tussen tankturret, sniper en assaultrifle.

Bereik en latencies, ook schiterend, gamen doe ik op 40cm van de receiver en van latencies is er geen sprake. Mijn tv aansturen doe ik vanuit mijn bed op een viertal meter. Nog nooit een storing gehad, werkt ook buiten line of sight, onder het donsdeken of als ik er zelf tussenzit dus ook.

Batterijduur is ook heel goed, er zit één aa batterij in van 2100 mAh en deze is nog maar één keer leeggeraakt (gok 30 a 40u gebruik). Als je de muis enkele minuten niet gebruikt gaat ze trouwens naar standby en dimt het blauwe onderaan licht ook volledig.

Slijtage, wel, na drie weken gebruik glad oppervlak zijn de gladde pootjes al zichtbaar gesleten (niet versleten) (zie ook foto)

De software is best gebruiksvriendelijk, zo kan je ook voor verschillende games verschillende profielen instellen. Doch is het niet super gebruiksvriendelijk, even verduidelijken
Bvb: zo kan je onderste duim knop in windows instellen bij modern warfare als “g” knop op je toetsenbord. Als je het ingame doet worden de knoppen anders niet altijd herkend. Bvb: het zijdelings bewegen van het scrollwiel word niet herkend in america’s army. In windows stelde ik die knoppen dan in als “:” en “=” en ingame stelde ik “:” en “=” in als de leanbuttons. Op zich veel werk. Maar wel een oplosbaar issue.

Als nadeel van de software moet ik wel meedelen dat ik het jammer vind dat je de sidewinderknop (grijze centrale) niet opnieuw kan instellen (of ik heb het nog niet gevonden!) mocht het zijn dat je dit wel kan, is de software niet echt gebruiksvriendelijk… Hij opent nu mijn gamespagina in verkenner.

Het magneetje om op te laden is echt gewoon handig, zeker omdat je gewoon kan blijven verderwerken als je muis aan het opladen is. Als ik dan toch draadloos wil tijdens het gamesteek ik het kabeltje gewoon weg onder mijn toetsenbord en is het ook uit de weg (zie foto), best wel handig!!!

De macrotoets is best handig maar gebruik ik niet danig veel. (voor alle duidelijkheid hij ligt 1cm voor mijn duim aan de linkerzijde van de muis. Die ligt eigenlijk wel net buiten duimbereik, maar gezien ik hem niet gebruik is dat niet erg.

De extra megeleverde pootjes heb ik nog niet gebruikt, maar hopelijk verschillen ze niet veel in gevoel van gladheid, want eens deze versleten zijn wil ik niet naar de winkel voor nieuwe. Het blok van de lader op zich vind ik nog altijd groot, maar gezien ze voor deze optie gekozen hebben om je draden te beperken kan ik het wel begrijpen. Je kan immers je laadkabel zo ver je wil afrollen van het blok, zodanig dat je geen cm extra kabel hebt op je bureau.

Nadelen

Als kritische gebruiker kan ik natuurlijk niet anders dan minpunten vinden ook.
Als grootste nadeel heb ik bevonden dat de muis er soms lang over doet om standby te vallen. Dit zou binnen de minuut moeten. Echter als ik 's nachts mijn pc uitzet blijft het blauwe ledje onderaan soms een half uur aan en weer uit schieten. Verder is er weinig op aan te merken eigenlijk. De prijs kan aangehaald worden als nadeel maar voor mij en mijn pijn was het de 62 euro meer dan waard.

Als iemand me wil uitleggen hoe ik mijn foto's in mijn review kan plaatsen doe ik dat ook nog, naar onder verwijzen is ook niet alles.

Heb jij ook een Microsoft Sidewinder X8?

Hoe zit het met de resolutie van de muis? Hoe precies is hij als je heel nauwkeurig een pixeltje op je scherm wilt aanwijzen (bijv Photoshop)?
Wel heel precies. tis een kwestie van wennen met de dpi on the fly, meestal op bureaubladtoepassing sta ik op de middelste stand, (standen kan je zelf ook bepalen) 1500dpi. wil je dan minder gevoelig dus ik gewoon even op de bovenste knop, en hopla ik heb 750 dpi. perfect om iedere pixel te vinden.
Heb deze heb muis ook (1,5 jaar geleden gewonnen met een wedstrijd :)), heel fijn muisje alleen loopt hij soms zo maar vast (laser blijft volop doorbranden als je hem in de lucht houd) waarna ik de batterij moet verwijderen voordat hij weer goed werkt.
Nou ik heb ook deze muis en deed het altijd perfect, maar sinds er in dezelfde kamer een wifi router zit en wat dataverkeer genereer met een laptop dicht bij de muis dan hapert de muis :(
Kabeltje vand e mui shelpt ook niet want die is alleen om de muis op te laden, dit valt me dus wel tegen.
[img]xxxxxxxxxxxxxxx[/img] op de plek van de xxxxx het adres van het plaatje zetten ;) .
verder prima review.
let op als de oplaadkabel voor deze muis kapot gaat kun je geen vervanging vinden, en zul je puur op batterijen moeten werken (elke dag vervangen)
jij typt:

Dat klopt volgens mij. Ik heb de muis nu anderhalf jaar en heb dat nog nooit in kunnen stellen en bij mijn pc opent hij niet eens spelverkenner. (op windows 7 ultimate 64 bits)
Dat is opzich wel jammer en ik begin nu wat langs te krijgen van "lag" dat hij wat hapert en niet echt goed werkt. Zo af en toe.
Maar voorderest vind ik het een super goede muis!