Lian Li PC-A17A Review

YaaD 10 augustus 2010, laatste update op 10 augustus 2010, 543 views

Lian Li PC-A17A

Pluspunten

• Gewicht
  • uitbreidmogelijkheden in de kast, erg divers en voor praktisch ieder systeem wel in te zetten

Minpunten

• Prijs zou je eventueel als negatief kunnen zien, is relatief
  • Ruimte voor de voeding is wat beperkt, bij modulair kun je lastig bij de voeding
  • kwetsbaar, als je wat lomp bent kun je de zijpanel makkelijk verbuigen

Omdat ik al enige tijd geen review meer heb geschreven, vond ik het wel tijd voor een nieuwe. Dit keer wederom over één van mijn favoriete onderdelen van een PC; namelijk de behuizing :)

Al enige tijd ben ik in het bezit van bovenstaand product en ik moet zeggen dat hij ook erg bevalt :)
Ik denk ongeveer zes maanden geleden over genomen van Hardware Junk, voor een zeer schappelijke prijs in combinatie met 2 hot swap brackets erbij. Dit om er voor te zorgen dat ik zes hot swap plekken heb voor eventuele uitbreiding van mijn systeem :)

Voordat ik begin met de review zal ik hieronder een klein lijstje maken met specs overgenomen uit de Pricewatch van Tweakers.net zelf :)

Merk Lian Li
Type PC-A17A
Eerste prijsvermelding woensdag 6 mei 2009
Technische Specificaties
Behuizingtype Tower
Form Factor ATX, Micro ATX
Behuizing bay intern 3x 3.5", 6x 5.25"
Fysieke specificaties
Behuizing Panel Closed
Materialen Aluminium
Kleuren Zilver
Voeding
Behuizing Voeding 0W

Zo perfectionistisch als ik ben, heb ik er uiteindelijk nog één bij gekocht om het plaatje zo compleet te maken :P
Hieronder zal ik per punt gaan aangeven wat ik goed of slecht aan de kast vindt aan de hand van mijn eigen ervaringen.

Te beginne met de

Bouwkwaliteit en afwerking
Over de kwaliteit van de kast kan ik eigenlijk vrij kort zijn. Bij Lian li is dit altijd dik in orde en hoef je je hier geen zorgen te maken dat als je je nieuwe pc inbouwt, je de nodige verwondingen oploopt :P

Het geheel is opgebouwd uit geborsteld aluminium wat het geheel ook nog eens erg licht maakt. Toch is de behuizing stevig genoeg om niet teveel te verbuigen. Het totale gewicht moet ik jullie schuldig blijven omdat dat nergens te vinden is. :P

De kast ziet er optisch prima uit door het geborstelde aluminium en het geheel ook nog eens erg strak maakt ;)

Over de afwerking van de kast is ook niks aan te merken, het lijkt erop dat overal aan gedacht is. Zoals het gebruik van de removable moederbord tray wat een hoop ongemakken kan voorkomen.. Ik kom er overigens nu pas achter dat er een removable tray op zit 8)7

Ik heb me tijdens de installatie van meerdere systemen nog nooit gesneden aan de kast en ook nooit een randje ontdekt waar dat wel zou kunnen gebeuren. Uitmuntend dus. Wie wil er nou met wonden zo groot als een schotwond een pc in elkaar draaien? :X

Inbouw- mogelijkheden
Tijdens het inbouwen van meerdere systemen ben ik er achter gekomen dat de behuizing erg makkelijk werkt en genoeg ruimte biedt voor de wat grotere systemen met meerdere harde schijven.

Ook het inbouwen van grotere videokaarten in dit systeem was geen enkel probleem.
Het systeem heeft ook een enkele keer met een Dual Opteron systeem gedraaid zonder teveel in de knoei te komen qua ruimte. Meer dan voldoende dus.

Om even een impressie te geven wat er zoal in de kast kan worden gebouwd een illustratie :)

Koelings- mogelijkheden
Standaard worden er met de kast drie fans meegeleverd, twee koelers van 120 mm die beide op 1500 rpm draaien en een koeler van 140 mm die op 1200 rpm zijn rondjes tuft.

de 140 mm koeler die zich in het dak van de behuizing bevindt heeft helaas in de kast weinig toegevoegde waarde. Zodra deze aangesloten is, verandert de temperatuur in de kast vrijwel niet. Dit is dus nutteloos en had beter weggelaten kunnen worden. De koelers die aan de voor en achterkant van de kast zitten doen hun werk prima, hier valt niets bijzonders te melden.

Nu ik met drie hot swaps werk, is de airflow in de kast goed te noemen, drie exemplaren die in zijn geheel de hele kast koelen en hierbij niets overslaan.

Standaard koelt deze kast niet beter dan andere en verder is het jammer van het 140 mm exemplaar. :X

Vormgeving
Vormgeving is iets persoonlijks; daarom is het altijd moeilijk om objectieve punten hier te geven. Hier ben ik helaas niet in geslaagd en heb ik toch de punten gegeven die ik de kast waard vond 8)7

Vijf sterren voor dit punt omdat ik de kast gewoon erg mooi vind. De zilveren kleur is mooi neutraal en voor mij zonder toeters en bellen. Perfect voor mij dus :)

Wat voor mij ook erg makkelijk is de front i/o plate boven op de kast zit, wat mij een hoop frustratie scheelt omdat ik anders van me stoel moet om de pc aan de voorkant aan te zetten :P

Installatie- gemak
Zoals je hier boven kunt zien is er een removable moederbord tray aanwezig in de behuizing die het alles wat makkelijker moet maken tijdens het inbouwen van jouw pc. Door het grote aanbod van 5.25" slots ben ik ook nooit in de knoei gekomen met het installeren van een cd rom speler of de hot swap brackets. Aan beide kanten is ruimte genoeg om in te bouwen.

Modbaarheid
Ik kan op dit moment weinig vertellen over de modbaarheid van de kast aangezien ik zelf niet aan de kast heb gezaagd of gespoten. Waar ik wel over kan vertellen is dat aluminium makkelijk te bewerken is en hiermee dus vrij makkelijk een mooie mod van gemaakt kan worden. Op het internet kan ik vrij weinig
vinden over deze kast qua modding dus kan hier verder geen uitspraak over doen.

Wat ik wel kan zeggen is dat er aan de achterkant van de kast twee grommets zitten die gebruikt kunnen worden voor externe waterkoeling. Nu is dit op zich niets bijzonders maar er is toch aan gedacht. Extra puntje daar dus :)

Kwaliteit van voeding
Hier kan ik kort over zijn, die zit er namelijk niet in. Je zult dus al een voeding moeten hebben of eentje moeten kopen om het geheel compleet te maken :)

Met een prijs van 149 euro nieuwprijs is de behuizing naar mijn idee vrij scherp geprijsd. Hiervoor krijg je een kwalitatief hoge kast terug die genoeg inbouw mogelijkheden biedt voor de veeleisende tweaker :)
Feit blijft dat er altijd goedkopere behuizingen beschikbaar zullen zijn, of deze echter voldoen aan de veeleisende tweaker is natuurlijk altijd de vraag :)

Nu kan ik mijzelf redelijk veeleisend noemen, heb de kast echter meerdere keren te koop gezet maar ik denk dat deze vriend mooi bij zijn baasje blijft :)

De review is nog steeds in aanbouw zolang jullie opbouwende kritiek hebben op de review. :P
Daarom hoor ik graag van jullie. Hij is immers voor jullie :)

Als het commentaar ophoudt zal de review na verloop van tijd klaar zijn :)

Heb jij ook een Lian Li PC-A17A?