Keychron K1 (Version 4, 104-key, RGB led, Gateron Red Low Profile) Review

Svennie 17 februari 2021, laatste update op 17 februari 2021, 476 views Product gekocht

Keychron K1 (Version 4, 104-key, RGB led, Gateron Red Low Profile)

Erg goed toetsenbord, typt erg fijn. Goede kwaliteit. Zowel bekabeld als via BT te gebruiken. Koppelen met 3 apparaten. RGB leds zijn erg mooi, jammer genoeg kan je de LEDs niet zelf instellen, enkel via vaste patronen.

Pluspunten

• Erg goede bouwkwaliteit (volledig aluminium behuizing)
  • bekabeld en draadloos te gebruiken
  • toetscaps voor zowel Windows als Mac
  • via BT te koppelen met 3 apparaten
  • compleet, wordt geleverd met kabel, extra key caps en tool om de key caps te wisselen
  • voor een mechanisch toetsenbord niet hoog
  • gebruikt geen batterijen maar opladen gaat via USB-C connector

Minpunten

• kleuren (nog?) niet zelf instelbaar
  • weinig ruimte tussen de verschilende secties
  • de meegeleverde windows toets is niet met het windows logo

Erg goed toetsenbord, het typt erg fijn. Erg goede kwaliteit, de behuizing is volledig van aluminium. Je kan het zowel bekabeld als via BT te gebruiken. Koppelen kan met met 3 apparaten, wisselen ertussen gaat via een toestsencombinatie op het toetsenbord. er zitten batterijen in maar een batterij van 2000mAh, opladen gaat via een USB-C aansluiting.

Wisselen tussen Mac en Android/Windows gaat via een switch, niet de makkelijkste om te gebruiken dus dat is een nadeel als je vaak wisselt. Wisselen tussen bekabeld/BT/uit gaat via eenzelfde switch.

Het backlight is, volgens vaste patronen, in te stellen. Ik gebruik ik 1 vaste kleur maar je kan er een heuse lichtshow maken als je wil, erg mooi maar het is mij persoonlijk te druk voor dagelijks gebruik. Ik heb het ingesteld op 1 vaste achtergrond kleur. Wat ik mis is dat er (nog?) geen SW beschikbaar is zelf om de LEDs zelf in te stellen zodat je bv het num lock deel van kleur kan veranderen afhankelijk van of num lock aan of uit staat.

Persoonlijk vind ik dat er te weinig ruimte zit tussen de verschillende secties, het gedeleelte met letters, de pijltjes toetsen en daarnaast het num/lock deel zitten naar mijn smaak te dicht op elkaar. Het went maar ik vind het fijner als er wat meer ruimte tussen zit. In het begin drukte ik vaak op bv insert terwijl ik backspace nodig had.

Voor een mechanisch toetsenbord is het niet hoog, hoger dan mijn vorige toets0enbord maar dat is te verwachten bij een mechanisch toetsenbord . Er zitten geen voetjes bij om de hoek te wijzigen, ik mis dat niet maar anderen wellicht wel.

Foto's heb ik niet toegevoegd, genoeg online te vinden.

Over de ergonomie kan ik nog niet oordelen, daarvoro heb ik het toetsenbord nog niet lang genoeg.

Overall wat mij betreft een echte aanrader.

Heb jij ook een Keychron K1 (Version 4, 104-key, RGB led, Gateron Red Low Profile)?

Kan je iets zeggen over die drie knoppen boven ins/home/pgup? Wat betekenen die tekentjes? Is dat iets Mac-specifieks of iets Keychron-specifieks? Op de PC heb je daar PrintScreen/SystemRequest, Scroll Lock en Pause/Break. Werken die functies ook?

Het zijn geloof ik gemiddeld genomen de minst gebruikte toetsen; sommige mensen hebben ze nog nooit in hun leven aangeraakt. Maar ik gebruik ze alle drie veel.
Die 3 toetsen van links naar rechts:
- print screen (de enige die ik persoonlijk gebruik)
- ?
- wisselen van kleureffect

Op de middelste staat een microfoon tekentje maar ik heb niet kunnen vinden wat die toets doet, geen scroll lock in ieder geval, getest in Excel en Excel wisselde niet tussen scrollen/bladeren. Voor de zekerheid getest met een ander toetsenbord en daar werkt het wel. Ook de handleiding bekeken en daar staat niks over deze toets vreemd genoeg.

Scroll lock en pause/break worden blijkbaar niet veel gebruikt, op mijn laptop heb ik die toetsen niet eens, PrintScreen dan weer wel
De middelste is bedoeld als shortcut voor Cortana (of Siri). Zie 'activate Siri/Cortana (op pagina 7)'.