Keysonic KSK-5200 RFM Review

StraightOn.NL 10 augustus 2010, laatste update op 11 augustus 2010, 453 views

Keysonic KSK-5200 RFM

Pluspunten

• ergonomie
  • plug en play
  • fijne toetsen
  • perfecte trackball

Minpunten

• niet customizable
  • numpad met numlock aan is vervelend evenals muissnelheid
  • stopt met transmitten als je key langer dan 5 sec inhoud

Hier nog een soort hands-on review, welke ik later wellicht nog zal uitbreiden.

Ik heb de KSK-5200 nu enkele weken in gebruik en over het gebruiksgemak ben ik zeer tevreden. Er is echt goed nagedacht over de layout van het apparaat en de optische trackball werkt perfect.

Ik heb ook een tijdje een Logitech Mediaboard Cordless, dat ding voor de PS3 gehad, maar dit bevalt veel beter al is het maar dat hij gewoon in US layout is en handige toetsen heeft en nog makkelijker op schoot te gebruiken is. De links klikken rechts tracken combinatie is echt erg goed en alles goed te bereiken met je handen. Ergonomisch is hij nagenoeg perfect

Nadelen:

Ontvangst niet altijd even goed, afstand is prima maar als je hem vlak legt kan hij nog wel eens haperen. De zender zit dus waarschijnlijk ergens aan de onderzijde. Als je hem gewoon op schoot hebt of in je handen is er niets aan de hand, maar plat op de bank wil hij nog wel eens haperen dus.

Als je bijvoorbeeld de CRTL toets inhoud om meerdere dingen te selecteren kan dit maar een paar seconden, daarna wordt met zenden opgehouden. Het blauwe ledje op de ontvanger gaat dan ook uit. Als je dus een toets meer dan 5 seconden vasthoud wordt deze onderbroken, erg lastig dus bij het selecteren van dingen.

Niet customizable media keys, de mediakeys verwijzen allemaal naar MediaCenter, opzich ideaal, maar ik luister mijn muziek altijd via Winamp en videos speel ik af met VLC en ik heb nog geen manier gevonden om ze hier naar te laten verwijzen. Media Center wordt dus altijd geopend, verder is het jammer dat de knop voor Mail en browser alleen via een FN toetscombinatie te bereiken is.

Het keyboard is echt plug en play, dus geen aparte drivers of niets nodig, Win7 herkent het direct en het werkt ook vanaf seconde 1. Alleen jammer dat het toetsenbord beschikt over een FN numpad combinatie. Als numlock dus aanstaat op je vaste toetsenbord (niet geheel ongebruikelijk) dan staat hij dus ook aan op je wireless waardoor je dit eerst moet uitschakelen omdat je anders de UIOJKLM niet kan bereiken. Ik weet eigenlijk niet of dit een standaard probleem is, maar het zou fijn zijn als je verschillende opties / settings in Win7 zou kunnen opslaan per toetsenbord dat wordt gebruikt, evenals de muis.

De trackball reageert namelijk een sneller (in afstand) dan mijn MX518, een roll naar rechts op Keysonic is 3x zo veel beweging op mijn MX518. Nu heeft de MX518 gelukkig toetsen waarmee je de muissnelheid op de muis zelf kunt instellen, maar ik heb de muissnelheid dus flink moeten verlagen in Windows, met als gevolg dat dit effect heeft op al je muizen.

De keysonic kost ruim 50 en dat vind ik toch wel veel voor een toetsenbord, maar goed, alternatieven zijn niet goedkoper en de markt hiervoor is maar klein, maar een complete draadloze desktopset heb je al voor minder dan de helft.

Pluspunten

Uitstekende ergonomie, alles zit waar het hoort

Uitstekende typ ervaring, voelt zeer degelijk aan

Maakt geen lawaai bij het typen, toch wel handig als je tussentijds muziek luistert.

Werkt gewoon op AA batterijen, hoewel ik nog niet weet hoelang ze meegaan.

Twijfel

Hij kraakt als je hem probeert te twisten, oke ik probeer hem niet te slopen natuurlijk maar het plastic kraakt en ik weet niet of dit een teken van zwakte zal worden in de toekomst, hij is nog niet gevallen oid en doet het dus tot op heden ook perfect

Heb jij ook een Keysonic KSK-5200 RFM?

Ik heb em ook , kan me grotendeels vinden in je bevindingen, fijn bordje.
Edit: ik heb deze reactie omgezet naar een review.

Groet,
Kweniston